Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Vad är detta för maskin? Varanen dikningsmaskin

24 inlägg 20502 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är detta för maskin? Varanen dikningsmaskin

Ådii  
#315573 Såg denna maskin i nyaste numret av skogsland. Det ser ut som ett hemmabygge som skall användas till högläggning och liknande . Undrar bara om nån har nån mera info eller kanske till och med en film på den? :grin:


Senast redigerad av Ådii tis 01 sep 2015, 23:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

Fredrik Reuter  
#315575 Hej,
Jag tror vi har diskuterat denna maskin här på skogsforum. Vi kanske hjälpas åt allihop att leta upp det.
Om jag inte minns fel så var det mer eller mindre ett hemmabygge med justerarbar spårvidd för att den skulle kunna grensla diken och gå som dikesrensare.
Men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

molnia  
#315614 jag minns som Fredrik att den var framtagen för dikning och med justerbart spårvidd för att kunna gränsa diken.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

Baggböla  
#315617 Den kallas Varanen vill jag minnas, ett specialbygge för dikesrensning.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

Skogshuggaren83  
#315651 Har för mig och den ser ut att vara en ombyggd Lillebror. Skall även finnas på youtube.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

Ådii  
#340665 Hittade denna film nu på youtube men den var inte uppe när jag startade denna tråd utan kom upp först ungefär 2 veckor senare. Det är ju inte samma maskin som det var på bilden men det är kanske en uppdaterad version?


   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340666 Det stod en sådan på Elmia 2009 också:
DSC02101.JPG

Konstigt förresten att man omedelbart minns och lyckas plocka fram kort på en maskin man gick förbi för över 6 år sedan, men frågar frun vad man åt till lunch får man fasen fundera en stund :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

Fredrik Reuter  
#340685 Häftigt! Tack för både film och bild!
Gissar jag rätt är det alltså Lars Lameksson och LL-maskiner som tagit den gamla Varanen till sig och byggt vidare konceptet med överdel av en mindre grävare.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

Ådii  
#340692 Synd att man inte vet när filmen på YT är gjord. Skulle vara intressant att veta om den ännu är i bruk eller hur det är :) . Om den redan blev presenterad 2009 så skulle det ju behöva finnas en bra utvärdering på den :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340730 En artikel från april 2009 där Varanen är med.
https://www.sydved.se/skogsbruk/aktiv-s ... ar-du-star

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340733 Det finns två versioner av Varanen.
http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/S ... ikning.pdf

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för maskin? (Skogland Nr7 2015)

Ådii  
#340769 Roligt att läsa och se bilder :smile: Hittade även denna artikel där de jämför Varanen och en 8 ton och en 15 tons maskin.

http://stud.epsilon.slu.se/2435/1/Bertl ... 110406.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för maskin? Varanen dikningsmaskin

Hema  
#340775 Klämskopans utformning finner jag spännande. Har dock lite svårt att köpa ett sådant val framför en mer normal klämskopa eller en profilklämskopa.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för maskin? Varanen dikningsmaskin

axwell  
#340791
Ådii skrev:Roligt att läsa och se bilder :smile: Hittade även denna artikel där de jämför Varanen och en 8 ton och en 15 tons maskin.

http://stud.epsilon.slu.se/2435/1/Bertl ... 110406.pdf


Ännu mer övertygad om att maskiner av typ Varanen är för begränsade till att lyfta slam från bara lätt igensatta diken.
Samma sak med griptillsatserna på griplastarvagnar, dvs dom klarar inte av stenar och stubbar.

Vanliga grävmaskiner får positiva omdömen om bra sikt ner i diket tack vare att grävarmen är till höger om hytten.
Såg däremot ingenting om att när dom skall arbeta sig fram utan att grensla så blir det ineffektivt att behöva gå på "fel sida".

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för maskin? Varanen dikningsmaskin

Ådii  
#340797
axwell skrev:
Ådii skrev:Roligt att läsa och se bilder :smile: Hittade även denna artikel där de jämför Varanen och en 8 ton och en 15 tons maskin.

http://stud.epsilon.slu.se/2435/1/Bertl ... 110406.pdf


Ännu mer övertygad om att maskiner av typ Varanen är för begränsade till att lyfta slam från bara lätt igensatta diken.
Samma sak med griptillsatserna på griplastarvagnar, dvs dom klarar inte av stenar och stubbar.

Vanliga grävmaskiner får positiva omdömen om bra sikt ner i diket tack vare att grävarmen är till höger om hytten.
Såg däremot ingenting om att när dom skall arbeta sig fram utan att grensla så blir det ineffektivt att behöva gå på "fel sida".


Joo den har nog sina begränsningar, är nog mest på blöta ställen där de andra maskinerna spårar sönder som den är bäst.
Hema skrev:Klämskopans utformning finner jag spännande. Har dock lite svårt att köpa ett sådant val framför en mer normal klämskopa eller en profilklämskopa.

Jo den är ju speciell men är ju som konstaterats tidigare att det skall inte finnas eller så bara stenar som är små till storleken om den skall gå bra att använda.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).