Skotare

890.3

8 inlägg 4042 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

890.3

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316428 Har börjat titta på begagnad storskotare och det lutar åt en 890.3. Det verkar som många byter in mellan 12000-13000 till 17000-18000h. Det borde gå att få ut en hel del ytterligare timmar på en sådan maskin. Hade behövt lite hjälp med vad som har varit bra resp. dåligt och om det är något särskilt man ska titta på.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: 890.3

öronbak  
#316436 Hej !
Det mycket som kolla upp på en maskin som har gått de timmarna .
Är det en maskin som har gått serviceavtal kan det kännas lite tryggt.
Exp. Kolla alla oljor både i diffhusen och boggi lådor om det finns skräp på magnetpluggarna och när pumpar bytta och däckens kondition och mycket mer...............
Ta kontakt med förre ägaren om du får tag på denne så får kanske veta mer.

Användarvisningsbild

Re: 890.3

Fredrik Reuter  
#316495 Hej,
Jag skulle också slå ett slag för "proviniensen", alltså ägarhistorik och vilka förare den haft.
Kombinationen om man vet vad som är bytt och när, ihop med hur maskinen är körd och av vilka tror jag kan vara skillnad mellan fiasko och succé.

Det är min uppfattning, vet inte hur ni andra tänker. Men generellt om jag skulle göra ett tankeexperiment så vet jag flera maskiner som jag vet att jag aldrig skulle köpa, och motsatt finns det maskiner som jag vet är körda och servade med omsorg.

Är det från maskinfirma eller direkt mellan entreprenörer som köpet är tänkt? Det kan ju också ändra vinklingen lite.

Avatar Fallback

Re: 890.3

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316578 Det blir nog med maskinfirma då jag har en 564B som ev. ska bytas bort. Jag har blivit tillfrågad om att ta skotningen (har huggningen) då han som har den nu vill köra på timpeng och uppdragsgivaren vill ha ackord.
Till saken hör att han som skotar idag har 10tons maskiner och vi kör uteslutande sav.
Kravet jag har för att ta över skotningen är storskotare, annars får det vara. Varför? Det är enkel matematik, jag har 35 - 45% mer med mig på varje vända = bättre ekonomi. Det blir garanterat lite mer markskador, men så länge uppdragsgivare och markägare inte är beredda att betala för det så varför ska jag göra det? Naturligtvis måste man göra allt för att hålla ner skadenivån med risning och ev. bärande band och köra med mindre lass vid behov.
12 tonnaren har jag haft som gårdsmaskin de sista åren pga ovan nämnda anledning.
Är egentligen mer sugen på en Ponsse Elephant men de ligger lite för högt i pris, 890 ligger lite lägre finns fler och bättre tillgång på begagnade reservdelar.
Har rätt bra koll på vad man ska titta på när det gäller beg. maskiner, men är lite mer intresserad av specifika problem relaterade till 890:n. Är det något som funkat riktigt bra är det lika intressant.
Dvs all info som finns, bra som dåligt tages emot tacksamt

   TS
Användarvisningsbild

Re: 890.3

Fredrik Reuter  
#316583 Ja, det är nog rätt när det gäller SAV.
God planering med bra dragna vägar och bra kommunikation så tror jag absolut det kan gå att göra riktigt bra jobb även med stora skotare.
Naturligtvis är det också enklare att köra sönder, men har man bara koll på det så.

Annars kan jag bidra med en gissning eller vad man ska kalla det. Är det inte så att 890 är kända för någon svaghet med någon tätning i boggilåda/trumpet?
Hoppas kunna väcka någons minne egentligen, har bara hört detta i förbigående att det kan vara bra att se till att dessa är bytta inom rimlig tid annars blir det dyrt. Men det kanske du redan har koll på?

Känns som driftsäkra maskiner annars, speciellt 3:an som har några versioner bakom sig.

Lycka till med utökningen! :-BD

Avatar Fallback

Re: 890.3

sidsjö  
#317414 kolla så att inget hjulnav läker i p-box = kolla på insidan däcken, kolla så att det är rätt oljemängd i fördelningslådan, byt det lilla centrumdrevet med lager som sitter i boggilådan mitt i mellan hjulen i förebyggande syfte det är billigt och lättsamt men oftast de som orsakar ev boggiras.
ett enkelt och effektivt sätt att se om hjullager på hjulnaven är på gång att bli lite glapp är att på sommar tid gå runt maskinen och sätta handen på navet, om något är på gång känner man direkt att det är varmare mot för de andra.
Och är det vintertid så ser man att det tinar bort snö/is på ett nav som inte är riktigt okej.
hjullager, centrumdrev med lager är inte stora kostnader om man jämför med många andra konstruktioner, har man en 890 så se man till att ha ett hjulnav i reserv för det är förhållandevis enkelt och snabbt att byta ut så om man har ett i reserv så blir ståtiden inte lång vid ett ev byte.
Driftsäkerheten och produktiviteten hos en 890 är hög i alla bolags statistik då det jämförs mellan maskinmärken.
Dom brukar ju ofta kallas för stridsvagnar för att dom går och går och alltid varit effektiva trots ålderdomlig mot konkurrenternas lite mordernare modeller.

Med vänlig hälsning
TP

Avatar Fallback

Re: 890.3

bgl  
#317445 Använd värmekamera för att avslöja begynnande lagerproblem, den "ser" temperaturskillnader mycket tidigare än som känns med handen!

Avatar Fallback

Re: 890.3

Steen  
#317607 Detta blev väl tillrättat på .4?
sidsjö skrev:kolla så att inget hjulnav läker i p-box = kolla på insidan däcken, kolla så att det är rätt oljemängd i fördelningslådan, byt det lilla centrumdrevet med lager som sitter i boggilådan mitt i mellan hjulen i förebyggande syfte det är billigt och lättsamt men oftast de som orsakar ev boggiras.
ett enkelt och effektivt sätt att se om hjullager på hjulnaven är på gång att bli lite glapp är att på sommar tid gå runt maskinen och sätta handen på navet, om något är på gång känner man direkt att det är varmare mot för de andra.
Och är det vintertid så ser man att det tinar bort snö/is på ett nav som inte är riktigt okej.
hjullager, centrumdrev med lager är inte stora kostnader om man jämför med många andra konstruktioner, har man en 890 så se man till att ha ett hjulnav i reserv för det är förhållandevis enkelt och snabbt att byta ut så om man har ett i reserv så blir ståtiden inte lång vid ett ev byte.
Driftsäkerheten och produktiviteten hos en 890 är hög i alla bolags statistik då det jämförs mellan maskinmärken.
Dom brukar ju ofta kallas för stridsvagnar för att dom går och går och alltid varit effektiva trots ålderdomlig mot konkurrenternas lite mordernare modeller.

Med vänlig hälsning
TP

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).