Motorsåg och handhållet

Bra priser på Husqvarna

74 inlägg 20501 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314923
bgl skrev:Under rubriken : Egentliga "priset" för en motorsåg skrev jag följande 31.12.2014:

"Fyra män från Polen har dömts för stöld av ca 1700(!) motorsågar från Husqvarna. I utredningen inför rättegången har Husqvarna uppgivit att produktionskostnaden för dessa sågar är drygt 5 miljoner kronor. Alltså kostar det 3000kronor att tillverka en motorsåg!
Kanske något att ha i minnet när man försöker pruta vid nästa sågköp."

Varuhuset i Rönneshytta går nog inte back på visade priser!


Det är ju klart att det inte kan kosta nästan lika mycket tillverka sågen som man sen säljer den för, det är ju många som ska ha betalt innan slutkund.
Transport, lokalhyra, el, anställda osv osv. Sen ska ju staten ha sitt så man måste lägga på 25% på det egentliga försäljningspriset....

Det är ju så att internethandeln från utlandet är ett hårt slag mot lokala småföretag, men för den som lagar sågen själv och kan köpa delar från ebay så är det ju inget bekymmer. Sen tycker jag personligen att det är lite trist att det är så billigt att köpa nytt, inte av samma anledning som lokala handlare men med tanke på överkonsumtion, det är ju helt sjukt vad mycket grejer vi kastar bort för att köpa nytt hela tiden. Men det är en helt annat ämne :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314924
Hema skrev:Om nu priset inte är förhandlingsbart, kanske man kan erbjuda fri/extra billig service de 2-3 första gångerna.(ev.inte på just denna såg, utan kanske en annan såg eller gräsklippare). Ptja på Autotune-sågarna kan man ju räkna timmar.. Jag vill bara säga att det finns så många olika sätt att ge kunden mervärde. Det gäller bara att få kunden upplyst om detta. Enklaste sättet är antagligen att erbjuda ett lägre pris, men det är inte det enda.

Handlar du hos ÅTF ingår första servisen alltid lika så upplysningar och info om produkten.
Det ingår även info och hjälp vid produkt val och tillgång till erfarenhet om produkterna.
Det där med nyare såg gör det svårt o få ut mesta möjliga av internet köp eftersom de oftast inte blivit uppdaterade eller leverans servade så det kan vara en produkt som inte är rätt. Ofta finns det ändringar som ska göras innan leverans som missas om de inte får in till ÅTF.
Dessa missar kan bli dyra...

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314925 De som förlorar mest i mitt tycke är konsumenten/pruduktens användare.
Oftast är de lyckligt ovetande, men likväl förlorare eftersom de inte får vad de tror.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314928
Mange skrev:
Hema skrev:Om nu priset inte är förhandlingsbart, kanske man kan erbjuda fri/extra billig service de 2-3 första gångerna.(ev.inte på just denna såg, utan kanske en annan såg eller gräsklippare). Ptja på Autotune-sågarna kan man ju räkna timmar.. Jag vill bara säga att det finns så många olika sätt att ge kunden mervärde. Det gäller bara att få kunden upplyst om detta. Enklaste sättet är antagligen att erbjuda ett lägre pris, men det är inte det enda.

Handlar du hos ÅTF ingår första servisen alltid lika så upplysningar och info om produkten.
Det ingår även info och hjälp vid produkt val och tillgång till erfarenhet om produkterna.
Det där med nyare såg gör det svårt o få ut mesta möjliga av internet köp eftersom de oftast inte blivit uppdaterade eller leverans servade så det kan vara en produkt som inte är rätt. Ofta finns det ändringar som ska göras innan leverans som missas om de inte får in till ÅTF.
Dessa missar kan bli dyra...


Jag håller med om att man kan få en äldre version av sågen, en som kanske har fel som kan ge allvarliga följder. Fy f*n för de stackare som råkar köpa en produkt med samma problematik som hva 355 FX när den kom, det lär ju sluta med att man aldrig mer köper en produkt av det märket. Man kan vara helt ovetande om att det finns uppdateringar...
Men ofta så funkar det ju ändå, jag undrar om det i slutändan är speciellt många som köper såg via nätet? Det kanske bara är jag som ännu inte har tagit klivet in i näthandelns heligaste utan köper bara småsaker online...

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Hema  
#314967
Mange skrev:
Hema skrev:Så svart o vitt behöver det inte vara. De flesta vet att har man garanti, ska man inte pilla. Samt så säger jag inte att man ska köpa på nätet, men om man t.ex. ska köpa en tv, så kan det ju vara intressant o se om det skilljer mellan de olika elektronikhandlarna. Det finns även de som erbjuder prisgaranti. Jag vet flera som gärna använder sig av den för att välja elgiganten framför Media mark, då de senare ska ha sämre support om något skulle hända.

Det finns bra lokala företag i min närhet jag kan välja istället för lågprishandeln.
Inte billigare men lämpligare för mig eftersom jag får bra grejer o gynnar en duktig firma som hjälper mig när jag behöver hjälp.
Hema skrev:Om jag nu ska hårddra ditt argument att skapa bra relationer , så bör skogsboneden inte höra sig för vad timret är värt utan det ska säljas till närmsta såg. Att gå efter bästa pris kommer ge dig björntjänster.. Självklart tycker du inte såhär och jag tror inte annat.

Jag gynnar hellre lokalt och även skogsägare härikring gör det när det finns möjlighet. Han eller hans son kanske behöver ett jobb nån dag eller lite virke?
Hema skrev:Dock så får jag en känsla av att du inte riktigt läser vad jag skriver, jag säger inte att man bara ska köpa via nätet, jag köpte i somras en trimmer för 1400-1600:- billigare i en annan butik, jo den var en bit bort, men jag sparade iaf 1000.:- + att jag fick en trevlig tur. (Jag gav "min" butik en chans att matcha elelr ge ett bud, men de var inte intresserade. Hade de lagt på några hundra, så hade jag köpt hos dem.)

OK, det är väl så bra. Men hur vet du vad du köpt? Är det samma produkt? Servat och färdigt?
Att du sparat en tusing på en trimmer det tror jag låter svårt även om du köpt likvärdigt från varuhus så är det inte likvärdig produkt. Den dan det händer nåt och du går till din handlare så har han intet o ge nån extra service eller good will för heller.
Hema skrev:Nu spånar jag igen.. Men jag har en känsla att de mindre återförsäljarna upplever en pressad tid och då kan det vara lätt att direkt tycka mindre om sidor som "totaldumpar" priserna och gör rådande situation än värre. Men det går bara att överleva om man anpassar sig eller försöker anpassa sig till den nya situationen. Alla ÅF måste/borde vl tillhöra någon "förrening" där man skulle kunna bedriva tankeverksta för att ta fram nya sätt för att nå kunderna. Att undersöka vad kunderna vill ha.

Pressad situation vet jag inte, inte vad jag upplever i alla fall. Värst är det med de som handlar på andra ställen och det inte är glasklart med reperation eller garanti. Det finns ju ingen marginal för mig o ge nåt för eftersom den har nån annan säljare tagit redan.
Ska jag då ta betalt blir det gnäll för det är dyrt och då får det hellre vara och maskinen ställs undan långt innan det var tid för det egentligen. Inte särskilt kostnadseffektivt alls.
Förening vet jag inte om det finns längre, distrobutörerna har som regel nån form av grupper eller nåt. Ett annat problem är att det i och med internet handeln blivit svårare för ÅTF att hjälpa till med produktval till kunden. Det blir oftare fel produktval nu...
Hema skrev:En annan fråga, varför delar man upp sågarna i olika avdelningar på hemsidorna? bör man inte låta kunden lättare kunna göra en egen jämförelse. Jag tänker direkt att en nybörjare automatiskt kanske väljer bort sågarna från "proffssortimentet", trotts att det kanske är just en sådan såg som denne borde köpa och inte en "medhjälparsåg". Eller inte visar alla olika alternativ i mobilversionen. Oj nu blev det OT igen...

De klasserna de delar in modellerna i är lite för att det ska vara lättare att se vad maskinerna är tänkta till för målgrupp. De visar inget om vilken målgrupp du eller nån annan tillhör utan det får ÅTF ta reda på när kunden står där.
Ingen mening o köpa en 20 timmars produkt till en heltidskörare eller tvärt om.

Tycker det är lite tråkigt att du tror att jag skulle jämföra äpplen med päron, när jag tog upp ett exempel från egen erfarenhet och hade nyligen sagt att jag respekterade ditt kunnande. Även om jag bara varit månskensbonde i knappt 3år, så är jag intresserad och vill hela tiden lära mig mer. Men för att jag ska kunna köpa alla grejer som behövs, måste jag kolla blocket och prisjämförelsesidor. Jag försöker köpa lokalt om det går. Samt utan att inte ha kollat fakta först på nätet (t.ex. här), är det annars lätt att bara gå efter försäljarns ord, vilka ibland bara bygger på vilken provision som prylen ger denne..

Hur som helst så var trimmerna en HVA 536Li L (den näst största batteritrimmern utan traditionellt röjsågsstyre, ordpris idag enligt deras hemsida 6100:-), vilken kom upp på blocket (företagsannons av en ÅF för 4500-4700:- (kommer inte ihåg exakt)). Jag åkte till min lokala HVA-ÅF och visade annonsen och frågade vad de kunde ge för pris, men det var enl. dem under inköpspris o de gav inte heller ett motbud. Hade de gett mig ett bud runt 5000:-, så hade jag köpt där.. Så dagen efter åkte jag till en annan HVA-ÅF, fick tom. en extra rulle trimersnöre. Ja säljaren bar tom. ut trimmern till min bil. Enligt säljaren så gällde garantin på trimmern på alla godkända serviceställen. Efter denna erfarenhet har jag pratat gott om den andra HVA-ÅF, när kompisar pratat om att köpa grejer.

Ja eg. är allt eller till viss del iaf Nikings fel! Hade inte han börjat läska med den batteriserien, hade jag kanske inte kommit till skott o köpt en jag med. :)

Samt så gillar jag att köpa kvalitevaror för att de presterar bättre och har ett bättre andrahandsvärde.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314989 Jag försöker svara så sakligt jag kan och förstår att det känns bättre med ett lägre pris. Det jag vill få fram är att det ärhelt säkert att du förlorar annat än på prisetv vid internet handel. Sen är det en avvägning vad man prioriterar.

Att garanti gäller är bra, men det täcker inte mycket och bara fabriks fel. Har säljare eller kund inte fyllt sina åtagande gäller inte garantin.

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Brumsten  
#315066 Själva vill ni tjäna pengar på det ni gör, men det får ingen annan göra på sin verksamhet, tex. såghandlarn.
Nej stäng alla butiker, all handel via nätet, all distrubition med åkerier från öst.
Stäng ner hela industrin, nån tjänar ju pengar på den också, hu så fult.
Gör om alla köpcentrum till flyktingförläggningar.
Utbilda flyktingar och tiggarna i seviceyrken som behövs.
För alla som jobbar och försöker tjäna pengar och göra rätt för sig här i landet är väl antingen
bedragare eller landsförrädare, så förbjud arbete.
Sen kan vi sitta där och glo!?.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

stegmaster  
#315072
Brumsten skrev:Själva vill ni tjäna pengar på det ni gör,.

Om man leser i "lönsamhet i vedproduktion" tråden, så verkar det inte alltid så. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315082 Se det så här:
Har ni en bra ÅTF eller service verkstad och vill ha det så gå dit. Utan er är detingen mening med verksamheten.
Vill ni inte det ska finnas så gå inte dit, det är det ´som är det fina med marknads tänket, Kunderna bestämmer.
Att kunderna bestämmer är oftast lika fel som det är rätt eftersom de vill ha hjälp och service när de tror de behöver det, inte när de verkligen behöver det som mest.
Bäst/prisvärdast service får man innan och under köp!

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Hema  
#315115 Ptja, man kan ju vända på det. Om butikerna intresserar sig för att kunna erbjuda kunden/kunderna olika lösningar och se dennes behov, lär ju få fler kunder. De som är anpassar sig och ser vad kunden vill ha, är de som överlever.

Det är ju som däckhandlarna som vägrar montera på däck från däckonline eller tar dubbla priset... Om jag som kund kan köpa för ett pris på nätet, så visst fan borde firman kunna köpa för minst samma pris. Okey om man behöver ett däck på stunds, men om man kan vänta en vecka har jag svårt o se varför det ska vara ett problem.

Känns mer o mer att autotune sätter kunderna i handlarnas händer.. Upplever problemet som vi hade förr på bilsidan, då man var tvungen att seva på "rätt" firma för att garantin skulle gälla. Nu har den sidan fått sig ett uppvaknande.

Att jag skulle ha gjort en dålig affär för att jag inte köpte på närmsta stället o kunde spara in 1500:- på köpet, har jag svårt för att se. "Jaha du köpte batteritrimmern här o betalade 1500:- mer, ja då bjuder vi på de första 2-3h i felsökningen" eller vad då?

Jag är inte ute efter att det hela ska gälla lägst pris utan flexibilitet på någon front. Tyvärr upplever jag att denna tråd börjar utveckla sig som någon politisk dito, med svart/vitt, höger/vänsyrt, Ja/Nej osv. Kanske var alla mina förslag till andra lösningar helt åt pipsvängen, men någon väg måste ju uppenbart komma fram. Har man som butiksägare med endast rekommendationspriser råd att bara titta på när sågar säljs på annat vis?

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315128 Ingen lätt diskusion detta för alla vill ha handlare när de behöver, men det ska inte kosta nåt.
Service och prestanda kommer inte från fabriken.

Allt kostar. Och finns inte kundunderlag/intresse så försvinner det som ger ett märke värde i mitt tycke.

Förr fanns det märken som inte hade service nät och sågar fick skickas hit och dit. Dit är vi på väg nu....

Hur det ska vara betämmer köparen, inte säljaren. Vill inte köparen ha en produkt på ett vist vis med ett visst servicenät bakom så skaffar han det på annat sätt. Många blir lite besvikna och känner sig lurade eftersom de inte begriper bättre utan ser ett billigt pris och tar det.
Lite som att köpa Skoda fabia och tro det är en billig Audi A6.

Svart o vitt är det nog för många, de ser bara liten del och tyckjer det är tillräckligt..... Ett tag i alla fall..

Jag gjorde en test och kollade lite på ett annat forum. Tänkte det kunde vara roligt o se vilka som frågade efter hjälp mest och det var de som inte behövde hjälp utan kunde allt och tyckte det var onödigt o få såg servade. De hade inte bara problem med såg service de frågade om utan även sågval och allt runtikring. En blev så arg att han hotade med att se till att jag inte fich serva sågar eftersom jag inte var villig att hjälpa honom gratis på internet.
Han ansåg att det ingick i priset av sågen, likaså garanti åtagande.

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Hema  
#315158 Jag vet inte hur avtalen ser ut, men om det handlar om garantier, så står väl tillverkaren för den kostnaden eller?

Samt det vore intressant o få höra vad ni jobbar med för att kunna ge ökat kundvärde? Är det snabbare service, ökade öppettider, låneredskap under tiden? Jobbar ni med Lean eller liknande?

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

JensSkoog  
#315163
Mange skrev:Ingen lätt diskusion detta för alla vill ha handlare när de behöver, men det ska inte kosta nåt.
Service och prestanda kommer inte från fabriken.

Allt kostar. Och finns inte kundunderlag/intresse så försvinner det som ger ett märke värde i mitt tycke.

Ingen lätt diskusion, men om vi ska ha handlare som vi liter på och som vi kann komma til för service, så måste vi använda dom vi har, och som vi liter på. Själv kör jag några kilometer till min ÅF och handlar allt i hans butik om han har det jag jaktar på, och jag drar mina vänner och bekannta dit ochså, och hoppar att han kommer å holla i gång sin affär och sin service så länge jag behöver :mrgreen: Var en sväng där sist vecka och då berättade han att en lokal hjälta hade varit inom med en såg köpt på netet, outpackad, och krävde att min ÅF skulle skruva i hop den och göra klar til hugst, gratis! Men, jag måste ta lite för det, sa min ÅF, och då fick han grov käft. Var det inte så att han solde den sågen i sin affär :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315165
Hema skrev:Jag vet inte hur avtalen ser ut, men om det handlar om garantier, så står väl tillverkaren för den kostnaden eller?

Samt det vore intressant o få höra vad ni jobbar med för att kunna ge ökat kundvärde? Är det snabbare service, ökade öppettider, låneredskap under tiden? Jobbar ni med Lean eller liknande?

Det är lite olika hur avtal ser ut beroende på vilket märke/märken man säljer och hur man knyter in sig i marknadsföringen.

För mina kunder som jag servar så har de lite flextid och kan komma och gå lite som det passar om man snackas vid innan. De har lånesåg om de vill och får leverans service + en till för material kostnad.

Det här med Lean Production är ett begrepp mer för tillverkare och detras marknadsföring även om vissa punkter stämmer bra in på återförsäljare. Jag kan bara tala för mig själv och hur jag vill ha det. Detta tänkandet är nog inte fel om det inte vinklas o vrids i marknadsförings syfte.

Forskaren Jeffrey Liker har använt 14 punkter för att karakterisera lean production[3]

Basera beslut på långsiktigt tänkande även då det sker på bekostnad av kortsiktiga finansiella mål.
Skapa kontinuerliga processflöden för att föra upp problem till ytan.
Använd dragande system för att undvika överproduktion.
Jämna ut arbetsbelastningen.
Skapa en kultur där processer stoppas för att reda ut problem.
Standardiserat arbete är grund för ständiga förbättringar och för medarbetarnas medverkan.
Använd visuell styrning så att inga problem döljs.
Använd bara pålitlig, väl beprövad teknik som passar medarbetare och processer.
Se till att ledningen känner verksamheten på djupet, lever enligt företagets filosofi och lär andra att göra det.
Utveckla människor och arbetslag som följer företagets filosofi.
Respektera partners och leverantörer genom att hjälpa dem att bli bättre.
Gå och se med egna ögon för att bättre förstå en situation.
Fatta beslut långsamt och i samförstånd. Överväg alla alternativ och genomför sedan valt beslut snabbt.
Bli en lärande organisation genom att ständigt reflektera och förbättra.

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

jannee  
#315175 "Min" återförsäljare ligger någon hundralapp högre än Maskinklippet, dock får jag sågen fullt körklar vid leveransen. Oftast handlar det om att kunna förhandla (pruta). Värt att tänka på är hur viktigt det är med en fungerande service + att allt finns tillgängligt med kort varsel.
M.a.o. bör man i görligaste mån gynna sin återförsäljare, därmed är inte sagt att man ska göda honom utan verkligen vara prismedveten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).