Skotare

Begagnad skotare med förlängd vagnsram

17 inlägg 7700 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Begagnad skotare med förlängd vagnsram

Alex  
#30732 Var kan man fâ tag pâ en beg skotare med förlängd vagnsram?. Jag kör alltid 7.5 mts lânga stockar, en ``vanlig´´ skotare blir nog lätt i framänden vid fullt lass.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#30734 Har inte svar på din fråga.
Spontant dock, hade en sågbänk som svalde 8 meter.
De få gångerna jag högg så långa stockar löste sig transporterna med hjälp av alla standardstockar.
Upp med några fyrametersbitar åsså åttametersbiten uppepå det.....
Funkade envar gång och jag jobbar med fyrhjuling med vagn..........

Avatar Fallback
1410an  
#31404 1410an jag kör är ramförlängd och importerad från England,finns tydligen gott om dom där.

Avatar Fallback
Alex  
#31656 Har kollat pâ mascus sidan i England och det stämmer precis med vad du sa, alltsâ dem flesta maskiner är ramförlängda . Hur lâng är ramen pâ 1410:an du kör ?

   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31742 http://www.blocket.se/vi/17049813.htm?ca=2_s
Kan det här vara något?

Avatar Fallback
Alex  
#31744 Ja det kan vara, vad tycker du om priset ?

   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31754 Är lite dåligt insatt i prissättning av skogsmaskiner i den storleken. Men jag
tycker att den borde ligga närmare 200 än 300. Kockum är en
kvalitetsmaskin och priset blir därefter. Många på blocket tar i för allt dom
är värd och hoppas att någon ska betala det :shock:
Den verkar vara i bra skick och väl underhållen.

Köper du en nyare blir den dyrare och vissa tillverkare har en
förmåga att gå av i midjan har jag hört. Blir dom dessutom förlängd
så lär det knappast göra saken bättre.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31769 Mjaa visst var 85-35 en bra maskin men undrar lite hur det är med reservdelstillgången?Många såldes utomlands,bla till Australien och Nya Zeeland så jag tror inte att det finns så många kvar att plocka delar av.
En annan sak som kommer att påverka maskinhandeln är den strafftull på 20000euro(ca200000kr)som ryssarna införde ifjol på alla skotare som är äldre än 5 år.Det var också på förslag att införa samma på skördarna men blev inte av ännu men det kommer säkert.Denna tull gör att dom stora tillverkarna kommer att få problem med vart dom ska göra av sina stora skotare av -02 och äldre så nu finns det möjligheter att pruta rejält :D

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31770 Köper du en ny skotare i ryssland så får man 30% i bidrag så där är nog beg marknaden ganska kall.

Avatar Fallback
Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback
Alex  
#31785

jahh ; problemet är min sparkassa jag klarar inte en miljon sek till en maskin. :(

   TS
Avatar Fallback
Alex  
#31786 OK grabbar :!: Ska man satsa pâ en gammal kokum eller inte? Har man jobb men ingen maskin, och drygt 300 tusen , vilken maskin finns som alternativ ? :?:

   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31815 Har du jobb så kanske det är ett bra alternativ att starta med en kockum och sen byta upp dig, för jag tror inte att det finns många alternativ heller. Reservdelar är inget som jag skulle oroa mig för det finns många som kör kockum idag.

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32010 Vilken hederlig maskin (blocket Kockums 85-35), bara att "slå till"...Skämt å sido. Det är 20 år sedan Kockums slutades tillverka och ännu idag finns många kvar. Undrar hur många av dagens elektroniska maskiner som går om 20 år.....

Efter stormen "Gudrun" körde jag en ramförlängd Timberjack 1410 ´98 som importerades just ifrån England för att tillgodose efterfrågan som var på beg. maskiner.
Maskinen är nu såld och körs neråt Skåne.
Vid körning av 3 meters massaved blev det en bra trave 8) ....


Under 300.000 har jag inget annat förslag på maskin iallafall än Kockumen :-)

Avatar Fallback
Alex  
#32013 Ja visst är det en bra maskin. Har du en aning om hur mânga ton kan man lasta pâ en sâdan maskin :?:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).