Skördare

Stor skördare bäst i slutavverkning

29 inlägg 15362 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stor skördare bäst i slutavverkning

Fredrik Reuter  
#314588 Att en stor skördare är bättre än en mindre i slutavverkning kanske är rent skärt bondförnuft. Men nu har Skogforsk, SCA och John Deere gjort en studie som även på pappret visar att en stor skördare är bättre än en liten skördare i slutavverkning.

Ned till så låg medelstam som 0,1 m3fub var den större skördaren (John Deere 1470E) effektivare och billigare än den mindre skördaren John Deere 1170E. Över 0,28 i medelstam var också bränsleförbrukningen lägre på den större skördaren.

Givetvis var också den stora skördaren stabilast.
Men kanske viktigast var att virkesvärdet blev högre med en stor skördare. Det har främst att göra med att en stor skördare enklare kan bära ett större och kraftigare aggregat. I grövre skog mäter ett större aggregat bättre, slirskador minskar sannolikt på timret och mindre spjälkning etc vid fällning.

Bifogar Skogforsks rapport i PDF format för den som vill fördjupa sig. Tyvärr är den lite fåordig, man hade gärna velat ha mer statistik och siffror att gå igenom.

"Så stort som möjligt i slutavverkning och så litet som möjligt i gallring". Detta är en devis som florerar i SkogsSverige. Jag gillar den men idag går det mer åt "mellanmjölk" där mellanstora maskiner får göra allt. Svänger pendeln tror ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Fredrik Reuter  
#314596 Ett tillägg.
Det fanns mer information om studien. Bifogar en utförligare PDF.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Baggböla  
#314597 http://www.skogforsk.se/contentassets/d ... 013-v5.pdf

Där har du studien.

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Fredrik Reuter  
#314598 Jepp, det är den bifogade ovan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Hema  
#314853 Den maskin med lägst marktryck har förtur hos mig. Om det är som så att de endast räknar produktivitet, tycker jag det är olyckligt, då det också är väldigt viktigt att marken tar minimalt med skada. Detta för att nästa "generation" inte ska få sämre förutsättningar.

Nu efter att jag har gått igenom rapporten finner jag inte ett ord om skogsmarken. Tycker det är högst olyckligt att bedriva forskningen på samma sätt som man mäter produktionseffektiivitet på ett industrigolv. Samt med tanke på att det finns teknik för hur man skulle kunna kapa stockar m.h.a. kapkil på sågen, så borde chanserna för en mindre maskin inte skulle behöva ge sämre kvalite på kapningarna.

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Fredrik Reuter  
#314891 Hej,
Förstår vad du menar Hema och håller med.
Vill dock bidra med följande i debatten.

1. Skördaren är inte den som primärt förstör marken, den åker väldigt få gånger över ett hygge. Däremot har skördarföraren ett stort ansvar i att lägga bra basvägar som är ordentligt risade där så behövs för att minimera skador orsakade av skotaren.

2. Stor skördare har idag allt som oftast mycket större hjul och även om jag inte har belägg för det nu skulle jag kunna tro att en stor (speciellt 8 hjulig) skördare kan ha lägre marktryck än en mindre. Med det sagt så tycker jag ändå att punkt 1 är viktig, det är skotaren som orsakar mest markskador.

3. Virkesvärdet blir högre med en större skördare + att entreprenören troligen får bättre lönsamhet.
Jämför de två videorna nedan. Jag har valt Ponsse i båda filmerna så det inte blir några diskussioner kring märken.
Första filmen är inte ovanlig idag. +5 min för att avverka ett träd, både diameter och längdmätning är osäker och mycket lump i extra kap. Dessutom blir medelstammen (avverkningspriset) ibland fel, detta om aggregatet tappar trädet efter att minst en stock kapas. Då registreras första stocken som ett träd och sedan tror datorn det är ett träd till när man startar med stock 2 på trädet.

Alla är förlorare i film 1, skulle tro att entreprenören går rejält back på detta träd.




   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

loppan  
#314896 Ju större maskin i slutavverkning dess bättre och billigare resonerar jag.
Det är ganska stor kapacitetsskillnad i storleksklassen 1170e vs 1270e.
Hade nyligen en 1270e i vindfällen och till en mindre slutavv.

Innan hade jag och virkesköparen konstaterat att det nog blir en del manuelhuggning av övergrovt.
Maskin mumsade gladerligen i sig samtliga 3 -4 kubiks granarna som stod i en kant så det behövdes aldrig manuelhuggas något.
Detta sparade mig ca tre dagars arbete.
Konsten är att få stor maskin till mindre objekt vilket kanske inte alltid lyckas.

Filmen med Beavern är ju sorglig att se,bättre att lämna sådana träd som naturvårdsträd.
Det ger nog bättre ekonomi än att misshandla maskin och spjälka rotstock.

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Baggböla  
#314917 Som sagt en så är det ju skotarna som står för den stora delen av körskadorna. En skördare behöver ju bara köra några meter i skogen för att producera t.ex 20 m³fub medan en skotare får kanske köra upp emot en km för samma volym.

Sedan så kan en stor skördare som har bättre stabilitet och större räckvidd och kan lägga större högar och har större avstånd mellan körslagen eftersom de har längre kranräckvidd. Därmed så borde även rimligtvis produktiviteten för skotaren öka efter som m³fub/100m ökar som ökar produktiviteten oavsett vilken storlek på skotaren.

En annan direkt fördel en stor skördare har mot en mindre gällande körskador är att räckvidden innebär också att vid en fuktig kant så behöver inte vare sig skördare eller skotaren köra lika nära den svaga blöta kanten som en mindre måste göra.

I en studie så måste man ju avgränsa sig. Själv tycker jag att det är högst lyckligt än olyckligt att de bedriver studier på detta vis, det är tack vare sådana här studier vi har ett effektivt och utvecklande skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314929 Lägg in en film på en ponsse bear för att göra skillnaden ännu tydligare.

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Fredrik Reuter  
#314932 Hej,
Jag har uppdaterat videon så det är en Bear istället. Problemet var att jag inte hittade någon bra video med riktigt grovt. Är det någon som hittar någon för du gärna lägga in videon här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314951 Rätt maskin på rätt plats, jag har ju den åsikten att i slutavv ska det vara stora maskiner eller allra viktigast ett aggregat som är stort nog för att klara skogen på ett bra sätt. Mellanmaskinerna blir ju ofta en kompromiss som blir lite fel var den än hamnar, det går ju däremot att diskutera om vi verkligen behöver en 951a tex här uppe i våra slutavverkningar som brukar ligga på en medelstam mellan 0,08-0,40 m3fub.
Däremot tror jag att det är bra om vissa har stora maskiner för slutavv och andra mindre för gallring.
Trenden här verkar däremot gå mot att bolagen vill att alla ska ha mellanmaskiner som klarar allt för att slippa flyttningar osv, iofs bra men med lite planering skulle det gå att lösa ändå.
Här blir iaf små skotare väldigt lidande i slutavv då skotningsvägen inte sällan kan bli uppemot 1km.

Markskador är ett annat kapitel som vi inte ska lasta stora maskiner för, det är en planeringsfråga till största del, både hos planerare och maskinförare, och så måste man kunna avbryta objekt där det kommer att bli körskador INNAN det är för sent och istället avverka det vid bättre förhållanden.

Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Fredrik Reuter  
#314953 Hej,
Ja, jag håller med dig!
Ytterligare en negativ sak med mellan-maskins-syndromet är att entreprenören ofta går upp en storlek på skotaren för att få lönsamhet i slutavverkning som du skriver. Det blir trångt i gallringen, och tungt, kan bli uppemot 35 ton i förstagallringen med lass ... Då blir planeringen extra viktig!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

loppan  
#314968 Här i krokarna så är kombinationen maskinstorlek 1170 med 1110 skotare efter sig vanlig.
Detta kör man allt från första gallring till slutavverkning med.
I bondeskogsbruket så vill man ofta gallra både första och andragallring samt en liten slutavverkning vid samma tillfälle då det ofta är små arealer och skiftande skog.
Detta system blir ju inte riktigt bra till något.

Det är synd att lönsamheten är så kass på skotaren att entrepenörerna går ifrån småskotarna till mellanklass maskiner i stället.
Skillnaden i ett bestånd med en maskin som är 2,60 m mot en som är 2,80 m är faktiskt ganska stor.

Rätt maskin till rätt medemstam helt enkelt.

Här en 1470 i ett bestånd med hög medelstam där man ser hur lätt virket rullar igenom.
Liten skördare hade här vart dyrare.


Avatar Fallback

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Hema  
#314990
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Förstår vad du menar Hema och håller med.
Vill dock bidra med följande i debatten.

1. Skördaren är inte den som primärt förstör marken, den åker väldigt få gånger över ett hygge. Däremot har skördarföraren ett stort ansvar i att lägga bra basvägar som är ordentligt risade där så behövs för att minimera skador orsakade av skotaren.

2. Stor skördare har idag allt som oftast mycket större hjul och även om jag inte har belägg för det nu skulle jag kunna tro att en stor (speciellt 8 hjulig) skördare kan ha lägre marktryck än en mindre. Med det sagt så tycker jag ändå att punkt 1 är viktig, det är skotaren som orsakar mest markskador.

3. Virkesvärdet blir högre med en större skördare + att entreprenören troligen får bättre lönsamhet.
Jämför de två videorna nedan. Jag har valt Ponsse i båda filmerna så det inte blir några diskussioner kring märken.
Första filmen är inte ovanlig idag. +5 min för att avverka ett träd, både diameter och längdmätning är osäker och mycket lump i extra kap. Dessutom blir medelstammen (avverkningspriset) ibland fel, detta om aggregatet tappar trädet efter att minst en stock kapas. Då registreras första stocken som ett träd och sedan tror datorn det är ett träd till när man startar med stock 2 på trädet.

Jag skrev lägst marktryck, inte minsta maskin. Den största missen i debatten om körskador är den som sker under mark..
Ja skotaren är en helt annan historia.

Avatar Fallback

Re: Stor skördare bäst i slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315019
Baggböla skrev:Sedan så kan en stor skördare som har bättre stabilitet och större räckvidd och kan lägga större högar och har större avstånd mellan körslagen eftersom de har längre kranräckvidd. Därmed så borde även rimligtvis produktiviteten för skotaren öka efter som m³fub/100m ökar som ökar produktiviteten oavsett vilken storlek på skotaren.


Och risar därmed bättre, så det blir mindre markskador?

Å andra sidan, fler fub/m ökar antalet överfarter på samma väg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).