Virkesmätning och Matrisfub

Det här är matrisfub

373 inlägg 189622 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31602 jag har varit "borta" från tråden ett tag , och läst igenom denna / dessa snabbt , men allt jag läser stödjer alla mina tidigare fakta om b.l.a dåligt pålästa entrepenörer , och skogsägare , missvisande inmätning på bil .. knepigt att det bara är jag och "mastercheif" och admin som vågar lägga sig i denna fråga ? ... är verkligen dagens entrepenörer så trångsynta att dom accepterar VMF / Quberas inmätning och får sin betalning efter det ? .. är jag helt fel ute eller :wink:

Avatar Fallback
jt  
#31604
Bertilsson skrev:Ett försök till förklaring av betalningsmetoder på timmer med viss inbördes jämförelse:

Är det inte mer korrekt att säga att optimeringsprincipen "fuskfub" inte finns i skörade.
Egentligen finns det väl normalt sett två optimeringsprinciper fördelnings eller värde -aptering. Det du beskriver är väl hur datorn beräknar volym. Och eftersom datorn inte räknar med "fuskfub" så blir värdeapteringen inte korrekt när samma virke mäts in med "fuskfub" metoden.

>Varför är det tyst?
Det ligger nog en del i ledaren i dagens Skogs Land.
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=36637
Jag gissar ochså att det ibland inte är helt enkelt att hänga med i dina texter, alla har inte hållit på med aptring lika länge som du.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31606
"spindeln" skrev: att det bara är jag och "mastercheif" och admin som vågar lägga sig i denna fråga ?


Två alternativ:
1) Ni tillsammans med Bertilsson är de enda som har förstått allvaret och vidden av detta enorma problem, medan vi andra fortfarande är lurade av de stora stygga skogsbolagen.
2) Anledningen till att >75% av inläggen skrivs av samma person och övriga av en handfull, visar på att problemet är minimalt och att en enda person driver frågan mot bättre vetande

Med tanke på vilka märkliga argument som framförs, håller jag på 2).

Så, nu har jag också vågat lägga mig i. Får jag en guldstjärna nu, eller måste jag tycka rätt också? :-)

Användarvisningsbild
masterchief  
#31607 Nej då Mangan, du får en guldstjärna 8)
Tror lite är som jt säger, att ämnet är väldigt tekniskt komplicerat.
Hur man än er så är det svårt att överblicka alla termer om man inte är väldigt insatt.
Många håller nog inne sina komentarer pga rädda att de skriver helt galet bland alla teknitaliteter. Bra är dock att ämnet kommit upp i land.
Alla skulle tjäna på att frågan utreddes. Även industrin......

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31608
jt skrev:
Bertilsson skrev:Ett försök till förklaring av betalningsmetoder på timmer med viss inbördes jämförelse:

Är det inte mer korrekt att säga att optimeringsprincipen "fuskfub" inte finns i skörade.
Egentligen finns det väl normalt sett två optimeringsprinciper fördelnings eller värde -aptering. Det du beskriver är väl hur datorn beräknar volym. Och eftersom datorn inte räknar med "fuskfub" så blir värdeapteringen inte korrekt när samma virke mäts in med "fuskfub" metoden.

>Varför är det tyst?
Det ligger nog en del i ledaren i dagens Skogs Land.
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=36637
Jag gissar ochså att det ibland inte är helt enkelt att hänga med i dina texter, alla har inte hållit på med aptring lika länge som du.


Bra artikel. Men hur kan säljaren manipulera resultatet av mätningen? Just symbiosen som beskrivs är ett problem varför inte fler skogsägare i VMF?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31613
masterchief skrev:Nej då Mangan, du får en guldstjärna 8)
Tror lite är som jt säger, att ämnet är väldigt tekniskt komplicerat.
Hur man än er så är det svårt att överblicka alla termer om man inte är väldigt insatt.


Ämnet är inte alls särskilt svårt. Att blanda in en massa specialterrmer kanske ger sken av att ämnet är svårt.

Man kan mäta trän på många olika sätt, och alla ger de olika resultat. Ta reda på hur virket mäts, och anpassa priset efter det. Svårare än så är det inte. Litar du på din virkesköpare, kan du låta han aptera virket som han vill...

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31615
Mangan skrev:
masterchief skrev:Nej då Mangan, du får en guldstjärna 8)
Tror lite är som jt säger, att ämnet är väldigt tekniskt komplicerat.
Hur man än er så är det svårt att överblicka alla termer om man inte är väldigt insatt.


Ämnet är inte alls särskilt svårt. Att blanda in en massa specialterrmer kanske ger sken av att ämnet är svårt.

Man kan mäta trän på många olika sätt, och alla ger de olika resultat. Ta reda på hur virket mäts, och anpassa priset efter det. Svårare än så är det inte. Litar du på din virkesköpare, kan du låta han aptera virket som han vill...


Hur mycket ska du ha prislistan eller om du hellre vill se det som volympåverkan få den höjd om du handlar med Södra på deras fuskfub?
Bertilsson

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31616
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:Ämnet är inte alls särskilt svårt. Att blanda in en massa specialterrmer kanske ger sken av att ämnet är svårt.

Man kan mäta trän på många olika sätt, och alla ger de olika resultat. Ta reda på hur virket mäts, och anpassa priset efter det. Svårare än så är det inte. Litar du på din virkesköpare, kan du låta han aptera virket som han vill...


Hur mycket ska du ha prislistan eller om du hellre vill se det som volympåverkan få den höjd om du handlar med Södra på deras fuskfub?


Jag är hemskt lednsen, men om du skriver på det där viset är det omöjligt att gissa vad du menar.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31618
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:Ämnet är inte alls särskilt svårt. Att blanda in en massa specialterrmer kanske ger sken av att ämnet är svårt.

Man kan mäta trän på många olika sätt, och alla ger de olika resultat. Ta reda på hur virket mäts, och anpassa priset efter det. Svårare än så är det inte. Litar du på din virkesköpare, kan du låta han aptera virket som han vill...


Hur mycket ska du ha prislistan eller om du hellre vill se det som volympåverkan få den höjd om du handlar med Södra på deras fuskfub?


Jag är hemskt lednsen, men om du skriver på det där viset är det omöjligt att gissa vad du menar.

Om du avser göra affärer med Södra så undrar jag hur mycket du vill få priset enligt prislistan höjt för att du ska känna att du får fubpriserna för "din normala slutavverkning" som listan har uttryckt i kr per m3fub ?
Det är alltså storleken på kompensationen för fuskfub som jag frågar dej om.
Vi kan nu frånse ev efterlikvid. Din skog var normal slutavverkning på 1.5 träd per/m3.
Bertilsson

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31620
"spindeln" skrev:jag har varit "borta" från tråden ett tag , och läst igenom denna / dessa snabbt , men allt jag läser stödjer alla mina tidigare fakta om b.l.a dåligt pålästa entrepenörer , och skogsägare , missvisande inmätning på bil .. knepigt att det bara är jag och "mastercheif" och admin som vågar lägga sig i denna fråga ? ... är verkligen dagens entrepenörer så trångsynta att dom accepterar VMF / Quberas inmätning och får sin betalning efter det ? .. är jag helt fel ute eller :wink:


Jag hävdar också att fuskfuben är felaktig, så fel så jag skulle polisanmäla om jag fick mitt virke mätt på det viset. Jag tro att anledningen till att så få på detta forum ifrågasätter detta är att det finns få skogsägare här, många är rätt unga och har kanske inte så mycket erfarenhet av virkesmätning.
Det verkar bara vara Mangan som är för fuskfub på forumet. Jag håller helt med Bertilsson så han är inte ensam. Hur kan man tvivla om man ser bilden på stocken där en del inte betalas.

Avatar Fallback
jt  
#31630 "Ämnet är inte svårt.
Skogsägare för få eller för unga.
Ämnet är väldigt tekniskt komplicerat."

Tja vad ska man säga, ganska skilda åsikter, antar att det beror på att ämnet är enkelt :).

Om man håller sig till trådens ämne "fuskfub" anser jag att en enkel och ärlig princip borde vara att apteringsystemet och inmätninigen beräknar stockarnas volym på samma sätt.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31634 Skall erkänna att jag inte läst allt, tiden räcker liksom inte till...

Nu har jag i alla fall läst igenom Bertilssons senaste redovisning av fuskfubben och jag som avverkar en del manuellt, ställer mig frågan: Hur tusan skall jag aptera numera?

På "den gamla goda tiden" hade träden ganska stor avsmalning de första metrarna av stammen och i toppen. Däremellan var avsmalningen i allmänhet mindre.

Idag är avsmalningen 8 mm/m oavsett hur trädet ser ut. Punkt. Det innebär att ett träd som är 25 cm i brösthöjd (något mer än en meter från rotskäret), måste ha en höjd av 8,75 meter till toppen på sista stocken vid en minsta toppdiameter på 18 cm. Det kanske inte är helt orealistiskt?

Om trädet har en brösthöjdsdiameter på 35 cm måste man få ut 21,25 meter stockar till 18 cm diameter. Nu blir det lite svårare. Det trädet måste ha en höjd på över 30 meter! Alltså: upphör omedelbart med all röjning och gallring. Den ökade tillväxten äts upp av fuskfubben.

Är detta korrekt räknat och tolkat?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31643
Bertilsson skrev:Om du avser göra affärer med Södra så undrar jag hur mycket du vill få priset enligt prislistan höjt för att du ska känna att du får fubpriserna för "din normala slutavverkning" som listan har uttryckt i kr per m3fub ?


Jag vill få så mycket som möjligt betalt.

Du menar kanske om man skulle jämföra mellan två prislistor, en som anger priset på timmer i m3to och en som mäter i m3fub? I så fall är svaret att det är nästintill omöjligt. Förhopnigsvis blri det bättre när alla övergår till m3fub.

Själv lutar jag åt leveranrotpost.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31644 Nej, jag är inte för 'fuskfub'. Jag är inte heller för 'fusktoppmätt' eller 'fuskentreprenörer' som gör ett 'fuskjobb' , eller 'fuskinmätare'. Eller för den delen 'fuskskogsägare'...

Men ämnet är infekterat redan från början, när moderatorerna satte ribban... :roll:

Användarvisningsbild
masterchief  
#31648
Mangan skrev:Nej, jag är inte för 'fuskfub'. Jag är inte heller för 'fusktoppmätt' eller 'fuskentreprenörer' som gör ett 'fuskjobb' , eller 'fuskinmätare'. Eller för den delen 'fuskskogsägare'...

Men ämnet är infekterat redan från början, när moderatorerna satte ribban... :roll:

Jag tar på mig en del av smittspridningen 8)
Dock bör ni veta att moderatorerna inte var eniga angående den här frågan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).