Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Kesla eller odriven Moheda?

197 inlägg 103224 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315848 Självklart är de alla gånger bättre med 4wd, utgick bara från när jag hade min drivna Moheda efter 650 på 90 talet att de blev ett sånt lyft mot odrivet med hur mycket man kunde slänga på vagnen o ändå ta sig fram, de blev bättre med 805an framför samma vagn men inte lika stor skillnad som att få vagnsdrivning första gången :-BD

FTG
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Ferguson system  
#315858 Ser at det er en del snakk om 4wd traktor vs 2wd. Her er et eksempel på 2wd traktor med tilnærmet like gode egenskaper i skogen som en 4wd traktor. Når de kom ut så ble det påstått at de til og med var bedre enn en 4wd traktor.
Massey ferguson 165, 175, 178, 185 og 188 ble ombygd av Igland i samarbeid med importøren Eik maskin som spesialmaskiner for skogbruk på 60-80 tallet. De lød navnet Massey ferguson Super Per. Ford kom også ut med en utgave basert på Ford 5000. Den fikk navnet Super Bjørn. John deere hadde også en utgave som jeg mener var basert på 2030, 2130. Er usikker på om denne fikk et eget navn. Ombygginga innebefatta: Ombygd styreaksel med 10x28" hjul, styreservo, bukplate, mikroskjær, større bakhjul, ringkjetting, skogs sete, solid førerværn med kvistavledere, grill beskytter, ekstra vektpakke i fronten, flexomatic ramme til redskap, igland 2 tromlet vinsj, forsterkede felger /m ventil beskyttere, lys beskyttelse, og sideplater på motor.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Ferguson system  
#315860 Mf Super Per

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#315873 Jo men var inte en stor anledning att den ansågs bättre just för svängradien och markfrigång. Dåtidens 4WD traktorer hade en miserabel svängradie då de hade kardanaxeln vid sidan och snett under motorn vilket gav mindre plats över åt svängradien. Det står att svängradien på en MF178 var bara 4,5m detta på en traktor med 70hk och ca 2,6ton, den traktor jag kör i skogen har 3,75m svängradie och den väger 5,7ton och på 132Hk och 4WD. En motsvarande traktor typ Valtra N111 har en svängradie på 4,7m. Så jag vill hävda att då var det nog så att en MF Super Per kanske ansågs som bättre än dåtidens 4WD, men i dag är nog inte något att ens jämföra.
Dessutom är det ju som nämnts innan att en fyrhjulsdriven traktor svänger dit hjulen pekar, medans 2WD har en tendens att "plöja" med framhjulen pga vikten från vagnen på draget. Denna tråkiga effekt minskades säkert med de stora hjulen

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315891 Säkert smidigare än modeller som MF 188 4wd och Fords County modeller men som Seb säger, utvecklingen har gått framåt som 70 talet

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

halvproffs  
#380779 http://www.atl.nu/skog/har-ar-mohedas-nya-12-tonsvagn
Era tankar?

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Robertberg  
#380919 Många tankar finns i denna tråd :)
Fredrik Reuter - Moheda 121 ND, nyhet med navdrift 2016

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#385466 Nu äntligen är årets vindfällor upparbetade och upplagt i vältor. Givetvis sparar man det "värsta" till sist. Så: Dagen projekt har varit o skota ut vindfällor över ett "träsk" över en stenmur över en bäck/dike med en provisorisk massavedsbro (som brast) och ner i nästa träsk igen för att sen gå upp i 30-35graders lutning och där över ytterligare en stenmur. Jag ska vara helt ärlig att när jag började dagen var det inte som vanligt med kaffe o snus. Utan en stilla bön till högre makter att det skulle gå vägen. Och det gjorde det.
Jag kan garantera att det hade varit omöjligt utan drift på vagnen i alla fall. De bilder jag lägger upp är inte de "värsta". När de värsta gegg bilderna kunde tas satt jag skiträdd i traktorn och kämpade med o hålla reda på varvtal, växel drift av/på på kärran diff av/på och hur mycket vagnen lutade och hur många cm av däcken på kärran som var ovan jord/lera. Därför fick det bli lite bilder när jag bara hade lätt hjärtklappning. Det kanske inte ser så illa ut men ska jag vara ärlig så trodde jag aldrig detta skulle gå. Men man måste ju prova :lol: :lol: så man vet vad man har.
För de som tycker att detta ser för hemskt ut kan jag tillägga att det är med sorg jag behöver ställa till det så här i skogen men här blir det aldrig torrt och det fryser aldrig heller. I princip är det en torvmosse där minsta lilla stopp i diket resulterar i 1ha blankvatten. Nu ska det bli björk skog här i stället och diket ska rensas i sommar.
En stor "sten" har lättat från mina axlar i alla fall. Tack Kesla för att ni kan tillverka riktiga grejor :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Erre  
#385468 Bra jobbat Seb!
Skönt att vara klar!

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385497 Vinter med tjäle är sällsynta i södra Småland med.
De sämsta med vindfällor på sån mark är att de blir för lite ris till körbröten så de blir omöjligt att undvika spår efter sig

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Eremiten 74  
#390235 En härlig tråd med många bra diskussioner :-) Du gjorde samma val som jag skulle ha gjort i dit läge. Vagn med drift måste vara ett stort plus. Kesla ser ut att vara ett fantastiskt snyggt bygge enligt min mening. :-)

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#390244 Ja jag är mkt nöjd med vagnen. Skulle jag byta märke så är det i så fall Kronos eller Anders Skogsskördare som lockar men då är det andra pengar. Kesla nackdel är priset. Jag skulle aldrig köpt denna vagn för listpris. Nu råkade jag ha lite tur o hitta en ÅF med för stort lager och i behov av snabba affärer. Sen är det ju så att elservo´n verkar skilja mycket i pris mellan de olika fabrikaten. Tittar man på Farma´s elservo så kör dom med Rotec hydraulik, deras paket kostar komplett 36900+m till kund, Farma köper förmodligen det mkt billigare. Jämför man det med FTG-Cranes (Mowi, Moheda) så kör dom med Parker hydraulik o där tror jag bara ventilen kostar runt 50-60tsk plus elstyrning. Sen tror jag även Farma har en "finare" ventil som tillval till sina. Vet att jag läst om någon som har minispakar till sin Farma.
Kesla har en hel rad olika ventiler o välja på. På min vagn sitter Valvoil som inte ska jämföras med Parker eller Danfors. Men med Parker & EHC/minispak så handlar det nog om runt 120-130tsk i merkostnad. Det är det inte värt för min användning. Men visst hade det varit skönt. Ibland saknar man den där fingertopps känslan man hade i skördaren.
Jag tror att Junkari´s vagnar är ganska lika Kesla´s. Jag har tittat på en Junkari vagn i samma storlek som min och både kran och vagn var helt identiska enl. mig. Vet inte om de är billigare men jag tror det.
Nu snöade jag in mkt på elservo men jag tycker det är värt kostnaden pga att jag skiftar användningsområde på min traktor ibland 2-3ggr/dag. Det tar ca 1minut o koppla av vagnen och runt 3-4minuter o koppla på. Inga tunga lyft och man sitter bra i stolen med stängd ruta när man kör o kranar.
Något som inte har framgått i denna tråden innan är att Kesla vagnen är väldigt stabil. Har aldrig vält och det ska mycket till innan den börjar niga. Oftast lastar jag upp till böjen på stakarna sen behöver jag inte använda stödbenen och kan ändå köra kranen på fullt utlägg. Likaså när jag kör med skördar aggregatet i kranen på vagnen så beter sig hela ekipaget väldigt stabilt. Ett stort plus enl. mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

JohannesG  
#390277 Junkkaris 12t vagn har en lastarea på bara 2,5m² detta är mindre än de flesta andra märken (2,7m²), och kesla väljer att gå mot strömmen med en lastarea på 3,2m², det är nästan samma som många 15t vagnar, och närmare verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

olli  
#390333 Till Seb macahan!
Jag skulle vilja veta hur långt ifrån drivrullen kommer från det bakre hjulets yta vid högsta läge (lyfthöjden från hjulet). Anledningen till min fråga är att jag bytte till 500*50*17 från standard 400*60*15,5 varvid drivrullen kom så nära däckytan, att jag valde att konstruera om till en större lyfthöjd. Jag har nu ca 35 mm mellan drivrulle och däck,
och vill gärna veta vad original måttet är. Kesla och Junkari är ju ganska lika i kontruktionen.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

olli  
#390376 Ursäkta om jag förstörde (störde) tråden med en kanske irrelevant personlig fråga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).