Traktorer och processorer

Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

21 inlägg 8712 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Pe_Er_79  
#315184 Fick se idag att det ena 6v batteriet, har spruckit på ovansidan. Mellan ena polen och längs med nästan hela kortsidan. Och intilliggande område inåt batteriet sett, har "brutits upp lite.
Här är en halvtaskig bild där man kanske kan tyda nåt iaf. https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... C_0159.JPG

Någon som har nån teori om hur detta har gått till, varför har det hänt?

Känns hur som helst inte helt pålitligt detta. Funderar starkt på att byta ut batteriet! Eller vad tycker ni?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

anersimyra  
#315192 Jag hade en gång i tiden ett relativt nytt batteri till båten som sprack på ovansidan. Enligt en expert jag talade med, kunde jag om jag vågade, smälta samman sprickan med en gaslåga om jag var försiktig... :???: Jag avstod dock och köpte nytt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

JensSkoog  
#315193 Köp nyt batteri! Det där är inget å lita på. Har det frusit eller är fästerna skruvat snett, så det blivit felbelastning?

Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Pe_Er_79  
#315213
anersimyra skrev:Jag hade en gång i tiden ett relativt nytt batteri till båten som sprack på ovansidan. Enligt en expert jag talade med, kunde jag om jag vågade, smälta samman sprickan med en gaslåga om jag var försiktig... :???: Jag avstod dock och köpte nytt. :smile:


Det här batteriet är också ganska nytt.. Jag hoppar över gaslågan jag också :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Pe_Er_79  
#315216
JensSkoog skrev:Köp nyt batteri! Det där är inget å lita på. Har det frusit eller är fästerna skruvat snett, så det blivit felbelastning?


Kan inte tänka mig att det frusit. Batteriet har suttit fast med endast en rem, sen jag köpte traktorn. Det var idag när jag skulle ordna ett seriöst fäste, som jag upptäckte batteri misären.. :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Tosca  
#315217 Du kanske ska slå på stort och köpa ett 12V batteri istället, troligen är det dessutom billigare.
Mät utrymmet du har tillgodo och leta reda på ett lämpligt batteri med så många Ah du kan få plats med.

Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Pe_Er_79  
#315222
Tosca skrev:Du kanske ska slå på stort och köpa ett 12V batteri istället, troligen är det dessutom billigare.
Mät utrymmet du har tillgodo och leta reda på ett lämpligt batteri med så många Ah du kan få plats med.


Ja jag är inne på att skaffa 12v.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

r93  
#315223 Köp 12v det gjorde jag för mååånga år sedan!! Billigare och bättre!

Användarvisningsbild

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

hlb  
#315235 Har konverterat till 2x12volt sedan 20 år (2x Optima idag). Kolla Biltemas AGM batterier. De har suveränt bra startström, håller betydligt längre än standardbatterier, och är oömma till ett överkomligt pris. Du får nog in totalt 150 Ah och 1500 A i startström på samma utrymme.

Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Ferguson system  
#315270 Når batteriet er på slutten av levetiden så buler eller sprekker det ofte opp på toppen rundt ved polene. Dette skyldes at det blir avleiringer i batteriet mot slutten av levetiden. Avleiringene legger seg på bunn av batteriet som igjen fører til at blyplatene kryper oppover. Buler batteriet på sidene så forekommer det av at svovelsyra trekker seg inn i blyplatene på batteriet og man sitter igjen med vann som fryser.

Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Pe_Er_79  
#315367
Ferguson system skrev:Når batteriet er på slutten av levetiden så buler eller sprekker det ofte opp på toppen rundt ved polene. Dette skyldes at det blir avleiringer i batteriet mot slutten av levetiden. Avleiringene legger seg på bunn av batteriet som igjen fører til at blyplatene kryper oppover. Buler batteriet på sidene så forekommer det av at svovelsyra trekker seg inn i blyplatene på batteriet og man sitter igjen med vann som fryser.


Jag förstår. Mina 6v batterier är typ 2-3 år gamla. Tillverkaren heter Global, så jag tycker att batterierna bör ha många år kvar i livet.. Men nu är det som det är, jag blickar framåt mot ett nytt 12v batteri av hög kvalitet!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Åke Nilsson  
#315369 GLOBAL batterier skit, Säljs av laitis.
Har bytt 2 st på garanti på atv.
Köpte biltemas Gelfyllda till skotern funkar kanon.
Står 6-7 månader bara att vrida om nyckeln.

Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Pe_Er_79  
#315372
Åke Nilsson skrev:GLOBAL batterier skit, Säljs av laitis.
Har bytt 2 st på garanti på atv.
Köpte biltemas Gelfyllda till skotern funkar kanon.
Står 6-7 månader bara att vrida om nyckeln.


Har läst en del batteri tester senaste dagarna och Global får aldrig nåt vidare betyg. Så jag kommer hålla mig från Global framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Skogshuggarn  
#315406 Optima är nog det mest seglivade batteriet som jag haft i alla mina fordon (mer än 10 år).

Avatar Fallback

Re: Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta?

Pe_Er_79  
#315410
Skogshuggarn skrev:Optima är nog det mest seglivade batteriet som jag haft i alla mina fordon (mer än 10 år).


När det gäller Optima så verkar det finnas 2 läger. Ett läger är jätte nöjda och talar om en livslängd på 10+ år.

Det andra lägret är direkt missnöjda och har haft Optima batteri som vart sopslut efter 1-2 år.

Jag tillhör läger 2.. Köpte ett nytt Optima en gång, då jag ville ha ett "värsting" batteri. Tog max ett år sen var batteriet helt slut. Tveklöst det sämsta batteriet jag haft och göra med. Jag lovade mig själv då, att jag var färdig med Optima.

Jag antar att dom flesta Optima batterierna är ok. Men en del verkar ha otur. Och jag har inte råd att chansa. Banner är den batteri tillverkare som jag har bäst erfarenhet av. Kommer nog att ge Banner en chans att visa vad dom går för, nu när jag ska köpa nytt till 430n.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).