Traktorer och processorer

Eksos ombygging valmet 6400

19 inlägg 10876 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eksos ombygging valmet 6400

Førland  
#315529 Er nå igang med ombyggging av eksosen ,målet er å få den vekk fra panseret,har begynt med røret bakover slik det er på nyere modeller(min er en av de siste med rør på panser) så nå lurer jeg på om det er nødvendig å legge røret helt opp langs hytta,eller om det bare kan gå bak og ned?sparer isåfall mye arbeid.bilder kommer imorgen tenker jeg.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Eksos ombygging valmet 6400

stegmaster  
#315546
Førland skrev:,har begynt med røret bakover slik det er på nyere modeller(min er en av de siste med rør på panser) .

Ja sidemontert eksos er fint, men tror faktisk ikke dette var standardutstyr.(muligens det var standard i Norge etter 1997), men har sett valtra i utlandet som er langt inn på 2000 tallet med pansereksos.
Ser fram imot bilder, da jeg ikke helt skjønner hva du mener med ner og bak??

Her en valtra 6300 mod. 2006 med pansereksos. :surp:
http://www.traktorfinder.de/ad/13406/valtra-6300
Bild

Avatar Fallback

Re: Eksos ombygging valmet 6400

Førland  
#315553 Tenkte kansje det kunne gå å legge den bak til torpedoveggen,å bort til stigtrinn for så å avslutte med et bend på skrå nedover.hva tror du om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eksos ombygging valmet 6400

stegmaster  
#315556 Tja, si det. :smile:
Det som jeg kommer på at en må passe på, er vel at stussen ikke kommer så lavt at den kan blokkeres om du kjører traktoren ned på buken i myrhull? (men det gjør du vel aldrig?) :wink:
Det viktigste er vel og se til at ikke eksos kan finne veien inn i hytta på noe vis., når den kommer ut under traktoren. (Antar at det finns en grunn til att eksosen normalt kommer ut overfor hytten)
Et annet aspekt er vel dette med støy. Om det evt, øker med en sånn plasering?? :???:

Avatar Fallback

Re: Eksos ombygging valmet 6400

Førland  
#315559 Ja det var det,myrhull er jo noe dritt.er nok best å legge det opp langs hytta med en gang.her er et bilde av begynnelsen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eksos ombygging valmet 6400

stegmaster  
#315743 Du begnnte så bra, sovnet du ved sveisapparatet??? :wink:

Avatar Fallback

Re: Eksos ombygging valmet 6400

Førland  
#315750 Hehe,hadde et rykk igår kveld,men med 3 unger som skal hit å dit blir det litt oppstykket.har nå kommet ned til "svingen"ved hytta.skar til sidedekselet der røret kommer ut,ikke noe morro å kappe i sånne deler,men det passet fint.idag blir det ikke noe bygging.men en oppdatering med et bilde må jeg få tid til....

   TS
Avatar Fallback

Re: Eksos ombygging valmet 6400

Førland  
#315871 Fikk tid til å sveise røret idag,det passet faktisk etter sveising også :-BD .nå er det vanskeligste unnagjort ,røret opp til tops gjenstår samt et returrør fra turboen som må lages nytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eksos ombygging valmet 6400

stegmaster  
#315876 Det ser jo riktig bra ut. :grin:
Har ikke hatt av motordeksler ennå på min, så vet ikke hvordan orginalet ser ut, men synses ditt ser riktig bra ut.
Trodde kanskje du hadde "jukset litt" og brukt fleksislange, men den gang ej. :wink:

Avatar Fallback

Re: Eksos ombygging valmet 6400

Førland  
#315880 Da kan jeg avsløre at ditt ikke er mye annderledes enn kopien min,har sett etter en 6200. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eksos ombygging valmet 6400

Kaldstart  
#315911 Fin jobb! :-) Hva måtte du gjøre med sjølve lyddemperen? Snu den?

Avatar Fallback

Re: Eksos ombygging valmet 6400

Førland  
#315916 Jeg sveiste igjenn det orginale utløpet og laget nytt i bakkant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eksos ombygging valmet 6400

Kaldstart  
#315935 Ok! 🧠

Avatar Fallback

Re: Eksos ombygging valmet 6400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315976 Ser snyggt o prydligt ut, glöm inte värmeplåtarna sen

Avatar Fallback

Re: Eksos ombygging valmet 6400

Førland  
#316024 Gnisten,har du varmeplåter inne i sjalve motorrummet?en 6200 jag så efter har ingen plåt før røren kommer ut av motorrummet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).