Uppvärmning

Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

56 inlägg 60379 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Skogstomte  
#294645
skogshasse skrev:
Skogstomte skrev:Hos oss räckte 2:an mer än väl. Det är i slutet på laddningen det kan krisa till sig om man eldar uppåt 100°C

vilken dia har ni på rören


1 1/4" gängade järnrör mellan panna - tankar.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

axwell  
#295298 Bumpar tråden i hopp om att Eliika har något positivt att berätta.

Hayabusa 08 kan säkert informera oss om det finns något reglage som tvingar rökgaserna genaste vägen vid uppstart av brasan och som senare skall skiftas så att gaserna passerar värmekollektorerna, annars blir det ineffektivt.

Du skrev att du eldade till kl. 02 vid ett tillfälle vilket får mig att fundera på hur du eldar.

Förhoppningsvis inte som i en braskamin med max 2 kg ved/timme.

Fyll upp pannan till brädden med torr ved plus lite småved och strimlat tidningspapper, tänd på och snåla inte med draget.

Det skall dåna rejält så att eldhärden blir optimalt het, då får du ut mer av den tillgängliga energin i veden.

Upprepa med ny laddning i pannan om ackumulatortankarna inte gick upp tillräckligt av den första brasan, vilket de högst troligt inte gjorde.

Hört något från rörmokaren ?

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#295299
Skogstomte skrev:
Eliika skrev:
Jag har aldrig stängt dragluckan efter eldning. Ska den alltså stängas så fort jag har eldat färdigt?

Vi har även en laddomat som är på hela tiden, ska den vara det? Även cirkulationspumpen är på hela tiden.[/quote

Dragluckan ska stängas när elden falnat.

Jag har kollat en gång till på dina bilder. Det ser ut som det sitter en termostat uppe på pannan som styr laddomatpumpen (vit box med ratt). Det går inte följa ledningarna på bilderna men det ser så ut. Kolla om termostaten fungerar. Gör den det så är den nog bara inställd på fel temp. Borde vara runt 70°C om den sitter i pannvattnet eller 100 - 200°C om den sitter i rökgaserna.

Obs! det händer att termostaterna driver iväg ganska kraftigt från inställt värde. Det är förvarning om haveri, ta hem så du har en hemma när den packar ihop isf. Då räcker det med att få tag i folk...


Termostaten sitter på pannvattnet och var inställd på 60 grader. Jag vred ner den till 40 och värmen höll sig i ca 24 timmar istället för 5. Skulle jag inte ha vridit ner den alltså?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#295300
axwell skrev:Bumpar tråden i hopp om att Eliika har något positivt att berätta.

Hayabusa 08 kan säkert informera oss om det finns något reglage som tvingar rökgaserna genaste vägen vid uppstart av brasan och som senare skall skiftas så att gaserna passerar värmekollektorerna, annars blir det ineffektivt.

Du skrev att du eldade till kl. 02 vid ett tillfälle vilket får mig att fundera på hur du eldar.

Förhoppningsvis inte som i en braskamin med max 2 kg ved/timme.

Fyll upp pannan till brädden med torr ved plus lite småved och strimlat tidningspapper, tänd på och snåla inte med draget.

Det skall dåna rejält så att eldhärden blir optimalt het, då får du ut mer av den tillgängliga energin i veden.

Upprepa med ny laddning i pannan om ackumulatortankarna inte gick upp tillräckligt av den första brasan, vilket de högst troligt inte gjorde.

Hört något från rörmokaren ?


Jag brukar elda så att rökgastemperaturen ligger på 250 grader.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Eliika  
#295301
skogshasse skrev:
Eliika skrev:I natt stängde jag dragluckan och ändrade den där shunten till 40 grader. Och det fanns massor av varmvatten kvar i tankarna imorse. Tack för all hjälp!


kan du visa oss lite bilder på det som man inte ser just nu som pumparna och schunten men på lite avstånd så man även ser rördragningen



Har inte varit hemma på en vecka och kommer inte hem förrän på tisdag så jag kan ta bilder under veckan som kommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

axwell  
#295329 Om du inte har den här broschyren hemma, ladda ner den här.

http://www.varmebaronen.se/wp-content/u ... me2014.pdf

Ser ut att vara en lättskött vettig panna sedan du så småningom blir kompis med den.

En sugande fläkt som "skall" stanna automatiskt tycks det finnas, det går troligen att stoppa/ starta den även manuellt.

Tappvarmvatten skall vara inkl. i en av ack-tankarna.

Ser att dom rekommenderar fullt vedmagasin, inget duttande med några klampar i taget.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

hayabusa 08  
#295342 Många bra frågeställningar här nu. Vet inte om det blir klarare efter mitt inlägg här nu men, kanske :P

Ngn frågade efter rökgasspjället. Det sitter längst ute till vänster i den vita kanten på pannan o vad jag kan se på bilden så är den stängd vilket den ska vara under eldningen.

Ang rökgastemperaturen så har jag för mig att rekomenderat för den pannan är mellan 200-250 grader så där ligger du ju rätt, när jag eldade i den pannan, mina föräldrar bor i det huset nu, så låg jag t.o.m lite högre ibland men som sagt, det är inte optimalt att ha för hög rökgastemp.

När det gäller termostaterna så är jag lite osäker om ni syftar på samma sak. Den som, skogstomte tror jag det var, menar är den som ska reglera när laddomaten ska starta vid eldningens början och stänga av densamma när elden slocknat. Jag tycker med att det ser ut som den satt i pannans topp till vänster, under källartaket. Den skulle jag vilja ha ställd på ca 80 grader.
Om du Eliika menar den termostat, shunten, som reglerar radiatorvattnets värme så är det bättre att ha den på 40 grader än 60, så länge som det bara kan hålla inomhustemperaturen uppe.

Sen är det ju frågan, var sitter shunten i systemet. Tycker oxså det ser lite konstigt ut vid tankarna, bara två rör, en för laddvatten in och en retur i bottnen. Borde vara fler rör kopplade till tanken.

Var finns varmvattenberedaren? Eller du har kanske en elektrisk beredare.

Men som sagt, ta det nu lungt tills du kommer hem och kan fundera på dessa frågor då istället.

Vill bara förtydliga en sak. Jag är inte på något sätt en rörmockare till yrket utan snarare, som någon skrev, den där besservissen till granne som tror han vet allt :grin: :oops: så jag kan inte säga hur andra ska ha sitt vedsystem.

Nåväl skämt åsido, eller kanske inte :shock: jag har ju bevisligen haft fel innan i denna tråd :oops:

Prata med rörkrökaren när han kommer och hoppas att ni kommer överens om vilket som är bäst för dig

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

hayabusa 08  
#295349 Bra länk axwell, den tänkte jag inte på.

Däremot, om jag inte är helt ute o reser och Eliika inte har en 40 ub :oops: ,så har just den pannan inte en fläkt utan är en självdragspanna, den fungerar bra om skorstenen är stor nog.
Det tror jag den är i detta fall annars hade inte rökgastempen kommit upp i 250 grader.

Jag satte in en sådan i mitt förra hus, som mina föräldrar bor i nu.

I mitt nuvarande hus monterade jag in en av deras nya pannor, den svarta med fläkt o lampasond.

Mkt trevlig panna men tusan va dyr den var.......

Avatar Fallback

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

axwell  
#295378
hayabusa 08 skrev:Däremot, om jag inte är helt ute o reser och Eliika inte har en 40 ub :oops: ,så har just den pannan inte en fläkt utan är en självdragspanna, den fungerar bra om skorstenen är stor nog.


Rätt rättat, läste bildtexten för slarvigt, den till vänster 40 UB, har annan bakgrundsfärg så där blev det fel.
Sen står det ju mycket riktigt att det är en självdragspanna. :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Göt  
#315999 Jag har en i stort sett lika panna förutom att jag inte har nån regulator för tilluften. Har 2 st 750 liters tankar efter den en med varmvattenslinga de ser ej lika ut.

på höger sida av pannan borde det sitta en inställning för att laddomaten skall starta , den skall inte starta förrän rökgasserna ligger runt hundra grader du får pröva dej fram. Det innebär att laddomaten inte heller går dygnet runt utan att den stannar när pannan blir kall. jag behöver inte stänga dragluckan men jag brukar stänga rökgasspjället på morgnarna, ( jag eldar på kvällen).

Jag brukar elda upp tankarna upp mot 90 grader då är pannan nästan uppe i hundra. För mej har det räckt den här vintern då det varit som mest 18-19 grader kallt att elda 2-3½ panna på kvällen.

Huset är byggt 1950 och har 2½ cm isolering i väggarna

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med vedpanna och ackumulatortank

Göt  
#316002 när jag sa 90 grader på tankarna så menar jag 90 på både övre och undre termometrarna jag brukar shunta ut ca 40 grader på elementen lite mer än handvarmt på elementen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).