Öppna kategorin

Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

10 inlägg 4055 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

lillsorken  
#315852 Jag äger en mindre skogsfastighet i södra Sverige. När grannfastigheten hade dit ett större skogsbolag så blev jag tillfrågad om jag ville ha hjälp med något när dom ändå var där. Det ledde till att vi kom överens och skrev kontrakt på en Gallring om ca 3-4 ha, efter muntlig överenskommelse så skulle dom också slutavverka ett mindre område. Jag var noga med att poängtera att om det var något som skulle förröjas så skulle jag göra det själv. Dom om min förvåning när jag kom ut och tittade till dom då hade dom gallrat mycket mer än det området vi kommit överens om. Lyckades få dom till att sluta då, men när jag sedan fick mätbesked osv så hade dom gallrat ut ca 1200 fub, och fakturerat 98 timmar fördröjning. Frågan är vad gör jag nu? Jag har pratat med inköparen som i princip säger att det var detta vi kom överens om. Så frågan är, vad ska jag göra nu? Är tacksam för alla idéer!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

jannee  
#315857 Ord lär stå mot ord, m.a.o. lär du få bita i det sura äpplet och betala. 98 timmar förröjning låter väldigt mycket - har de gått med yxa och fogsvans? :mrgreen:
Du kan försöka komma i kontakt med de som utförde förröjningen och även de som gallrade för att höra efter vilken information de fått av din inköpare. De gör absolut inte något mer än vad de fått direktiv om.

Avatar Fallback

Re: Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

lillsorken  
#315862 Vi har ju dock ett skriftligt kontrakt som säger Gallring ca 4 ha. Så dom borde väl ha det svårt att bevisa att dom i princip fick göra vad dom ville ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

Tosca  
#315865 Du borde ju rimligtvis kunna bestrida fakturan på förröjningen?

Användarvisningsbild

Re: Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

Fredrik Reuter  
#316087 Hej,
Det viktiga är nog vad som står i det skriftliga avtalet. Kan du bifoga det här som en bilaga så finns kunskapen att hjälpa dig mer. Det är bra om du kan avidentifiera det isåfall. Kan du inte det, men vill ändå visa det så skicka det till mig på info@skogsforum.se så kan jag göra det åt dig om du vill.

98h förröjning låter väldigt mycket. En erfaren röjare borde röja över 20ha normal underväxt på denna tid gissar jag, hur många hektar blev det och hur tuff var underväxten? Är det orört 30 årigt hygge med bra bonitet så är det klart att det tar mycket längre tid, men som sagt, beskriv gärna hur det ser ut. Har du bilder får också gärna bifoga dem i tråden. Det säger ju som sagt mer än tusen ord.

Avatar Fallback

Re: Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

surjämten  
#316117 Större skogsbolag?
Och namnet var...........?
Så småningom kanske vi nyfikna får veta.
Av taktiska skäl kan det ju finnas anledning att inte avslöja bolaget direkt.

Avatar Fallback

Re: Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316200
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Det viktiga är nog vad som står i det skriftliga avtalet. Kan du bifoga det här som en bilaga så finns kunskapen att hjälpa dig mer. Det är bra om du kan avidentifiera det isåfall. Kan du inte det, men vill ändå visa det så skicka det till mig på info@skogsforum.se så kan jag göra det åt dig om du vill.

98h förröjning låter väldigt mycket. En erfaren röjare borde röja över 20ha normal underväxt på denna tid gissar jag, hur många hektar blev det och hur tuff var underväxten? Är det orört 30 årigt hygge med bra bonitet så är det klart att det tar mycket längre tid, men som sagt, beskriv gärna hur det ser ut. Har du bilder får också gärna bifoga dem i tråden. Det säger ju som sagt mer än tusen ord.

Blev det 1200 kubik så är 20ha rätt så rimligt. Felet är ju att de bara har kontrakterat 4 ha.

Avatar Fallback

Re: Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

lillsorken  
#316285 Skulle tro att det blev ca 15 ha som dom gallrade. En del var ganska så grovt så någonstans 12-15 ha blev nog gallrat innan jag fick stopp på dom. Jag ska bifoga kontraktet i eftermiddag/kväll om jag hinner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316294 En virkesköpare som vädrar kubik är svår att hejda.

Avatar Fallback

Re: Juridisk hjälp mot ett större skogsbolag?

jannee  
#316296 Har du svart på vitt att endast 4 till 5 ha ska gallras + storleken på din eventuella slutavverkning, bör du ENDAST betala för detta. Övriga avverkningskostnader och röjning bör din virkesinköpare stå för, något skadestånd lär däremot inte få.
Är fallet solklart kan det vara ide med juristhjälp, OM nu inte virkesinköparen faller till föga och erkänner sitt misstag.
Eventuella muntliga avtal/överenskommelser är helt och hållet betydelselösa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).