Öppna kategorin

Grustäkt

20 inlägg 13501 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grustäkt

Fauna  
#315785 Hej! Är det någon som har koll på vilken ersättning som är bruklig till markägare vid grävning i naturgrustäkt? Täkten ligger i värmland å det mesta av sorteringen rör sig om 0-2 mm. Har kollat runt på nätet men finner inga siffror. De kanske är hemliga men jag hoppas att något vet något .... :wink:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Grustäkt

aalg  
#315792 Beror lite på hur långa transporterna blir, ligger tälten bra till så transporterna blir billiga så kan du kräva mer betalt.
Utan att veta närmare så gissar jag på 5-10kr/ton

Avatar Fallback

Re: Grustäkt

ÅsaNisse  
#315813 Jag trodde knapp att det gick att sälja naturgrus längre, för skatterna har blivit så höga att det bli för dyrt material. Bergkross konkurrerar ut det mesta så länge det inte är ett väldigt unikt material, typ blästersand eller gjutformsand

Avatar Fallback

Re: Grustäkt

aalg  
#315816 Skatterna motsvarar väl spräng och täktkostnaderna, tror inte skatten fullt ut täcker mer-kostnaden för att krossa berg. Speciellt inte om det gäller typ sandningssand.
Så nog går det att ta betalt om läget är rätt.
Till betongballast så föredrar många naturgrus istället för bergkross eftersom det går mindre cement då.

Avatar Fallback

Re: Grustäkt

Fauna  
#315855 Tack för era tankar och svar! Transporten till tilltänkt köpare är inte mer än 2 mil, så det är ju fördelaktigt. Det verkar som om intresset är ganska stort, trots höga skatter och avgifter. Känns lovande....

Men, om det är någon annan som har exempel på ersättningssumma per ton så lägg gärna in en tråd ....

   TS
Avatar Fallback

Re: Grustäkt

qw12  
#315867 Såg ett avtal mellan en markägare o ett åkeri omkr 2005.
Region småland
Avtalstid ca fem år,
pris 7:50 /m3 löst mått


jag tror att ofta avtalas minimiersättningar, oavsett om köparen tar något eller inte under året (eller vilken avvräknisngperiod som väljs).

Jag antar även att det kan finnas åtagande på återställning etc. Ansvar/säkerheter för detta är nog viktigt att tänka på

Indexbaserade priser kan vid långa kontrakt vara vettiga. Inflation kanske kommer igen, vem vet.

För bergtäkter har jag sett ca 2kr per ton, Jag tror att det blir ca det dubbla i m3.


Absolut avgörande bör vara transportavstånd till slutkund.

Avatar Fallback

Re: Grustäkt

Fauna  
#315877 Bra där qw12! Skönt med ytterligare ersättningsexempel men även dina tankar om andra punkter som bör regleras i avtal - viktigt!

Naturgrus i småland å skåne verkar ge mer än högre upp i landet. Vet någon om det just handlar om avstånd som ligger bakom skillnaderna eller vilka faktorer det rör sig om?

   TS
Avatar Fallback

Re: Grustäkt

qw12  
#315900 för ersättningsexemepel, googla på avtal + bergtäkt (eftersom det är vanligast).
om du orkar, kan du förmdligen hitta avtal i samband med ansökningar för täktillstånd. (Länsstyrelsen ?). Dessa tillstånd borde vara offentliga.

Avatar Fallback

Re: Grustäkt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315915 Avtalsdelarna i en täktansökan är oftast belagda med sekretess eller så lämnas de aldrig in till länsstyrelsen.
När det gäller ersättning så än exemplen ovan samma som min uppfattning om prisnivåer.

Skall ni öppna en ny täkt eller ska du köpa en fastighet med täkt på?
Vad används gruset till? Är det till betong så finns det nog möjligheter att pressa upp priset, tänk på att när denna täkten är slut så kommer ni nog aldrig få tillstånd till en ny.

Avatar Fallback

Re: Grustäkt

qw12  
#315920 ok, då återstår för frågeställaren endast olika offentliga institutioner, typ kommuner, som upplåter berg- och grustäkter.

Avatar Fallback

Re: Grustäkt

Fauna  
#316017 Jo, det vanliga verkar vara att avtalen skrivs med sekretessförbindelse. Det gör det ruskigt svårt att få koll på prissättningen och veta att erbjuden ersättning är rimlig. Gruset är tänkt till betong så det låter lovande om det höjer värdet. Tack för alla tips å jag går vidare å ringer till t.ex. kommuner.

Men, Vad menas med minimiersättning? Kan någon ge exempel på hur det skulle fungera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Grustäkt

aalg  
#316044 Tror att med minimierdättning så menas nog att den som vill öppna täkten betalar ett minimibelopp varje år även om man inte tagit något grus.
Var inte helt ovanligt att byggbolag såg till att få täkttillstånd bara för att hindra någon annan att ta grus ur tälten. Man hade oftast en egen täkt där man tog allt grus. För att hindra täktinnehavaren att bara använda tälten för att stängs ute konkurrenter så är det bra att skriva in en minimi summa som de får betala även om de inte tar nåt grus.

Avatar Fallback

Re: Grustäkt

qw12  
#316070 ja precis, med mininimersättning menas att "köparen betalar x kr/m3 el ton, dock minst xxx kr/år (period).
Annars kan väl mer oseriösa köpare teckna avtal för täkter, som "är-bra-att-ha-vi-får-se-om-vi-evt-någonsin-gör-ngt"

Ang pris, så tror jag det absolut bästa är att ta in anbud/prisförfrågan från olika intressenter. Fast detta är ju ngt som gäller generellt :smile:

Du kan också försöka få information från andra täkter. Du kan ringa o fråga vad de tar betalt fritt täkten. Produktionskostnad borde du kunna fråga ngn kunning markentreprenör om.

Markägarens pris torde liggs lägre försäljningspris och produktionskostnad.
Jag har dock in svag känsla att det kan finnas regionala "pseudo-monopol", marknaden spelar inte helt fritt.

Om jag inte minns fel kan man hitta täkter via länstyrelsens (eller SGU?) GIS på webben. Hittar dock ingen länk nu

En bergtäkt i Enköping, är f.n. ute för försäljning. Läs prospektet, kan alltid vara intressant

Avatar Fallback

Re: Grustäkt

Fauna  
#316348 Smart med GIS å tack för alla tips. Nu har jag att göra :smile: Återkommer när jag har mer koll på detta så ni får lite feedback.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grustäkt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316441 Klart intressant, feedback uppskattas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).