Uppvärmning

Fliseldning eller bergvärme

41 inlägg 40526 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

axwell  
#317261
ironaron skrev:Jag har en gammal timmerkåk (ca 300m2) och med ett underdimensionerat enrörssystem som kräver en framledningstemp på ca 60-70 grader vid normala vinterförhållande. Det drar från golv å fönster som sig bör i ett gammalt hus. Jag har kikat på en ETA 35kwh panna men frågan är då, är det nån idè att se över andra lösningar med värmepumpar?
Jag är skogsägare och har fri tillgång till motion i skogen.


Hårda bud för värmepumpar att hålla så höga framledningstemperaturer utan att hela tiden spetsa med elpatron.
Tidigare hade Tohréns kombinationer med vedpanna/värmepump som gav högre temperaturer på radiatorslingorna utan att tvingas använda elpatron, ring och kolla.
http://www.thorenvarmepumpar.se/

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317276 När jag slängde ut den gamla kombipannan och installerade bergvärme (Thermia), fick jag också investera i nya element och nya ledningar.

Sedan passade jag också på att investera i bergskyla. Inte helt fel med billig kyla när det är 30 grader ute och klarblå himmel...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

bgl  
#317317 Jag vill absolut inte vara "messerschmitt" som Claes Eriksson kallar det, men varken ursprungsfrågan eller någon av kommentarerna tar upp den fråga som bör ställas först: skattekonsekvensen av uppvärmningsvalet! Då den uppvärmda ytan inte verkar vara ägarebostad finns det många andra parametrar att spela med. En differens på 300.000 i detta sammanhang är nästan försumbar vid tekniskt liknande utfall om ekonomiskt nettoutfall över tiden blir lidande av dåligt underbyggt beslut.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

ironaron  
#317321 Det är min bostad som ska värmas och vi har flis idag så utrymmen finns och logistiken fungerar. Men det är just det som är problemet, det jag har fungerar ju dock är det en ctc-panna som varmvatten slingan har gått sönder på och flisstokern är handgjord från Stjärnsundsfliseldning men det fungerar.
Så nyttan av att byta är effiktiviteten, mindre jobb med att sota å hämta flis. men med investeringskostnader på 300-400 000 kr så vill man ju vara säker på att man gör rätt val.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

ironaron  
#317340 Har flis idag men en mycket äldre och oautomatiserad anläggning, det drar ju från alla håll å kanter och ett tunt enrörsystem. Håller på att byta radiatorer också för att kunna balansera upp systemet så man slipper ha tokhett i köket å skridskobana i dom större vardagsrummen.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

skogshasse  
#317372
ironaron skrev:Det är min bostad som ska värmas och vi har flis idag så utrymmen finns och logistiken fungerar. Men det är just det som är problemet, det jag har fungerar ju dock är det en ctc-panna som varmvatten slingan har gått sönder på och flisstokern är handgjord från Stjärnsundsfliseldning men det fungerar.
Så nyttan av att byta är effiktiviteten, mindre jobb med att sota å hämta flis. men med investeringskostnader på 300-400 000 kr så vill man ju vara säker på att man gör rätt val.


vad vill du köpa som kostar så mycket pengar

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

ironaron  
#317378 Det lutar åt en ETA 35 alt 50kw med ack-tank + nytt pannrum, har pannan i huset idag men får inte plats med flisförråd i befintligt. Den behållare jag har nu går det kanske 500L i, ett satans springande varje dag med buttar och att åka hemifrån nån längre stund är ju inte att tänka på utan husvakt.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

Hema  
#317400 Men bristande kunskap ang. din byggnad, men vanligtvis så gäller följande: Om huset är byggt så att murstocken ska hålla grund och hus torrt o varmt, kan det bli problem, om man sedan inte längre håller den varm, med risk för fukt i grunden.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

ironaron  
#317401 Det är torpargrund och separat stålpipa. Murstocken har inte använts på 30 år synd å skam.

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning eller bergvärme

Bax  
#317403 Jag har en Iwabo X50 med eltändning och 15m3-förråd, fyller det 1gång/månad under smällkalla vintern, bär sedan ut aska en gång i veckan. Däremellan sköter den sig ganska så själv, det är ju en ganska gammalmodig brännare ändå, men det funkar helt ok. Jag värmer ca 150m2 bostad och ungefär lika mycket verkstadsbyggnad.

En ETA spelar ju i en helt annan division vad gäller automatik och skötsel än min anläggning.
Hålla på och ösa flis i en bytta ska du absolut inte hålla på med, inte heller ha förråd i bostaden.

Prata med Biovärme Sverige och få nummer till nån anläggning i närheten som du kan åka och titta på.
Som skrivits ovan gäller det verkligen att kolla, och räkna, igenom alla alternativ innan investeringen görs.

EDIT: Åsså en vedkamin med glaslucka inne i köket eller nåt annat rum, så murstocken används.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning eller bergvärme

ironaron  
#317450 Det är dom som är inblandade i själva flisanläggningen och jag får ett intryck av att dom är seriösa och bra på det dom håller på med. Ösa flis med 3st 50L rödfärgstunnor är väl rena hedenös, så jag vill ju gärna ha samma lösning som du när man fyller 1-2 ggr i månaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).