Traktorer och processorer

Mjuka eller hårda däck i skogen??

78 inlägg 34433 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#315534 Hej. Kanske väl när tråden om ringtryck i skogsboggi men denna fråga är generell. Bakrundsfakta:
Jag kör med Radial Trelleborg Twin 800 på min traktor i skogen, idiot skulle nog de flesta kalla mig men jag använder traktorn till så mycket annat än skog så skogsdäck är både för dyrt och sämre till den andra körningen.
Häromdagen så blev det en stor bula på sidan av ena däcket. Du har nog kört mot nån kant sa däckverkstan innan de sett den. inte en repa eller skråma kan synas på däcket. Det verkar som Trelleborg tar detta som en reklamation då däcken endast gått 1400tim 80%väg. Men då kom vi in i en intressant diskussion som inte har med skadan att göra. Däckverkstan som jag har högt förtroende för sen innan påstår att jag ska ha lågt tryck i däcken <1kg för att däcken ska forma sig efter hinder i stället för hårda däck där hindret skär in i däcket. De påstår att alla skogsåkare kör med mjuka däck. Många jag pratat med ang. detta innan har sagt att däck i skogen ska vara hårda. Eller har det med vilken typ av däck jag har? Skogsdäck/diagonaldäck=hårda? Radialdäck=Mjuka? eller....
o kom nu inte dragande med att jag måste byta däck, jag har kört ut åtskilliga kubik med mina radialdäck utan problem och det var inte skogen som knäckte dom denna gång utan otur enl. Trelleborg.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Elfving  
#315541 Jag anser att de har rätt! Idén bakom radialdäck på traktorer att just att man kan få tassarna dubbelt så stora genom att släppa ut luft, detta är en del av konceptet och passar olika bra i olika arbeten.
Det är ett elände att köra lite högre hastigheter med tungt lass på radialdäck med lite luft, det kränger och far. Men bäst odds för att inte köra punktering på ett sådant däck har du med väldigt lite luft i ty sidorna viker undan istället för att punkteras, 0,5 bar kanske. Problemet är som sagt att maskinen blir svårhanterad med lass i terräng med så lågt lufttryck.
Körde häromveckan sönder ett däck mot en översnöad balk, detta vore inte nåt problem om jag inte haft alldeles för mycket luft i däcken. 5100 kr kostade den lärpenningen.

Jag har aldrig behövt snökedjor för snöröjning hemmavid, det är bara att hålla nere lufttrycket i däcken så drar det ofattbart bra även på blankis. Men visst, skall man köra snöröjning professionellt så krävs nog bättre fäste. Radialdäck hör hemma på åkern med lågt lufttryck. All annan körning blir en kompromiss men inte värre än att jag kan hantera det. I skogen kör jag aldrig med den maskinen.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315552 Enl den teorin kör alla som åker jeep i terrängen lågt tryck så däcket flyter ut för bra grepp över stock o sten, ev med bedlock(däcket bultat fast mot fälgen)
Fast däcket kan vika sig rejält o risken att nypa sönder de mot vassa stenar finns hela tiden så den taktiken skulle jag aldrig våga på en traktor....
Kört med bla Trelleborg twin lantbruksdäck flera sesången i skogen utan problem men med högt tryck för att få mer stuns i däcksidorna att bli kvar på fälgen annars finns risken att lagom hög stubbe trycker in kanten så mycket så mkt att du tappar trycket med slanglöst däck, done that been there...
Skogsåkare? Menar du skotar o skördare? Skillnaden där är är väl skogsdäck en massa mer lager samt slang.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Midgård  
#315638 Intressant ämne detta. Har läst om bägge "skolorna" dvs vissa hävdar att man ska ha hårt punpat i skogen medan andra hävdar att det ska vara lågt tryck. Själv kör jag just nu med en Valtra A82 i skogen, radialdäck som jag pumpat upp lite extra, men tusan så stötigt det blev på landsvägen (den går så mjukt och fint med normaltryck).
Ska jag släppa ner trycket i däcken i skogen?
Skulle uppskatta om någon däcksspecialist kunde uttala sig i detta.

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#315648 Jag kör utan kedjor och dubb professionell snöröjning och det funkar alldeles utmärkt. Nu får vi sällam en halvmeter snö här nere då är det sämre, men vi har öppnat väg vid snödrev vid flera tillfällen och är det bara torr snö så brukar det funka bra ändå. Jag kör i skogen på normal tryck ca 1,5kg och har gjort så hela tiden, har aldrig varit något problem men jag skulle ändå vilja veta vad som är "rätt". Med skogsåkare menar jag skördare och skotare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

valtra mega  
#315658 Kör också med radialdäck på traktorn i skogen har använt radialdäck 17 vintrar och haft en punktering som jag kommer ihåg då hade jag ca 1,5 kg tryck .
Frågade en gång av en som handlar med traktordäck och han sa att jag skall fylla 2-3 kg brukar ha 2,5 kg när jag kontrollerade i vinter hade jag 2,8 kg

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315673 Hade snöröjning åt kommunen i 10 år här och körde de flesta åren med Alliance skogsdäck, rätt högt tryck o bara kedjor en halv vinter.
Till saken hör att jag har kranen på traktorn så jag behöver jag högt tryck för att de ska bli stabilt även när jag lägger ut kranen åt sidan.
På 6550 jag har nu så sitter de Michelin xm bak o även kran på denna traktorn har jag ca 2 bar och de funkar bra, fram däremot hade hade 5 punkteringar med samma däck, tryck mellan 2-2,5bar på ca 1 år så dom är utbytta till 14 lagrat nu.
Framdäck får mycket stryk med twin trac när man inte har koll på framdäck är på väg när jag kör baklänges.....

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Elfving  
#315706 Jag tror nog att ni håller med mig om jag påstår att man inte kan köra professionellt i skogen med radialdäck. I en viss terrängtyp kanske, men som proffs måste man kunna hantera all terräng. Ett bra sätt att minimera stillestånd orsakat av sönderkörda däck är att skaffa däck som klarar uppgiften.
Men, snål som man är, så visst genar även jag med detta. Jag är självverksam och har inte samma prestationskrav som proffsen. Det är inte praktiskt (eller billigt) att ha två uppsättningar däck till en bondetraktor så det kan vara lika bra att ta kostnaden de trots allt få gånger den kommer i samband med sönderkörda däck.

Det känns surt att skrota ett 95% däck på grund av hål i sidan! Inte är stilleståndet i samband med däckbyte på sämsta tänkbara ställe billigt heller!

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#315708 Håller med. Nu kör jag inte professionellt med traktor i skogen. Det är väl nästan på gränsen o kalla det professionellt med traktor till skotning över huvud taget? Är vi då enade om att högt tryck minskar risken för sönderkörda däck.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Elfving  
#315716 Så lågt däcktryck som rimligen är möjligt för att lösa uppgiften anser jag vara det bästa.
Skäl:
Däcksidan är den svaga punkten på denna typ av däck. Om något hårt (vass stubbe etc) möter däcksidan kan den endera ge vika eller gå sönder vilket den gärna gör eftersom den är väldigt svag. Har man då ett lågt lufttryck i däcket tillåts gummit ge vika på ett annat sätt än vad som hade hänt vid väldigt högt tryck och därmed håller däcket. Att traktorn sedan är närapå okörbar med extremt lågt lufttryck (haha) är en annan sak, men visst tusan klarar man däcken bättre.
Detta är grunden till att jag menar att denna typ av däck inte går att använda professionellt.

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

valtra mega  
#315728 När jag hade punktering var det inte på sidan utan mitt på däcket en fin stamm tryckte hål i däcket .
Med högre tryck blir däcket skarpare och viker omkull stubbar av fina stammar när man kör över dom istället för att de står rakt upp och trycker igenom däcket.
Är mest rädd för stubbar av röjningsstammar när jag använder radial däck i skogen

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Midgård  
#315802 Jaha, och vilka slutsatser ska vi dra av det som skrivits ovan? Kör själv enbart på egna marker och kan inte tänka mig att skaffa en extra uppsättning däck enbart för skogskörningen, så hur ska man pumpa radialdäcken i skogen, hårt eller mjukt?

Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Zetor 25  
#315805 Jag pumpar i mycket luft. Fick punktering en gång när jag hade lite luft i. Körde på en röjstubbe.

Användarvisningsbild

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

Seb macahan  
#315808 Måste man gå på extremfall 0,5kg eller 2,5kg. Man kanske ska ligga på medel runt 1,5 som vid vägkörning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mjuka eller hårda däck i skogen??

ÅsaNisse  
#315812 Lite blandad kompott..
Skogsåkare med lågt lufttryck innebär bil och släp för att klara bärigheten på dåliga vägar. Ger större bäryta och bättre dragkraft, men då är det på väg utan vassa stenar och stubbar i kanterna. Skotare och skördare kör med diagonaldäck. Något annat går inte för att sidorna måste tåla stryk. Radialdäck på traktorer i skog ger oftast knäckta sidor. Har själv 4 st kappor i tre däck där corden blivit knäckt utan att ge punktering. Det är i mitt fall lite större stubbar och stenar som bryter däcksidan mot fälgen når det blir snedbelastning. Michelin´s representant bara skakade på huvudet när jag sa att jag körde i skog med dessa däcken, och han menade att för att ha en rimlig chans att komma hem så bör jag ha 2,0 bar i däcken. Kan tilläggas att de är maxade till 1,6 för jordbrukskörning med fullt lass.
De som menar att man ska ha lågt tryck tycker ja att de ska släppa ut luft och sedan köra på en sten lite försiktigt, och gå ut och titta hur däcket/fälgen ser ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).