Bioenergi

Flis från hög med ris?

20 inlägg 11833 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

JagArJag  
#316339
Kse skrev:Vi har lite samma problem fast vi leverera till värmeverk, är iof bara snäppet kraftigare grejer än en större villapanna i det verket så det är apoteksflis som gäller.
I en Bruuks hugg går det tydligen inte att komma ifrån att det blir en del stickor ock kvistar, vi har dock en hel del som är halvmetern och längre så jag misstänker att det del beror på dåliga stål då fliskvalitén varierar från gång till gång.
Men jag skulle behöva tips och idéer på hur man sållar flisen på ett effektivt sätt så att man iaf får bort dom värsta stickorna.


Jag får kvistar som är många dm långa, tror jag fick det även när både huggstålen och motstålet var helt nyslipade, men det blev säkert lite bättre då än nu när jag kört igenom ett gäng kubik.
Det är inte mycket kvistar som går in i huggen, men är en liten kvist klar på en stam så får den följa med in, har aldrig blivit några problem i flisförådet. Är det mycket mer klenare kvistar så vill jag dock inte köra ner det i flisförrådet och riskera att få gräva ur allting.

Ett sätt att lösa det är att hälla allting genom ett vibrerande såll när det väl är flisat, t.ex. som han har gjort i denna film:

Om man inte hittar en hugg som löser problemet, eller om man inte har råd med en sån bra hugg :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316354
JagArJag skrev:
busholle skrev:Farmi som Nordfarm säljer har såll och kvistbrytare.


Vet du något om den förutom att den utrustningen finns?
Är det två drivhjul för inmatning?
Fungerar sållet och kvistbrytaren så pass bra så även småsmå tunna grenar blir mindre än t.ex. 1dm? Eller är det bara större saker som blir små?

Har ingen erfarenhet av flisning, det var bara ett tips från min sida.

Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

elis  
#316358
JagArJag skrev:
busholle skrev:Farmi som Nordfarm säljer har såll och kvistbrytare.


Vet du något om den förutom att den utrustningen finns?
Är det två drivhjul för inmatning?
Fungerar sållet och kvistbrytaren så pass bra så även småsmå tunna grenar blir mindre än t.ex. 1dm? Eller är det bara större saker som blir små?


Gör som vi gör, googla. På Nordfarms site finner du det du söker, om ej ringer du dem.

Avatar Fallback

Re: Flis från hög med ris?

JagArJag  
#316371
elis skrev:
JagArJag skrev:
busholle skrev:Farmi som Nordfarm säljer har såll och kvistbrytare.


Vet du något om den förutom att den utrustningen finns?
Är det två drivhjul för inmatning?
Fungerar sållet och kvistbrytaren så pass bra så även småsmå tunna grenar blir mindre än t.ex. 1dm? Eller är det bara större saker som blir små?


Gör som vi gör, googla. På Nordfarms site finner du det du söker, om ej ringer du dem.


Att hitta info om vad som finns är lätt, men däremot är det svårt att veta om det fungerar i verkligheten. Det är därför jag frågar, för att förhoppningsvis få svar av någon som testat med ris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis från hög med ris?

Krister_81  
#316375 Här finns länk på 380och 260 där dom kör ris.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).