Motorsåg och handhållet

Bra priser på Husqvarna

74 inlägg 20511 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Hema  
#314705
Mange skrev:Fattar inte att ni nöjer er med maskinklippets priser. Det går ju att hitta bra mycket billigare på internet än så.
Ska ni ändå köpa nåt som inte är rätt kan det väl likväl vara så billigt som möjligt.

Kolla Allegro, Alibaba, siter i sydamerika, Afrika och Indien. Bra mycket billigare än nämt hittills.

Det jag skrev vara bara en reflektion över prisbilden. Jag la ingen vikt vid för valet att handla, uitan menade bara att den prisbilden var väldigt lik nämnda hemsidan.

Det jag tänker är att om nu en butik kan erbjuda dessa priser, samt att det finns andra butiker (fysiska) som erbjuder rabatt, så kanske det faktiskt kan vara som så att HVA inte ger sina ÅF samma möjligheter. (utan att veta hur det hela funkar), men så kanske flera ÅF borde gå ihop och förhandla om marginalerna.

Jag förstår att det är irriterande att kunderna både tänker och ser kortsiktigt, men om kunder gör så, så får väl ÅF anpassa sig. T.ex. hur skulle det vara om flea ÅF gick ihop och fixade så att kunder kunde köpa saker över nätet och sedan hämta dem hos närmaste ÅF, så slipper ni köpa in på prognos och riskera att köpa på sig.

Jag tror att det finns flera olika lösningar som skulle kunna ge fördelar för båda parter. Jag ser gärna att fler återförsäljare, men konkurrensen är mördande och det kommer säkert inte bli lättare framöver.

Slutkunder är idioter, men det är de kunder man har och ser de möjligheten att köpa 500-1500:- billigare så kommer de göra det. Så då får man görta det bästa möjliga av den situationen (bygga vindsnurra, segelbåt eller vindskydd, när förändringens vindar blåser). Sedan så är kanske HVA, Stihl mfl. inte tillräckligt flexibla heller. De måste ju ge återförsäljarna en ärligt och schyst chans, Om de låter ÅF, slåss mot varande så kommer antalet minska och kontakten till kunderna kommer bli lidande, Vilket i förlängningen borde drabba dem själva.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

bgl  
#314713 Under rubriken : Egentliga "priset" för en motorsåg skrev jag följande 31.12.2014:

"Fyra män från Polen har dömts för stöld av ca 1700(!) motorsågar från Husqvarna. I utredningen inför rättegången har Husqvarna uppgivit att produktionskostnaden för dessa sågar är drygt 5 miljoner kronor. Alltså kostar det 3000kronor att tillverka en motorsåg!
Kanske något att ha i minnet när man försöker pruta vid nästa sågköp."

Varuhuset i Rönneshytta går nog inte back på visade priser!

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

NIB  
#314718 Efter en snabbkoll på allabolag.se kan jag se att vår Husqvarna-ÅF har omsatt runt 15 milj. på 5 anställda, dvs 3 milj./anställd, de senaste åren. Förra årets resultat var en vinst på 1,9 miljoner. Så man kan konstatera att företaget är välmående.

Ser det som något väldigt sunt då ett företag går in och säljer under de "kartellpriser" som råder på marknaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314729 Kan väl knappast spela roll vad det är för decaler på en såg om man skiter i prestyanda o bara jagar pris?

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Simon.M  
#314736 Verkar som den annonsen som var igår är borta idag

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Hema  
#314789
Simon.M skrev:Verkar som den annonsen som var igår är borta idag

Den gällde tom. första Februari så.

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Hema  
#314793
Mange skrev:Kan väl knappast spela roll vad det är för decaler på en såg om man skiter i prestyanda o bara jagar pris?

De flesta jämför väl pris? Jag kan barra anta att du liksom tusentals andra har använt dig av prisjakt.nu?
Jag vet folk som ska köpa ny bil, de vet vilken bil, (märke, modell, utrustning osv.) så hör de av sig till olika återförsäljare som reprenenterar märket och skiljer det flera tusen så nog fasen köper de av den som erbjuder bäst pris? Det är inte så att de tummar på kvaliten, då vad de ska köpa redan är fastlagt.

Klart man kan förstå att det inte är roligt med konkurrens, men är det kundernas fel?

Jag hoppas att du inte tar detta personligt, utan det är bara som så att jag inte kan låta bli att kommentera dessa inlägg i denna tråd. Jag är av åsikten att att du är en mycket kunnig person, därför tycker jag att det är lite tråkigt att du tar åt dig när folk önskar bättre erbjudanden. Som jag har varit inne på tidigare kanske butikerna kan börja erbjuda andra lösningar?

Förslag/
Att butikerna erbjuder ett lägre pris om man kan tänka sig att vänta 1-(2)dygn, men om mman vill ha sågen nu på studs, så blir det ordinare pris. På detta sätt behöver butiken inte tillhandahålla så många sågar på eget lager, vilket borde sänka kostnaderna. Problemet med förslaget är kanske att HVA inte kan erbjuda så snabba leveranser. Men det vore kanske något som ÅF får jobba för.
Jag ser mest bara win-win med detta förslag.

Som kurriosa, då jag har lite inblick hur olika företag jobbar och vilket håll det går åt, så är det att tillverkande företag mer går mot att villja ha fler men mindre ordrar. Detta för att ett företag inte vill behöva binda upp mer kapital än nödvändigt. Det är något som delvis kommer från Lean-tänket. Att man ska inte tillverka något som man inte har en order på. Men när ordern kommer in ska man ha en slimmad verksamhet som snabbt kan producera av kunden efterfrågar. De företag som bäst lyssnar på kunden är oftast de som står sig starka i konkurransen.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314823 Nej, jag använder inte prisjakt.nu eller internet för köp annat än till samlingen.
Jag skulle inte som företagare handla på internet, hellre då letat upp nån ÅTF som man kunde få bra relation med.
Även om du får sågen gratis från internet så är det inte Internet som hjälper dig sen och har di ingen bra relation från start så hamnar du i underläge som under tid kostar dig mer än det du snålat fram på att inte gynna din ÅTF.

Fick ett lysande exempel idag. En kille som handlat internet såg och inte fått hjälp av säljstället när det strulade. Skulle lämna in det men pillade lite själv och sågen sa kaboom. Nu står han där utan garanti och en två månader gammal såg som inte är värd mer än 300 för delarna som är hela.
Förlust affär modell gigantisk.

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

550  
#314837 Nya sågar har blivit lätt att få tag i billigt numera. Internethandeln har gått in i full konkurrens med vanliga ÅF. Jag ser ett större problem med reservdelar, bara kostnaden för delarna måste vara många gånger mer om man plockar ihop ett helt såg. Plus verkstads-/servicekostnad. Knappt lönt att lämna in ett såg idag vid större fel, blir billigare att köpa ett nytt. Men reservdelar på internet kanske också kommer så småningom.

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

palbin  
#314851 Det finns många nätsäljare av de vanligare reservdelarna och
några få av i stort sett ALLT (för stora märken som Husqvarna
och Stihl) både i Sverige och utomlands - det gäller förstås ve-
ta exakt vad man behöver ... vilket inte alltid är så lätt ... .

Ev svensk ÅF är nog duktig på att få fram behövliga delar ... men
de kostar då så satans mkt att de bör klara sig på att sälja bara
delar (utan att först ha tagit ut överpris för sågarna de skall an-
vändas på ...). Det handlar ju inte om lagervaror utan beställnings-
delar ... . Jag betällde tex 10 par (tror jag det var) "kedjelås" till
3/8 kedja (presets och tiestraps tror jag de heter) - ÅF ville ha 500
kr för dem - som tur var hade han fått hem 3/8 LP (inte så konstigt
iofs - kommer det in en lite skum typ frågar efter 3/8 så lär det väl
vara 3/8 LP som efterfrågas allt som oftast :) ) så jag behövde ej
köpa dem - så köpte jag sedan 25 par (tror jag det var) från USA
för typ högst hälften ... .

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Hema  
#314859
Mange skrev:Nej, jag använder inte prisjakt.nu eller internet för köp annat än till samlingen.
Jag skulle inte som företagare handla på internet, hellre då letat upp nån ÅTF som man kunde få bra relation med.
Även om du får sågen gratis från internet så är det inte Internet som hjälper dig sen och har di ingen bra relation från start så hamnar du i underläge som under tid kostar dig mer än det du snålat fram på att inte gynna din ÅTF.

Fick ett lysande exempel idag. En kille som handlat internet såg och inte fått hjälp av säljstället när det strulade. Skulle lämna in det men pillade lite själv och sågen sa kaboom. Nu står han där utan garanti och en två månader gammal såg som inte är värd mer än 300 för delarna som är hela.
Förlust affär modell gigantisk.

Så svart o vitt behöver det inte vara. De flesta vet att har man garanti, ska man inte pilla. Samt så säger jag inte att man ska köpa på nätet, men om man t.ex. ska köpa en tv, så kan det ju vara intressant o se om det skilljer mellan de olika elektronikhandlarna. Det finns även de som erbjuder prisgaranti. Jag vet flera som gärna använder sig av den för att välja elgiganten framför Media mark, då de senare ska ha sämre support om något skulle hända.

Om jag nu ska hårddra ditt argument att skapa bra relationer , så bör skogsboneden inte höra sig för vad timret är värt utan det ska säljas till närmsta såg. Att gå efter bästa pris kommer ge dig björntjänster.. Självklart tycker du inte såhär och jag tror inte annat.

Dock så får jag en känsla av att du inte riktigt läser vad jag skriver, jag säger inte att man bara ska köpa via nätet, jag köpte i somras en trimmer för 1400-1600:- billigare i en annan butik, jo den var en bit bort, men jag sparade iaf 1000.:- + att jag fick en trevlig tur. (Jag gav "min" butik en chans att matcha elelr ge ett bud, men de var inte intresserade. Hade de lagt på några hundra, så hade jag köpt hos dem.)

Nu spånar jag igen.. Men jag har en känsla att de mindre återförsäljarna upplever en pressad tid och då kan det vara lätt att direkt tycka mindre om sidor som "totaldumpar" priserna och gör rådande situation än värre. Men det går bara att överleva om man anpassar sig eller försöker anpassa sig till den nya situationen. Alla ÅF måste/borde vl tillhöra någon "förrening" där man skulle kunna bedriva tankeverksta för att ta fram nya sätt för att nå kunderna. Att undersöka vad kunderna vill ha.

En annan fråga, varför delar man upp sågarna i olika avdelningar på hemsidorna? bör man inte låta kunden lättare kunna göra en egen jämförelse. Jag tänker direkt att en nybörjare automatiskt kanske väljer bort sågarna från "proffssortimentet", trotts att det kanske är just en sådan såg som denne borde köpa och inte en "medhjälparsåg". Eller inte visar alla olika alternativ i mobilversionen. Oj nu blev det OT igen...

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

palbin  
#314860 Köper du tex en Hva 346xp proffssåg på nätet för "1/2
priset" - 4500 kr eller så - och iaktager sunt förnuft så
behöva du ingen garanti och den lär hålla hela livet typ
:) ... .

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

Hema  
#314863 Om nu priset inte är förhandlingsbart, kanske man kan erbjuda fri/extra billig service de 2-3 första gångerna.(ev.inte på just denna såg, utan kanske en annan såg eller gräsklippare). Ptja på Autotune-sågarna kan man ju räkna timmar.. Jag vill bara säga att det finns så många olika sätt att ge kunden mervärde. Det gäller bara att få kunden upplyst om detta. Enklaste sättet är antagligen att erbjuda ett lägre pris, men det är inte det enda.

Avatar Fallback

Re: Bra priser på Husqvarna

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314875 www.maskinklippet.se 560 för 6595

Användarvisningsbild

Re: Bra priser på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314922
Hema skrev:Så svart o vitt behöver det inte vara. De flesta vet att har man garanti, ska man inte pilla. Samt så säger jag inte att man ska köpa på nätet, men om man t.ex. ska köpa en tv, så kan det ju vara intressant o se om det skilljer mellan de olika elektronikhandlarna. Det finns även de som erbjuder prisgaranti. Jag vet flera som gärna använder sig av den för att välja elgiganten framför Media mark, då de senare ska ha sämre support om något skulle hända.

Det finns bra lokala företag i min närhet jag kan välja istället för lågprishandeln.
Inte billigare men lämpligare för mig eftersom jag får bra grejer o gynnar en duktig firma som hjälper mig när jag behöver hjälp.
Hema skrev:Om jag nu ska hårddra ditt argument att skapa bra relationer , så bör skogsboneden inte höra sig för vad timret är värt utan det ska säljas till närmsta såg. Att gå efter bästa pris kommer ge dig björntjänster.. Självklart tycker du inte såhär och jag tror inte annat.

Jag gynnar hellre lokalt och även skogsägare härikring gör det när det finns möjlighet. Han eller hans son kanske behöver ett jobb nån dag eller lite virke?
Hema skrev:Dock så får jag en känsla av att du inte riktigt läser vad jag skriver, jag säger inte att man bara ska köpa via nätet, jag köpte i somras en trimmer för 1400-1600:- billigare i en annan butik, jo den var en bit bort, men jag sparade iaf 1000.:- + att jag fick en trevlig tur. (Jag gav "min" butik en chans att matcha elelr ge ett bud, men de var inte intresserade. Hade de lagt på några hundra, så hade jag köpt hos dem.)

OK, det är väl så bra. Men hur vet du vad du köpt? Är det samma produkt? Servat och färdigt?
Att du sparat en tusing på en trimmer det tror jag låter svårt även om du köpt likvärdigt från varuhus så är det inte likvärdig produkt. Den dan det händer nåt och du går till din handlare så har han intet o ge nån extra service eller good will för heller.
Hema skrev:Nu spånar jag igen.. Men jag har en känsla att de mindre återförsäljarna upplever en pressad tid och då kan det vara lätt att direkt tycka mindre om sidor som "totaldumpar" priserna och gör rådande situation än värre. Men det går bara att överleva om man anpassar sig eller försöker anpassa sig till den nya situationen. Alla ÅF måste/borde vl tillhöra någon "förrening" där man skulle kunna bedriva tankeverksta för att ta fram nya sätt för att nå kunderna. Att undersöka vad kunderna vill ha.

Pressad situation vet jag inte, inte vad jag upplever i alla fall. Värst är det med de som handlar på andra ställen och det inte är glasklart med reperation eller garanti. Det finns ju ingen marginal för mig o ge nåt för eftersom den har nån annan säljare tagit redan.
Ska jag då ta betalt blir det gnäll för det är dyrt och då får det hellre vara och maskinen ställs undan långt innan det var tid för det egentligen. Inte särskilt kostnadseffektivt alls.
Förening vet jag inte om det finns längre, distrobutörerna har som regel nån form av grupper eller nåt. Ett annat problem är att det i och med internet handeln blivit svårare för ÅTF att hjälpa till med produktval till kunden. Det blir oftare fel produktval nu...
Hema skrev:En annan fråga, varför delar man upp sågarna i olika avdelningar på hemsidorna? bör man inte låta kunden lättare kunna göra en egen jämförelse. Jag tänker direkt att en nybörjare automatiskt kanske väljer bort sågarna från "proffssortimentet", trotts att det kanske är just en sådan såg som denne borde köpa och inte en "medhjälparsåg". Eller inte visar alla olika alternativ i mobilversionen. Oj nu blev det OT igen...

De klasserna de delar in modellerna i är lite för att det ska vara lättare att se vad maskinerna är tänkta till för målgrupp. De visar inget om vilken målgrupp du eller nån annan tillhör utan det får ÅTF ta reda på när kunden står där.
Ingen mening o köpa en 20 timmars produkt till en heltidskörare eller tvärt om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).