Traktorer och processorer

MF 342 med lastare för klen?

7 inlägg 8503 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MF 342 med lastare för klen?

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31294 Fråga till Er med erfarenheter:

Är det för klent att köra med en MF 432 4wd med lastare om man har lite enklare gårdsbehov och ibland kör ut i skogen med skogskärra för att hämta vindfällen eller ved? Tror det är 47Hk på den modellen.

Nån vägkörning ser jag inget behov av i dagsläget.

finns en bild på den här modellen här fast 2wd utan lastare: http://www.ingelstad.nu/jo/001C843E-008 ... 0654_2.jpg



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
totte  
#31298 Hej Swinto och välkommen till forumet!

Det finns rätt många som kör lite av och till i skogen med rätt små traktorer. Det hänger ju lite på vilken terräng man har också, men är det inte alltför extremt så bör det ju gå bra om man har lämpligt avpassad vagn och inte lastar för mycket.

Vad gäller lastare så är det väl många små traktorer som är lite väl klena i framändan, man får räkna med att byta en hel del där om man kör mycket. Och det går ju inte att lyfta vad som helst med en lastare på en liten traktor.

Användarvisningsbild

342

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31444 Hej Swinto
Klämmer in en bild på min 342:a,är lite nyfiken på vad du har för lastare & hur det ser ut? 342:an räcker långt om man har redskap i rätt storleksklass.
[/img]
Bild

Användarvisningsbild
Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31463 Vi har en Nuffield 4/65 från -67 på gården. Stark som en oxe :lol: men tyvärr utan lastare. Skulle vara bra med något lite nyare med lastare och möjlighet att köra i skogen utan att fastna så fort det blir lite blött och lerigt.

Frågan om MF 342:an dök upp för att jag eventuellt får möjligheten att köpa en. Valmet 3,4 eller 605 verkar finfina, men tittar man på begagnatpriserna på en valmet från mitten på 80-talet blir man ju mörkrädd. Men vem vet, det kanske är det man ska satsa på?

Mina behov är inte stora egentligen, det är mer en fritidssysselsättning. men när man väl ska använda grejerna vill jag att de fungerar.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31529 Kan ju skriva det att "302" serien är en snålvariant av 300-serien.

För att hålla priset nere saknas tex plant golv och så är själva traktorn något mindre.

En 372 är alltså något mindre än en 375, kortare, mindre däck osv.

Av någon dum anledning tog man fram den lilla bakaxeln med trumbromsar igen och monterade den i 342 då föregångaren 350 hade den "stora".

Annars är det ju hållbara och slitstarka saker, behöver man inte större traktor så är den kanon!
Blir ju som en 135:a med 4wd och bättre komfort.

Spana också efter 352, 355 och 360 om du vill köra en liten MF med 4wd, sen finns ju 4215 och 4315 men då snackar vi andra pengar.

Har du mittmonterade spakar med fram/back vid ratten Pendomaster?

Användarvisningsbild
Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31544 Tack Ferguson! Man kan ju tro att du jobbat på traktorfabriken :D

Det blev inget köp av den här 342:an jag hade på gång. Den ska säljas på auktion istället.

Jag får hålla ögonen öppna efter något liknande (eller något större), och läsa vidare på forumet för mer tips och erfarenheter.

   TS
Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31579 Har du mittmonterade spakar med fram/back vid ratten Pendomaster?[/quote]

Jag har mittmonterade spakar! Utan fram-back vid ratten. :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).