Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 224587 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#308217 Det är så jag gjort. I stickvägar kör jag så lågt jag kan o sen går jag över om jag missat med motorsåg. Har kört i hop ett par lass i dag med traktor. Mest för o prova lite om stickvägarna är lagom breda

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#310889 Hej. Har vart lite off i denna tråden på ett tag. En stor anledning är att jag lägger större delar av "ledig" tid på o köra maskinen.
Än så länge fortfarande inga driftstopp. 130timmar non stopp.
Jag har hittat ett "litet" fel som varit med mig sen jag köpte maskinen. Det har stått: Avbrott utgång 53 varje gång kvistknivarna öppnas. Har ignorerat detta då aggregatet har funkat som det ska. Men, nu när jag kört mycket mer så märkte jag att knivarna inte öppnas fullt varje gång. Efter lite hjälp av Lögenäs Maskin och en halvtimme senare så hade jag bytt spolen som sköter rätt inställt tryck till knivarna och allt funkar nu mycket! bättre. Hade sån tur att en ny spole låg i maskinen. Tror iofs inte dom är jätte dyra.
Ska snart få börja i den mer skötta delen av beståndet. Ska bli skönt o slippa köra gul röjsåg som dricker 10L diesel/timme. :lol: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#316623 Då var det dags. Haveri på ena valsmotorn. Är det någon som provat på o renovera en sådan? Lagningar och det mesta verkar bra, felet är att plastbrickorna på alla rullarna är slitna samt att en cylinder som håller rullarna är sliten. Något man ska byta själv eller ä det bara o köpa en nu motor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#316624 Lite bilder på eländet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316645
Seb macahan skrev:Då var det dags. Haveri på ena valsmotorn. Är det någon som provat på o renovera en sådan? Lagningar och det mesta verkar bra, felet är att plastbrickorna på alla rullarna är slitna samt att en cylinder som håller rullarna är sliten. Något man ska byta själv eller ä det bara o köpa en nu motor?


Det är väl stor risk att den andra motorn ser lika ut invändigt också, om dom har gått lika länge X_X

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Fredrik Reuter  
#316649 Hej,
Min erfarenhet är att det varit "billigare" att ordna en ny eller renoverad och dra igång igen.
Sedan en annan viktig grej, han du köra något med den trasiga? Den kan lämna ifrån sig väldigt mycket fint spån som går med returen. Returfiltret kan sättas igen på nolltid, så kolla det. Är det spiktätt så håll koll så det inte gått över och börjat gå med i systemet, då kan pumpen börja må dåligt också och det är än mindre kul!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#316656 Tanken är o byta returbiljett oavsett hur det se ut. Det blir då till o leta upp en ny motor då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#316660 Några tips på var man får tag på en ny eller en utbytesmotor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

ulfgustav  
#316677 Godmorgon
Av bilden kan jag inte avgöra vilken motor det är, har du möjligen fabrikat och typ koden så kanske jag kan ge dig tips.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#316685 Jag skickar en bild på typskylten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Fredrik Reuter  
#316690 Hej,
Kan ha fel, men tror detta är hydraulmotorernas "Volvo 240"! :grin:
Tror till och med MSE02 sitter original i rottnes minsta aggregat EGS 400 till Rottne H8 och 2004.
Det borde inte vara några som helst problem att få tag i en likvärdig, tror inte den är extremt dyr heller.

Du kan ju pröva att ringa Poclain i Sverige på 08 590 88 050 och se om det finns någon ÅF i närheten.

Annars kanske vi tillsammans med enade krafter kan komma fram till något ännu bättre.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#316732 Lögenäs Maskin har en ny på motor på hyllan för 16000kr, Jag har även hittat en firma som kan sälja ett komplett centrum för 10800kr. Men man är ju fortfarande osäker på om det finns spån kvar i lager etc. Det verkar som just Poclain motorer är hydraulverkstäderna lite försiktiga med att åta sig. Tydligen mycket strul med delar och leveranstider.
Jag tittade på en Rottne H8 i dag och vad jag kan se så ser motorerna lika dana ut. Hur funkar Rottnes utbytessystem gällande just valsmotorerna? Skulle man kunna skicka en motor till dom och få en utbytes tillbaka (om dom nu är likadana?).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Fredrik Reuter  
#316733 Det skadar ju aldrig att höra med dem.
Normalt så sker ju utbytessytemet genom ÅF och då med Rottne originaldelar gissar jag. Du får då en utbytes skickad direkt och sedan lämnar du in den trasiga hos ÅF och den går till Rottne för bedömning. Är det totalskrot blir det fullpris. Allt annat i sjunkande skala.

Skulle gissa att det är samma lika motor på Kesla och Rottnen där.

Annars kan du ju alltid ringa till Koppom Maskin och Peters Skogsmaskiner. De kan ha liggande, bättre beg.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#316753 Koppom maskin har en brunnen H8 vet jag iaf. Motordelen hade brunnit ganska rejält, men agg kanske har klarat sig.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

loppan  
#316770 Enskede hydraul kanske? http://webshop.enskedehydraul.se/
http://www.enskedehydraul.se/uppsala

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).