Motorsåg och handhållet

Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

14 inlägg 9406 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

NiklasAren  
#315337 Får inte fanskapet att starta!

Kapade ved här om dagen och sågen lät som att bensinen tagit slut, så jag stängde av sågen och fyllde på men bensinen var inte helt slut.
Blev väldigt fundersam men tänkte inte över det så mycket.
Skulle starta sågen och fick start på den men den ville inte gå på tomgång så stängde av den och nu får jag inte start på den.
Har inte rört något mer än att jag tagit bort kåpor och gjort rent.
Kollat om det finns gnista på stiftet och det finns det och jag har blåst rent luftfiltret.

Någon som kanske vet hur jag ska få start på den för nu har jag hållit på i flera dagar och försökt få igång den.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

Fredrik Reuter  
#315345 Hej,
Innan proffsen hinner svara så skyddar jag huvudet med händerna och funderar på om du kollat bränsleslangen i tanken?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

NiklasAren  
#315347 Jo den har jag kollat och även fiskat upp filtret för att se om det var tätt men det är det inte.

Men tack för svar så snabbt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

totte  
#315349 Har du kollat slangarna noga? Minst spricka eller hål så är dan förstörd. Annars är det väl dags att ta en titt på förgasaren, rengöring och kontroll av membranen.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

jannee  
#315356 Blir stiftet fuktigt (av bensin) sitter felet i tändsystemet.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

NiklasAren  
#315359 Alla slangar är kollade, membranet är helt nytt så misstänker inte det.
Tändstiftet blir fuktigt. Men vad kan det vara för fel då med tanke på att jag har gnista?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

Erre  
#315363 Låna ett tändstift från en annan såg om du har möjlighet.
Har varit med om stift som ger gnista när man skruvar ur det och jordar mot cylindern, men som inte ger tillräcklig gnista när det är monterat och utsätts för kompressions trycket.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

traktorz  
#315368 Brukar sällan vara tändrelaterade problem. En snabb koll med nytt tändstift torde verifiera detta.

Har haft ett liknande problem med vår Jonsered CS2152, som hade fått vevhuset dränkt i bensin, i samband med soppatorsk.

Bort med tändstiftet, håll sågen upp och ner och dra den torr. Jag behövde byta blöta tändstift två gånger i rad, innan sågen ånyo gick igång på tändstift nr 3!

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315374 Hur blir vevhuset dränkt? Beror inte det på att något gått trasigt?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

NiklasAren  
#315377
traktorz skrev:Brukar sällan vara tändrelaterade problem. En snabb koll med nytt tändstift torde verifiera detta.

Har haft ett liknande problem med vår Jonsered CS2152, som hade fått vevhuset dränkt i bensin, i samband med soppatorsk.

Bort med tändstiftet, håll sågen upp och ner och dra den torr. Jag behövde byta blöta tändstift två gånger i rad, innan sågen ånyo gick igång på tändstift nr 3!


Ska testa detta imorgon tror inte grannarna blir så glada om jag kollar det idag =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

traktorz  
#315378 Gamla stela "metering" membran, som tillfälligtvis hakat upp sig.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

jannee  
#315379 Troligtvis odugligt tändstift, byt till ett oanvänt.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315394 Kolla alltid med nya (redan testade) stift av rätt sort.
Inte ovanligt stift är kass i redan lådan....

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2150 vägrar starta!!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315395 Glöm inte att ha sågen s tändsystem jordat/dödaren aktiverad eller stift i och jordat utanför när ni drar annars finns det risk för problem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).