Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lätt och smart och billig vedtransport

85 inlägg 42797 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284677 Vore spännande om det höll, det lilla örat ser ju lite utsatt ut. Bild på svetsat lock före och efter montering efterfrågas! :D

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284709 Om det finns plats så kan man ju sätta ett plattjärn på vardera sida, borra igenom
och binda ihop med genomgående skruv samt försöka svetsa lite på plattjärnen åxå.

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig osv

Danskar´n  
#284741 usch... för sent med foton fore montering... :smile: ska prova att fota under hytten, men det blir inte lätt.

Joho... har tänkt samma tanker om förstärkning, och det kunne bli aktuellt om det inte håller.
Det är för sent att göra nu, eftersom jag måste kappa med vinkelslip för att komma åt bultarna - och det är återsvetsat.

Får se hur det går... håller tummarna... :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#315578 Åhjasan... Måste sälja min lilla Holder. Högre bakaxel/broms/kugghjul är kass. Sitter fast och sprängde av en bit gjutjärn under kugghjulet.
Jag har tyvärr Inga möjligheter att fixa själva - varken plats eller kundskaper.
Vad är en sån grej värt? Med hydraulisk snöblad och bukskydd,(avmonterat)

Mvh
Danskar´n

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#315656 Gjorde ett par foton extra. Ses underifrån och sitter på "trummen" närmast fälgen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315786 Ojsan, men det där är väl själva slutväxeln om jag ser rätt, ska ju va olja där. Det ser ut att ha gått ganska torrt eller??

Finns den lösa biten kvar?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#315788 Den heter säkert så - jag vet inte så mycket om de grejerna - någon kallar det planetväxel.
Joho, det är ganske tort, tyvärr, så oljan har nog tagit vägen någon gang.
Biten är kvar.

Mvh
Uffe

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Hema  
#315820 Vad tråkigt, hoppas du finner en lösning.

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315827 Frågan är väl vad som slått loss biten, är det nån kugge som gått av o kilat sig emellan kugghjulet o huset tro? Skulle kunna va delar av ett lager kanske?
Om kuggarna är hela så borde väl nya lager o lite svets kunna fixa det hela.

Ang. Värde så kan jag bara svara för vad jag tror, jag skulle inte släppa min Holder för mindre än 80.
Eller fan vet, vad skulle jag köpa istället för den pengen som är bättre?
Med det jag vet idag hur den är i skogen så skulle jag nog lätt betala 50 för din om jag visste att det gick att laga utan stora inköp. Beror ju lite på skick i övrigt oxå förståss.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#315832 OJ... då har jag begärt för lite... det förklarar varför så manga har ringt... :grin:
Men traktorn i sig är inte så snygg och torrsprickar i däck osv, så min pris på 20.000 är nog inte helt ovettig - trots allt. Det är den gamla årsmodellen från mitten av 70-talet.
jag har ju studerat ditt renovationsprojekt, Magnus och det är ganska imponerande vad du har fått till, så jag fattar utmärkt ditt pris.
Jag tror tyvärr inte att vi undviker indköp, och delarna till Holder är skitdyra vet jag. Ett bränslefilter koster ca. 750 + moms, om Svenningsens ska skicka det.
Jag får nog sälja fast det är tråkigt. Som du sager - det finns inte mycket som är bättre i skogen.
Vi får se hur det går. Det kommer en kille i hälgen och kollar.

Mvh
Uffe

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315878 Hade inte sett att du annonserat, synd att det är såpass långt annars hade jag nog kommit. Ett riktigt fynd skulle jag säga. Möjligen tog jag i med 50, lite skavanker på den men 20 är billigt.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#315879 Inget är avgjort än, så du ska vara välkommen Magnus. 50 vore ju bra men jag är nöjd med lite mindre :wink: .
Om du vill, kan du ringa 0702813179

Uffe

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Hema  
#315881
Magnus M skrev:Hade inte sett att du annonserat, synd att det är såpass långt annars hade jag nog kommit. Ett riktigt fynd skulle jag säga. Möjligen tog jag i med 50, lite skavanker på den men 20 är billigt.

Magnus M

Lägg ett bud Magnus, så kan Danskar'n ringa killen o säga att han fick ett bud han inte kunde tacka nej till. skyddsplåtar o frontlyft.. Ja det är helt ur ett egoistiskt perspektiv, då jag med stort intresse följt din renoveringstråd. Jaja jag vet att det inte är snyggt, men det är ju för skogsforums bästa ;)

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315883 Nu kommer jag inte kunna sova :???:
Jag har nog tänkt att om det dyker upp ett lämpligt reservdelsobjekt så skulle jag köpa men denna är ju för bra för att bara låta stå tycker jag. Hade det vart närmare så hade det nog vart intressant.
Jag hoppas du får flera intresserade som kan bjuda över varann :smile: .
Eller så kanske jag kommer på andra tankar när jag ligger sömnlös inatt :shock: :grin: .

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#315890 Fan ... inte sover jag heller nu... :grin: Vi får tänka lite kreativt å prova att hitta en lösning. Det vore kul om du fikk den... så kunne jag komma och hälsa på när den va "återuppstanden"
Ja, okay... kan väl hälsa på dej åxå... :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).