Traktorer och processorer

Pris på traktorn ? #djugel ju!

12 inlägg 6974 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pris på traktorn ? #djugel ju!

Martin Hansson  
#315789 Hej

Letar ny traktor, lutar åt Valtra A72/75 med skogs hytt.
Men priserna? Hur uppskattas dem? tips
Kommer köpa beg så några körtimmar är ok ^^ men inte över 3000/h
Vad bör de ligga på i pris?

Tips på andra traktor för samma ända mål ta gärna emot dem med ( för skogsbruk)

// Martin



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

Åke Nilsson  
#316247 Ska du ha lastare på den ?
Köp i såfall kopplingsfritt så slipper du uppnötta lameller.

Tänk på en liten a72, a 75 kan du inte ha större vagn än ca 7 ton lagligt utan bromsar samt den
även blir svag vid 40km/h samt saknar snabbväxlar för nedväxling.

Användarvisningsbild

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

Martin Hansson  
#316329 Nja vi vet ej, de e ju så mycket mer bök i skogen med en på, å ja de går ju ta av men hmm vet ej.
Vi vill ju ha en men de finns ju fördela och nackdelar med en på hela tiden.

Vi har ju en 9tons idag på en Valmet 455.

Vad borde vi byta upp oss till i så fall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

Valfridsson  
#316531
Åke Nilsson skrev:Tänk på en liten a72, a 75 kan du inte ha större vagn än ca 7 ton lagligt utan bromsar samt den
även blir svag vid 40km/h samt saknar snabbväxlar för nedväxling.


Vad menar du med att man inte kan ha större vagn än ca 7ton lagligt utan bromsar på en a75?

Användarvisningsbild

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

Martin Hansson  
#316609 Länk på den infon tack!

Om man nu ska ha sin 9tons vagn och en ny/beg traktor gärna valtar tips? (Kör bara gallring, slutavverkning görs med andra maskiner)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

ananders  
#316613
Åke Nilsson skrev:Ska du ha lastare på den ?
Köp i såfall kopplingsfritt så slipper du uppnötta lameller.

Tänk på en liten a72, a 75 kan du inte ha större vagn än ca 7 ton lagligt utan bromsar samt den
även blir svag vid 40km/h samt saknar snabbväxlar för nedväxling.


Du får inte ens köra en 7 tons vagn bakom en a75 utan broms på vagnen. Vagnens bruttovikt får inte överstiga traktorns vikt.

http://www.k-vagnen.com/?p=bestammelser
Senast redigerad av ananders sön 15 feb 2015, 22:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

ananders  
#316615
Martin Hansson skrev:Nja vi vet ej, de e ju så mycket mer bök i skogen med en på, å ja de går ju ta av men hmm vet ej.
Vi vill ju ha en men de finns ju fördela och nackdelar med en på hela tiden.

Vi har ju en 9tons idag på en Valmet 455.

Vad borde vi byta upp oss till i så fall?


Har du inga längre transportavstånd så tycker jag att en a75 räcker till en 9 tons vagn. Själv kör jag med en valtra 700 och 9 tons vagn och det är inga större problem.
Mina tips till dig om du är intesserad av en a75 eller liknande så ta en med skogshytt och med knappkoppling så kan du göra kortare förflyttninga utan att snurra runt stolen var gång.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

Martin Hansson  
#316630 Har nu lusläst forumet lite mer och har en frågan om a75 (n) vad står n:ET för?
Skogshytt blir det, ligger en ute i Örebro med allt som jag vill ha med en a75n knapp-kopoling blir den men senare eller om de redan följer med ^^

Läger upp bild när blivade köp e klart ( när de nu blir)

Något mer att tänka på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

Åke Nilsson  
#316636 Man vill ju ha lilte vikt på traktorn för att dra en 9 tons vagn utanför vägen...
Traktor på 5 ton minst.
Inga däck mindre än 18,4x34 eller 16,9x38

Pump minst 60 liter för att inte behöva varva så mycket.

Lastare brukar göra traktorer mer känslig för dålig terräng om man vill passera en stubbe med
hjulen eller just innanför hjulen då kan man bli hängande på lastarfästen....

Letar också en ny traktor både för skogen och för pallhantering.
Tyvärr duger inte A-serien för pallhantering utan kamera..

Tror n 93 103 har bättre sikt men större prislapp.
Annars går MF s traktorer utmärkt att se 120 cm gafflar.

Användarvisningsbild

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

Huggar Herman  
#316727 Jag köpte min A75:a med lastare och skogshytt för 1,5 år sedan. Det stod mellan en -06 som gått 300 timmar utan knappkoppling för 280' och en som gått 1500 timmar med knappkoppling för 250'.
Det blev den utan knappkoppling och jag har inte saknat den en enda gång. Det enda jag gjort är att jag monterade en bakrutekil på den.
Har en Palmsvagn med 610 kran och eget hydraulsystem efter den och är oerhört nöjd med ekipaget för den körning jag gör.

Användarvisningsbild

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

Aqualize  
#317012 Det där tycker jag var en dålig källa på lagen om vikterna för ekipage.
Här är det rätta, 4.kap §2 Trafikförordning (1998:1276)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#R24
2 § Ett motordrivet fordon får inte dra fler än
1. ett fordon som inte är inrättat för koppling till dragfordonet, eller
2. två fordon som är inrättade för koppling till dragfordonet.
Den sammanlagda bruttovikten av de fordon som dras får vid färd på väg inte överstiga dragfordonets bruttovikt och vid färd i terräng två gånger dragfordonets bruttovikt.

Trots bestämmelserna i första stycket får bilar, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon dra ett eller flera fordon, om samtliga fordon som dras är inrättade för koppling till dragfordonet och
1. kan bromsas effektivt, eller
2. den sammanlagda bruttovikten av tillkopplade fordon som saknar effektiva bromsar inte överstiger dragfordonets bruttovikt eller vid färd i terräng två gånger dragfordonets bruttovikt.


A75 av väger 3560 kg enligt konedata. Jag inte hur mycket en kärra med vedlast lägger över via hitchkroken men om jag höftar till med 1 ton så blir bruttovikten 4,5 ton över traktorns axlar. För körning på väg blir det då kvar att kärrans axlar får belasta marken med max 4,5 ton. Eller max 9 i terrängen.
Dvs. enskilt bruttovikten av kärran får vara max 5,5 resp. 10 ton om man räknar tillbaka det som omfördelas till traktorn.
Gäller alltså obromsade efterfordon.

Så vet ni lagen. Även om man bara kryper fram runt stubbar (ej vägkörning) så kan det vara olagligt med lasten. Det är bättre att vara medveten än omedveten om lagen - då vet man om att man kanske går på fel sida. Men att polisen dyker upp mitt ute i skogen när det skotas fram till avlägg och vill göra kontroll är väl mikroskopisk.

Kom ihåg att det är bruttovikten som räknas. Visst, bromssträckan blir inte bättre men man kan ta mer lagligt om man häktar på frontvikter, hjulvikter och någon lastare. En A75:a (en jag hittade registreringsnumret på blocket) har totalvikten 7 ton kunde jag få fram via transportstyrelsens tjänst. Så möjligheten finns ju att, om man belastar traktorns axlar korrekt (2500&4500 kg) få 14 ton över till kärrans hjul vid terrängkörning...
Sen att den stackarns motorn nog inte är lämplig för att förflytta ett 21 tons ekipage må vara en annan fråga.
Nog om detta för mig.



Gällande lastare tycker jag det är ett klent argument emot sådan bara för att man ska behöva ta av och på den. Det går ju väldigt snabbt med moderna lastare (och även omoderna). Behöver man inte lastaren till något måste man ju inte sätta tillbaka den förens säsongens skogskörning är över...
Om det är riskabelt med fundamentet mot bakaxeln så är det väl en annan sak. Men håller man på med sådan körning, är man inte inne redan på rejält bukskydd också? På min Valmet är ju lägsta punkten buken, inte fundamenten för lastaren till bakaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Pris på traktorn ? #djugel ju!

Martin Hansson  
#317044 Tackar för ett bra svar. Jag själv skulle vilja ha lite mer effekt från traktorn så en större hade vart fin fint. Men jag vet va de gamla Valmet motorerna klara å de e mer en va man tror i skogen (kört SISU xa180 i FM ca 5år, rolig kärra att ratta med)

Klart de e skillnad på maskiner men en dålig förare i skogen räddas inte utav mer kraft från moroten utan tvärt om är mina lärdomar.

Vi ska kolla på ett objekt i mön, får la se va de blir.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).