ATV och UTV i skogen

Avesta vagnen ms38

104 inlägg 47733 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avesta vagnen ms38

Lind560  
#315595 Hej

Jag går i köpa tankarna på en Avesta vagnen ms38 jag har lite frågor va man ska välja för tillbehör mm.
Det är ju en ganska stor investering så allt måste bli rätt ifrån början

Vilken motor är bästa alternativet för den vagnen
Flyttbar boggie är det något som är smidigt på en sådan vagn

Är dom smidiga och köra med i skogen
Hur mycket kubik får man med sig

Lägg gärna in bilder på era ekipage

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning, Daniel


Senast redigerad av Lind560 tis 10 feb 2015, 18:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

anersimyra  
#315597 Köp " extra allt " på en gång. Självklart ska du ha den stora Hondamotorn. Men varför inte MS 48.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#315605 Det blir mycket pengar ändå hur många kubik får man med sig.
Är ni nöjda med vagnarna de som har ? Inga fel å brister

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

anersimyra  
#315607
Lind560 skrev:Det blir mycket pengar ändå hur många kubik får man med sig.
Är ni nöjda med vagnarna de som har ? Inga fel å brister
Jag lastade min 4,2 överfull med 4 meters vårhuggen björk, det lasset vägde mer än de 1800 kilo som är maxlast.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

anersimyra  
#315611 Det enda negativa jag hört om 38:ans drivning är att rullarna kan bli hala vid vissa väderförhållanden. Avestas vagnar håller riktigt god kvalité med ett högt andrahandsvärde.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#315613 Väljer man den stora motorn så är det andra kraftigare rullar de borde inte vara några problem med dom

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#315615 Ja vid omslag från kyla till tö kan det frysa rejält på rullarna. Gjorde det för mig en dag i förra veckan men en smäll med yxan så är isen borta. Jag uppskattar att jag har haft ca 80 skogsdagar under höst och vinter och av det har det frusit under två dagar.

Det viktigaste är vinsch och ramstyrning. Stor motor behövs för driften och två växlar är också bra. Flyttbar boggi är bra. Jag har så kort boggi som möjligt i skogen men sedan när jag kommer ut på väg flyttar jag bak för att balansera och få tillräckligt med kultryck.

Jag försöker hålla virkeslängderna till ca 4,5 m ibland upp till fem meter. Vid 5,5 längd är det rätt besvärligt att hantera bitarna.

Utskjutet är nog sist på priolistan.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#315623 Hur gammal är din vagn svampbob

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

svampbob  
#315624 jag kör nu tredje säsongen. Jag har klantat mig och böjt lite stödben samt skadat en hydraulslang. Jag har kört ut ett par hundra fub med den.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#315633 Som jag förstod på säljaren så ska den vara ganska så uppdaterad på drivning å lite så men de kanske inte stämmer

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta vagnen ms38

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315688 Jag kör visserligen ingen Avesta utan en Kranman 1900:a, men säger som Anersimyra: "köpa extra allt", om du har möjlighet. Skulle jag värdera något på min vagn förutom drift+broms, så är det vinsch, ramstyrningen och sist kommer utskjutet på kranen (kranen är ändå alltid för kort). Givetvis behöver en sådan här vagn den stora motorn. Det är inte nådigt och komma i en brant med hyfsat rejält lass och ha en för liten motor. Har du stora motorn, så kan den oftast stå och lufsa på halvgas när du kör kranen också = lägre buller.

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#316082 Det blev en Avesta MS 38 med vinch stora motorn flyttbar boggie 2växlad. Får hoppas man blir nöjd 1,5 månads leveranstid är det på den tyvärr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#316083
Lind560 skrev:Det blev en Avesta MS 38 med vinch stora motorn flyttbar boggie 2växlad. Får hoppas man blir nöjd 1,5 månads leveranstid är det på den tyvärr väntan e lång

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

anersimyra  
#316120
Lind560 skrev:
Lind560 skrev:Det blev en Avesta MS 38 med vinch stora motorn flyttbar boggie 2växlad. Får hoppas man blir nöjd 1,5 månads leveranstid är det på den tyvärr väntan e lång
Grattis.. :smile: Du kommer bli helnöjd med vagnen, med flyttbar boggie kanske du slipper att köpa tillbehör för att " steloperera " bakaxeln.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Avesta vagnen ms38

Lind560  
#316133 Lind560 skrev:
Jag har en Kawasaki 700 med stel bakaxel så ja tror inte ja behöver stel operera den kan komma redan nästa vecka sa dom nu längtan e stor.
Ska sätta på en massa lampor med det lär bli sent om kvällarna nu
Bild kommer komma tackar för all hjälp
Senast redigerad av Lind560 fre 13 feb 2015, 18:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).