Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranfotshaveri

57 inlägg 26016 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

JensSkoog  
#315250
anersimyra skrev:PS : finns gjutna kranpelare ? Farmas är inte gjutna, de är tillverkade av valsat stål.. :smile:

Det vet jag inte något om, men jag tänkte bara gjutstål när jag såg bilderna :oops: Valsat stål beter sig på annat sätt, och mycket kann ske fel under bearbetningen, isär under värmning och kylning.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

stegmaster  
#315253
halvproffs skrev:Tänk vad bra det är med ett sånt här forum där folk delar med sig av det mesta. Har själv en likadan så nu blir det att knacka o lyssna. Kranen väger om jag inte minns fel 960kg och med det kraftiga utskjutet blir det stor påfrestning på foten. Skulle gissa att 6,5m kranar av andra fabrikat väger 300kg mindre.
.

Hur räknas vikten då??
Verkar som några tillverkare räknar inn stödbenen, och andra inte, lite efter om stödbenen sitter fast i själva kranen, eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

halvproffs  
#315257 Vet ej hur dom räknar men kollade en gång med Cranab 6,5m och den låg runt 700kg. Det enda jag vet är då ingen Vreten mer.

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

ÅsaNisse  
#315259 Dagens stål är lite som ett lotteri. Jag köpte pinnbultar till spridare på en Volvo TD63 G motor av Svecon, och de gick inte dra till rätt moment. De var för mjuka och sträckte sig. En annan fundering; Har du kollat trycken på ventilpaketet? Min erfarenhet är att de kan stå lite hipp som happ även på nya grejor. Har det varit för högt tryck på lyften så kommer liknande brott efter ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

halvproffs  
#315260 Har kollat lite mer på vikter;
Farma 6,3 med grip o rotator 722kg
Mowi 6,2 utan grip o rotator 740kg
Moheda 6,6 720kg inga andra uppgifter hittade jag.
KTS 6,4 834kg med grip o rotator o trepunktsfäste.

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

Kse  
#315264 Jag har haft liknande haverier men då på skotare med +20000 timmar!
Känns som undermålig kvalité på det vridhuset, men sitter inte kranfoten ordentlig fast kan det såklart leda till sådana skador.
Stålgjutgods går ju att svetsa men kräver rätt teknik, godset bör förvärmas i ugn eller liknade för att det ska bli riktigt gjort.

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

Tosca  
#315267 Det ser ju ut som sprickan börjat mot grinden?
Om det är så tyder det ju mer på materialfel, de största krafterna i en kran är ju dragkrafterna som uppkommer framåt på kranfoten.

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315269
ÅsaNisse skrev:Dagens stål är lite som ett lotteri. Jag köpte pinnbultar till spridare på en Volvo TD63 G motor av Svecon, och de gick inte dra till rätt moment. De var för mjuka och sträckte sig. En annan fundering; Har du kollat trycken på ventilpaketet? Min erfarenhet är att de kan stå lite hipp som happ även på nya grejor. Har det varit för högt tryck på lyften så kommer liknande brott efter ett tag.
Nej, det har jag inte kollat. Har elprop, så det är inte orginal. Men det ska vara bestyckat och inställt efter den kranen. Har dock inte kollat det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

stegmaster  
#315271
Kse skrev:Jag har haft liknande haverier men då på skotare med +20000 timmar!

Jo men då talar vi vel om maskiner som kostar typ 10 gånger så mycket (ny), så då kanske en skogsvagn ska gje sig vid 2000timar, om man ser til endast priset?? :smile:

Om jag kollar på min egen vagn (Farmi 4067), så rekommanderas den til kunder som hanterar volum under 1000m3 pr. år, sen går det uppåt till dom största proffsvagnerna som ska klara med 16000m3 pr år. (Man undar ju då hur mange år dom tenkt det ska hålla i hop med dessa volymer? :???: )
Så man lurar nog sig själv om man tror en budgetvagn til typ 120-150tkr, ska hålla i flera årtior utan att nåt går knas, vid konstant användning.
Då jag köpte min senaste vagn undrade min ÅF om jag ville byta min Farma för att svänghuset var knas, vilket var vanligt enligt honom vid ca 5-10 år på en Farmavagn. (Det var dock inget fel på min Farma vagn, utan ville ha lengre kran).

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

ÅsaNisse  
#315311 Vem har levererat och ställt in ventilpaketet? Samma säljare som kranen? Kolla tryck och även om det finns plomberingar. Färg på justerskruv är lika bra som plombering. Är trycken för höga så har du en reklamation att driva.

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

anersimyra  
#315328
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:PS : finns gjutna kranpelare ? Farmas är inte gjutna, de är tillverkade av valsat stål.. :smile:

Det vet jag inte något om, men jag tänkte bara gjutstål när jag såg bilderna :oops: Valsat stål beter sig på annat sätt, och mycket kann ske fel under bearbetningen, isär under värmning och kylning.
Den ser faktiskt ut att vara gjuten i ett stycke. :o

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

anersimyra  
#315330
machonisti skrev:Tänk om det är så löjligt att den är frostsprängd???
Det kan den mycket väl vara, botten ser ut att vara tät då oljan ligger kvar.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

ÅsaNisse  
#315332 Borde väl vara vatten om den skulle vara frostsprängd :surp: . Olja flyter ju på vatten.

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

anersimyra  
#315338
ÅsaNisse skrev:Borde väl vara vatten om den skulle vara frostsprängd :surp: . Olja flyter ju på vatten.
Självklart vatten.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

machonisti  
#315342
anersimyra skrev:
machonisti skrev:Tänk om det är så löjligt att den är frostsprängd???
Det kan den mycket väl vara, botten ser ut att vara tät då oljan ligger kvar.. :surp:

Det är ett långskott men man kan aldrig vara säker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).