Skotare

Beg, skotare

5 inlägg 4036 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Beg, skotare

KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31659 Hej. Är ny här på forumet.
Undrar om det är någon som har erfarenhet av TJ1840 i jämförelse med en 1710 eller Rottne SMV. Årsmodell fr -94 tills att 1710 an kom. Allt av intresse, bränsle förbrukning hade ju varit intressant. Går i lite köpar tankar.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31661 Hejsan,vi har en 93-a(1840) och en 02-a(1710D) så visst går dom att jämföra.
Mastern kom visst 86 och var som många andra Alftamaskiner ett steg före,men ohjälpligt är 1710an ett eller två steg produktivare,D-modellen är ännu ett steg tack vare ännu mera vridmoment i motorn,sen är kran både starkare och snabbare och lättare körd med TMC jämfört med IPS-boxar,produktionsskillnad är svårt att säga eftersom vi har ALS på 1710 men vi tror ca 30% men exakta siffror har vi inte.
Iofs är mastern enkel och rel.billig att hålla igång,ett diffhaveri så kostar diffdrevsatsen 18000 kr och en dags jobb medan motsvarande på 1710 kan resultera i att det blir "billigast"att köpa ett nytt "H" för 250000 kr.
Av dom tidiga 1710 så undvik Perkins stämplat NAVISTAR och sen hade dom ett parti felaktiga vevaxlar på dom tidiga Deeremotorerna.Annars går våra maskiner bränslemässigt ganska lika per timme,1710 klarar sig under 10liter/h om man har lite lättare körning.Volvon verkar vilja ha lika mycket oberoende hur man kör :shock: ca 12-14 l/h
En nackdel med 1710 kontra 1840 är att boggin slår mot stopparna så fort

Avatar Fallback
KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31668 Hej Simba. Tack för informationen, mycket intressant, vet du något annat om de tidiga 1710 orna. När kom de? den äldsta jag sett i annonser är nog från -99. Hur står sig lastkapacitet mellan 1840 & 1710. Något annat man bör kolla på när man testar maskinen, hur är det med elektroniken på era maskiner, vi har en 260 -84 idag som lever sitt egna lilla liv emellan åt 😡 . Ska på en liten "tripp" norrut här i veckan o kolla på lite maskiner nämligen.
mvh Kvist

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31672 Dom sista mastrarna skruvades visst ihop på hösten -96 och dom första 1710-orna kom då men dom såldes som 97-or
Elektroniken är enklare att hålla ordning på i 1710 tack vare felsökningsvisningen i TMC.Spec. om kran börjar "hoppa"på en maskin med IPS-boxar kan det vara svårt att veta om det är spaken eller boxen som har fel,vi har då inte haft nå bekymmer med TMC-n förutom en kranspak som hade så lite fel att vi inte märkte det när vi körde men visningsfönstret sa att den inte var okay och efter byte så blev maskin som "ny"
Visst kan styrdatorn i mastern börja krångla men Stigs maskin i Sundsvall har bytessystem på dom.
Vi tycker att det är synd att dom tvingades sluta i Alfta,tänk om dom hade fått fortsätta att utveckla sina maskiner

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31675 GLÖMDE. kolla boggilagringara,ta med en domkraft på en 1710 så är det nolltolerans alltså han får inte glappa nånting isåfall måste lagringarna bytas,en 1840 tål väl nån millimeter men allt glapp där är ändå på fel ställe.En "svaghet" på 1840 är kardanaxeln mellan framdiff och clarklådan, den är besvärlig att smörja och blir det ogjort så havererar bakre korset och river sönder framväggen på clarken.
Lastkapacitet då? mja tillåten last är väl ganska lika och det finns en uppsjö av olika breddare och annat men 1710 har större hjul och går att köra lite fortare i terrräng
Apropå boggilagringarna på mastern så smörjer man dom enligt boken så håller dom nästan i evighet,vi har 32500 h på en 280 och han har originalboggin och lagringar,tror inte att NAF klarar nåt sånt :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).