Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87280 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 550 XPG dör på tomgång

Skouli  
#316497 Hej, ny på forumet och nygammal i skogen. Jobbade massor i skog för 20 år sedan och finansierade mer-eller-mindre studierna med det :grin: Kontorsjobbet har jag kvar men nu har jag köpt en "plätt" skog och skall njuta av livet som hobbyskogsägare!

Inspirerad av diverse inlägg på detta forum bytta jag in min slitna gamla 242 mot en 550 xpg. Jäkla klös i sågen när den går men den är hopplös på tomgång! Har kört knappt 10 tankar och den beter sig inte som jag hade hoppats på för en proffsåg (dessutom törstig som Kapten Haddock tycker jag).

Mina problem liknar denna tråd: viewtopic.php?f=12&t=19405

Sågen går som ett oväder när jag väl får upp varvet på den men tvekar och dör nästan alltid från tomgång. Den går ofta bra vid kvistning om jag inte låter den gå ner på tomgång för länge, men efter några sekunder går den ner på "en lägre tomgång" där den verkar osäker på sig själv och dör efter en stund, eller om jag försöker varva upp igen så dör den om jag inte oerhört försiktigt ger aningens mer gas. Ger jag bara full gas tvärdör den. Oftast är den någorlunda lättstartad efter att den dör, bara jag sätter choken i halvgas.

ÅF sa åt mig att köra in den med att först puttra på tomgång några minuter, därefter ge järnet en stund i en fet stock. Det gjorde jag och då höll den tomgången fint första dagen, men nu några dar senare är tomgången som sagt hopplös även om jag piskat skiten ur den i grovt timmer! Skall det vara såhär att man hela tiden måste köra in autotune i grovt virke? Just nu håller jag mest på med småpyssel, gallring och kvistning och då är det irriterande att måsta leta upp megastockar hela tiden för att förhoppningsvis få sågen att gå bättre (vilket den inte gör).

Vad säger ni gurus? Skall jag ge den mer tid och kapning av stock eller är det tillbaka til ÅF som gäller?

Tack!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

halvproffs  
#316501 Min Stihl har varit likadan. Var tillbaka till ÅF som höjde tomgången med datorn oh sen gick den... i ett par dagar. I ilskan sa jag åt sågen; skärper du dig inte så byter jag dig mot en Husqarna och sen har den gått på tomgång :surp: . Ja det är nog ÅF som gäller

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

anersimyra  
#316519 Proceduren med sågning i stock ska göras om efter större temperaturvariationer, eller om man en längre tid kört klent med mycket kvistning. Nu behöver man ju inte kapa sönder virke i onödan, att såga tvärs stubbar går ju lika bra.. :smile:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

svampbob  
#316523 Jag har en 550 som beter sig som din och en som har gått klockrent i drygt två år. Jag ska i veckan försöka få den trilskande 550 reklamerad.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316526 Går det inte rätt enligt anvisningar så är det inte rätt och de ska få en chans o rätta till det.
Det kostar en del och att det ska vara tomgång är inget orimligt krav.

Sågen ska gå rätt annars får de se till att den gör det!

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

svampbob  
#316527 Jag har haft in den en gång och då hittade dom inget fel men när jag pratade med Hva i veckan så lät det som att dom skulle stoppa den i en kartong och skicka den söder ut. Utan tomgångsskruv att skruva ut blir man rätt hjälplös.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316532 Luftfiltret?

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skouli  
#316546 Tack för tips så långt. Skall kolla luftfilter, även om jag mest har finkört några tankar än så länge. Skall också testa att byta stift. Om inte detta funkar så får den nog ta semester hos ÅF snart!

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316557 Jo men det är allt en knepig såg det där. Haft min ett tag nu men den har allt lite spök för sig. Är du inte snabb som satan när bensinen tagit slut så kan man få dra i snöret tills man blir tokig före den startar, efter påfyllning.
Törstig är bara förnamnet... Men när den går, då är det roligt!

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

svampbob  
#316558 Jag har ju på ett vis facit på hur den ska gå i min första 550. Hade den första gått så illa så hade det inte blivit någon nr två utan byte av fabrikat.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

anersimyra  
#316571
svampbob skrev:Jag har ju på ett vis facit på hur den ska gå i min första 550. Hade den första gått så illa så hade det inte blivit någon nr två utan byte av fabrikat.

Min nya fullt justerbara Dolmar 4605 är en såpass trevlig överraskning att min nya 550 fortsatt står oanvänd i boden.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Hammaren  
#316616 Kolla så inte en fjäder i kopplingen gått sönder för då kan det bli detta fenomen.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316669
anersimyra skrev:
svampbob skrev:Jag har ju på ett vis facit på hur den ska gå i min första 550. Hade den första gått så illa så hade det inte blivit någon nr två utan byte av fabrikat.

Min nya fullt justerbara Dolmar 4605 är en såpass trevlig överraskning att min nya 550 fortsatt står oanvänd i boden.. :smile:

Så bra går inte dolmar sågen som du påstår en 550 så går rätt går bättre än dolmar sågen.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Skouli  
#316702 Det var det där med justering! På mina gamla sågar hade jag bara skruvat ut L-skruven en aning och livet hade varit fint igen. På nya sågar med autotune/M-tronic borde det åtminstone finnas en "reset/reboot" knapp så man kan starta på nytt och inte måste in till säljaren för att nollställa förknasaren!

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Ferguson system  
#316704 Det er mulig å justere de manuellt. Luftfilterhuset må fjernes for å komme til skruene.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).