Avverkning (slutavverkning)

Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning?

68 inlägg 27027 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314800 A. Ja självklart ska markägaren få redovisning på utfört arbete.
B. Nej virkesköparen har bestämt att vi inte får lämna ut skördarnotor.
C. Vad är skördarnotor?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Fredrik Reuter  
#314803 Hej,
Mitt bidrag:
A, men det är inte många som efterfrågat det.
C, se A ... :wink:

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Blondin 750  
#314805 Självklart ska man som markägare/kund ha tillgång till en sådan om man önskar, om virkesköparen motsätter sig det är det ju dags att se sig om efter en annan virkesköpare. Finns det inte transparens i alla led så är det väl ganska uppenbart att någon kör fulspel.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314835 I Värmland gäller B. I vart fall har Mellanskogs entreprenörer utrycklig order att inte lämna ut skördarnotan eller någon information överhuvudtaget. De andra köparna kör samma sväng fast möjligen inte lika strikt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Brickan  
#314839 A. Har fått dessa utan problem.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

isteskog  
#314844 Fick ut skördarnotan av Mellanskog för några år sedan .... efter jag talat om vem som förser Mskog med virket .. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

elis  
#314846 Svar: A
Tyvärr var det B som gällde senast.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Hema  
#314868 A, borde det inte vara självklart att man lämnar kvitto på utfört arbete, till den som berörs?Elelr iaf som i butikerna fråga om de vill ha det. Efter lite kort stunds fundering, känns det som en respektfull och seriöst agerande. Lätt som y att missa en sdåan här sak gissar jag. Finns säkert stor kunskapasbrist där ute, inkl. mig själv.

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Seb macahan  
#314870 Men.
Jag har funderat lite kring detta. Blir det inte ganska mycket diskussion om man får se skördarnotan, t ex jag ser nästan på varenda hygge och gallring att det ligger bitar kvar som missats vid skotning, ibland har man fått lägga lite massa i surhål och några bitar knäcker man med gripen några hamnar under ris. Det måste ju var nån eller några fub som försvinner på varje uppdrag och jag kan tänka mig att markägaren har kanske inte alltid lika lätt o sätta sig in i detta som maskinförarna?
Jag talar av egen erfarenhet, särskilt när det snöat! Då är det inte lätt o hitta allt

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Hema  
#314872 Tillägg, allt beror såklart vilket kontrakt/vilkor som är satta.

Samt som reflektion på senaste inlägget, så borde det finnas förbättringspotencial, om man kunde minimera andelen missat upplockat timmer.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Blondin 750  
#314877 Beroende på vilken försäljningsform/kontrakt som används kan väl kanske spela in lite, en stämplad rotpost är väl det enda som kanske kan undantas, i alla andra fall så är ju faktiskt virket säljarens till det har passerat genom en opartisk mätstation och allt som sker innan dess borde sålunda vara säljarens självklara rätt att få information om. Sen så måste givetvis alla förstå att det diffar mellan alla olika mätningar då det är uppskattningar med den mänskliga faktorn som kan spela små spratt, men en eller ett par % hit eller dit får man nog acceptera såvida det inte ALLTID är till säljarens nackdel för då är nåt fel.
Vem skulle acceptera att handla i charken på ICA med en våg som bara expediten såg siffrorna på?

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

ulfgustav  
#314881 Jag tycker absolut att markägaren skall kräva både:
- Traktdirektiv
- Skördarnota
Markägaren skall se till att detta också skrivs in i kontraktet

Då får markägaren del "instruktionerna" som entreprenören har att följa, dessutom kvitto på avverkad volym.
I gallring t.ex så kan rätt stora volymer "snöa" bort, om skotaren ligger för långt efter, med skördarnota så får markägaren en "hint" om detta.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314883 Jag begärde skördarutdraget efter en slutavverkning men fick det först efter påstötning (Södra).

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Fredrik Reuter  
#314885 Hej,
Jag håller med Seb i resonemanget. Men!
Kan tycka det blir ett allvarligt systemfel när locket läggs på. Det ökar misstron och tror jag bara kan sluta med en surare markägare och en tröttare virkesköpare.
Det känns som ungefär 99% av skogsägarna har full förståelse för att lite virke försvinner i brobygge mm, å andra sidan är detta försvinnande lite volym så jag tror knappt det märks på en normal post.

Skogsola: Kan du få skördarnotan från Mellanskog? Om inte är det dåligt. Om man kan det så kan det vara så att de vill avlasta entreprenören? Bara en sån sak som bläck till skrivaren i skördaren. Fullständig rapport sker ju digitalt dagligen till bolaget eller SDC ändå, så siffrorna finns där.

Men som kvalitetssäkring är det nästan ett måste.
Är det ex 8 fub timmer mindre vid inmätning kan man ju diskutera fram vart felet är.
Det kan ju vara en oaktsam skördarförare och en aktsam skotarförare som ex ser krök och klassar ner till massaved. Eller tvärtom, skotarföraren missar och lägger timmer i massaveden.
Också ev fel i vägstransport kan ses. Det kan bli fel vid samlastning osv.

Det är viktigt med en förståelse i båda ändar här, men finns det så är det bara av godo och höjer kvaliteten avsevärt.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314887 Virkesköparna motiverar sitt ställningstagande just som Seb säger. Diffar det mellan skördarnota och inmätning så "klagar" markägarna. Slutsatsen är alltså att det är inte så noga om det blir rätt bara ingen kan klaga.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).