Motorsåg och handhållet

Kedjeval / Asp

21 inlägg 7716 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeval / Asp

Rikardo  
#315564 Goddag motorsågsgurus.

Idag räknade jag hur många kap jag kunde göra innan kedjan kändes, vad ska jag säga, sämre,
men inte helt slö, med en nyfilad kedja. Tillräckligt för att jag vill fila om. Det blev runt 18 kap. Det är inte många minuters jobb innan paus för filning.

Frågan är alltså, har jag någonting att hämta med en annan kedja, eller är det helt enkelt någonting
jag får leva med? De närmaste åren har jag ca 50 aspar, samtliga över 30m och minst 40-45cm i
brösthöjd att kapa till ved runt tomten. En stor del av kapen sker med i stort sett hela svärdslängden.

Husqvarna 254, iggesund 18", carlton k2c-072e (.325, 1,5mm).

Tackar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeval / Asp

jannee  
#315581 Fila ned ryttarna ordentligt så äter kedjan ändå rätt bra, trots att den blir något slö av all fin fina sand som aspen dragit upp.
Själv kör jag ned ryttarna 1 -2 mm i smärgeln, dock tydligen förkastligt av många förståsigpåare.

Avatar Fallback

Re: Kedjeval / Asp

Blivande snickare  
#315591 Väss istället upp varje tand till så vass skärpa som du bara får, hela tandytan ska filas på samma drag till en slät yta, dvs. den ska vara slät utan grader. De sista draget/dragen drar du lite försiktigare (inte för att du ska trycka hårt annars heller) så att du får bort eventuellt råegg.
Vad har du för fil?

Sök lite på forumet, finns en hel del att läsa i ämnet, bl.a en tråd som heter "Bilder på filning" är riktigt bra!
Lycka till och välkommen till Skogsforum! :)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315594 Tror inte du ska tänka på ryttaren förren det är filat en tredjedel, minst. Ruttarställning/underställning ser du om du lägger nåt plant över tänderna. Det bör inte vara mer än 0,75mm för sen får spånet svårt o snurra in sig. Ju vassare det är destu lägre högre kan ryttare vara utan att påverka hastighet.
Jag kör sjäv med K2c. Lite hårdare än Oregons motsvarande men får du till det håller det något bättre.

Filning är inte lätt och med massor med träning och klar målbild kan du med lätthet få det betydligt bättre och hålla längre.
Jag tror inte du fått till ytan riktigt utan tappar skärpa för fort. Är det inte någon skit eller annat i stammarna borde du kapat en tank innan det märks nåt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

anersimyra  
#315599
Rikardo skrev:Goddag motorsågsgurus.

Idag räknade jag hur många kap jag kunde göra innan kedjan kändes, vad ska jag säga, sämre,
men inte helt slö, med en nyfilad kedja. Tillräckligt för att jag vill fila om. Det blev runt 18 kap. Det är inte många minuters jobb innan paus för filning.

Frågan är alltså, har jag någonting att hämta med en annan kedja, eller är det helt enkelt någonting
jag får leva med? De närmaste åren har jag ca 50 aspar, samtliga över 30m och minst 40-45cm i
brösthöjd att kapa till ved runt tomten. En stor del av kapen sker med i stort sett hela svärdslängden.

Husqvarna 254, iggesund 18", carlton k2c-072e (.325, 1,5mm).

Tackar.
Då har du rätt skitig ved skulle jag tro.. :geek: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Kedjeval / Asp

jannee  
#315601 När det vill sig riktigt illa kan kedjan vara slö efter att du bara fällt en Asp, beror nog lite på var trädet växt. För övrigt finns det INGET trädslag som ovassa kedjan i samma utsträckning som Asp - min amatörmässiga erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

Peteflamingstar  
#315620 Arterna vägträd och vindfälle brukar ovässa nåt djävulskt också... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315626 Poppel, Asp som står in till väg eller åkerkant är roligare än Alm som står intil väg eller åkerkant.
Påmark 100m från tomter och på tomter får man räkna med att det finns skrot i träden som inte hör dit.
Vindfälle är inte så hemskt, de är aldrig skitiga under bark.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

svampbob  
#315628 Skiten sitter i barken och det är snabbare att barka med yxa i fällskäret än att fila kedjan efter varje kap.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

Peteflamingstar  
#315629 Absolut, brukar alltid ha med lilla yxan o hugga bort barken där jag ska kapa. Men annars ovässar de!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

Rikardo  
#315632 Många bra svar, tack.

För att förtydliga, efter 18 kap är kedjan inte helt slö, men det börjar märkas att det går åt fel håll.
Hade jag inte kapat med hela svärdslängden hade jag nog inte märkt något på ytterligare en stund.

Jag får kedjan vass - jag upplever att den skär snabbare än när den var helt ny. Men det är mycket möjligt att det är någonting med min filning som gör att den inte håller så länge.
Körde med oregon 21BPX072E tidigare, minns inte att den slets riktigt lika fort.

Filar med en rundfil från bahco och oregons filmall som man klämmer fast.

Sådär överdrivet skitig tycker jag nog inte veden är, just de här träden fällde jag i 60 cm snö
och de ser ok ut. Nu är det förstås asp, med is i barken. De största är utan undantag ruttna
i någon utsträckning ( det är främst därför alla träden måste ner ). Det i kombination med min
filteknik kanske är ett dåligt recept.

För två år sedan kapade jag upp närmare 70m3 björkved hos min svärfar. Hade kedjan blivit
slö lika fort då som den gör nu hade jag inte varit klar än...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeval / Asp

Jim_the_one  
#315659 Al är också rätt duktig på att slöa kedjan, iaf dom jag tagit idag. Har också upptäckt att 28" kan vara lite för otympligt ibland :D
tog ett antal aspar som växte i mer eller mindre fin sand, det var 3 fällningar sen fila. Å upparbeta å fila igen.

Lägg omkull dom å vänta tills älgen varit framme så är dom hyfsat barkfria. :-BD

Kanske skulle prova med 3/8 kedja, den blir slö den me men kanske inte lika fort.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

anersimyra  
#315668 Trä innehåller Kisel. En bekant påstår att särskilt Asp kan innehålla såpass mycket Kisel att det slår gnistor från kedjan.. :?: .. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

anersimyra  
#315670 Men nu var ju frågan kedjeval. Välj då en semichiselkedja som är lättare att skärpa för den " oinvigde," den är dessutom mer tolerant mot smuts och brister i filningsteknik.. :geek: .. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeval / Asp

palbin  
#315675
Jim_the_one skrev: ... Kanske skulle prova med 3/8 kedja, den blir slö den me men kanske inte lika fort.


Detta anses väl allmänt vara sanningen - men det verkar inte som folk på detta forum håller med?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).