Motorsåg och handhållet

din första såg

72 inlägg 23992 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: din första såg

Simon.M  
#316214 Husqvarna 42 special min andra såg är en 550 börjar bli nöjd med 550 nu efter 2 år verkar som man vart tvungen att köra mycket o hårt med den. Vart svårstardad när man haft en mindre paus tidigare som bränslepåfylning. men nu går den riktigt bra

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: din första såg

Peteflamingstar  
#316229 Hva 353G trio brake, köpte den flång ny efter det skogliga basår jag gick för styvt tio år sen. De hade just den modellen under motorsågskursen vi gick så det kändes hemtamt!

Användarvisningsbild

Jonsered, all the way...

traktorz  
#316236 Arvegods Jonsered 535, en trotjänare i decennier.
Kompletterade med ytterligare en Jonsered 535.

Skaffade sen en ny Jonsered CS2152.
Kompletterade med en Jonsered CS2150.

Hamnade i ett sido-spår med en liten Stihl MS 192 C-E.
Överväger därför att sälja Stihlen så småningom, nu uppfräschad med en grövre 1.3 mm kedja.

Avatar Fallback

Re: din första såg

Kris  
#316244 Jonsred 2253 og nr 2 husqvarna 246 nr 3 sthil ms 260

Avatar Fallback

Re: din första såg

Jocke91  
#316406 Tror jag fick en Jonsered 510 SP som första såg. Sen så köpte jag mig en Jonsered 51 som jag skulle ta delar från till en annan, men den gick ju så den blev jag lite förtjust i.
Nånstans efter det spårade det ur lite smått :roll:

Användarvisningsbild

Re: din första såg

johan eriksson  
#316433 Var nog något liknande för mig som för Jocke, hade en 242 för vedkapning och ville ha något lite större så jag fick tag i en 266 på en veteranmarknad, sen fick jag två svärd till den i födelsedagspresent, ett 16" och ett 24", tyckte det kunde vara praktiskt med en stor såg till så man slapp byta svärd, fick tag på en Jonsered 625, sen spårade det ur...
Var 153 sågar i samlingen nu när jag gick igenom det för ett tag sedan.

Användarvisningsbild

Re: din första såg

johan eriksson  
#316434 Fast min första såg var en Partner mini pa som jag fick av min morfar när jag var ca 7år, tyvärr finns inte den kvar i livet, men har hittat en lika dan.

Användarvisningsbild

Re: din första såg

Hammaren  
#316483 En gammal Partner från tidigt 60:tal? som stått under farsans verkstadsbänk i 20år, den satte jag fart på när jag var i 12årsåldern, sen tog jag över en Jonsered 535 som skurit, fick fart på den och körde med den nåt år, när jag fyllde 15 fick jag ta över farsans Hva 238, det är mina första sågar.

Användarvisningsbild

Re: din första såg

TrioBrake  
#316868 Bara hållt på i över ett år men fan så mycket jag lär mig, tur att farsan är en föredetta yrkeshuggare och lantmästare :)

Min första och nuvaranda såg, Husqvarna 346 XPG TrioBrake, tyvärr så står den i delar just nu :(
Men förhoppningsvis så kommer nya kolven hem i veckan och då är hon klar för att användas igen :grin:

Avatar Fallback

Re: din första såg

mikael_s  
#317106 Fick gammelmorbrors Jonsered 420 när jag var 12. "Klart pajken ska ha ett eget såg."
Första nyköp var en 242XPG (-96 kanske?) följt av en 346XPG tio år senare. Alla fungerar fortfarande även om 242'an är tillfälligt (?) ur spel efter att ha hamnat i en bäck, på tomgång...

Börjar snart vara dags att förnya igen.

Användarvisningsbild

Re: din första såg

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317229 Det var en 242 xpg med V-skydd.

Skulle tippa att det är en 91:a. Det var då jag började på skolan, Köpte sedan loss sågen när jag slutade.

Den är lite sliten till det yttre. Så det skulle inte skada med lite omvårdnad. :oops:

Men den går fint när man får ett ryck o kör med den. Eller är det för man har den i ett ljust minne. :roll:

Användarvisningsbild

Re: din första såg

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432325 Ett litet trådlyft bara. Å hej... :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).