Traktorer och processorer

Bakterier i dieseln?

33 inlägg 40396 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bakterier i dieseln?

Pe_Er_79  
#314792 Man har ju hört talas om dessa diesel bakterier som bildar gegga i traktorns tank. Och nu tror jag att jag har råkat ut för det! =(
Spana in den här bilden: https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... C_0157.JPG Brun gegga i botten på matarpumpens glas. Bakterier eller vad säger ni?
Nån som sitter på fakta kring dessa bakterier eller finns det någon faktaspäckad hemsida?
Jag behöver uppdatera mina kunskaper inom detta..
Om jag inte är fel ute så..bildas inte dessa bakterier i alla sorters diesel? Geggan (bakterierna) kommer till slut att göra stopp i diesel filtren? Dom lever i vatten som finns i dieseln och lever av en speciell molekyl som dom tar från dieseln? Detta problem uppstår endast i diesel som inte används på ett tag?

Så vad gör jag åt detta? En rengöring av glaset lär ju behövas men sen..hur blir jag av med ohyran!?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Seb macahan  
#314795 Dessa bakterier har jag haft i silen i tanken på en traktor. När jag väl fick den ren så fick jag ut en växt som var ca 20cm lång och såg ut som sjögräs. Jag fick hetvattentvätta plus skölja tank och bränslesystem med t-röd. Efteråt behandlas dieseln med en lösning på flaska som är skitdyr men effektiv. Det blandas 1 på 100 har jag för mig. Bakterierna växer i miljödiesel och jag tror dom lever på restprodukter av organiskt avfall som fäller ut i dieseln. Jag kan kolla vad medlet heter om du vill. Har väl bakterierna satt sig i tanken så måste den rengöras och behandlas. Tydligen har man stora problem med detta i olje pipelines där man pumpar in antibiotika för o stävja problemen.

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Fredrik Reuter  
#314796 Hej,
Det är väl vattnet som nästan ofrånkomligt finns i tanken som är en bov i dramat. Det finns i botten och det är även där det växer har jag hört.
Jag har använt Tripak Dieselbooster för att förhindra detta. Har iofs inte haft det, men detta och liknande medel ska både ta bort och skydda mot det.

http://www.tripak.se/index.php?action=02
Senast redigerad av Fredrik Reuter tor 05 feb 2015, 20:47, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Ändrade till korrekt länk.

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Fredrik Reuter  
#314798 Hej igen,
Här är en äldre tråd i ämnet: viewtopic.php?f=8&t=6987

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Erre  
#314799 Kör tanken så tom som möjligt, byt alla filter. Tanka inte gul diesel om du kan undvika det.
Har du inget annat att välja på vad gäller dieseln så använd tillsatser som nämnts tidigare. Har det gått för långt åker du på att rengöra tanken som Seb skrev. Men har du tur klarar du dig.

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Erre  
#314801 Finns även medel idag som gör att vatten blandar sig med bränsle.
Rekommenderas att köra i detta medel några gånger per år i maskinerna.
Slå i medel, tanka fullt.
Då blandas eventuellt vatten med full tank drivmedel och då blir vattenhalten inte så hög i % till andel bränsle. Sen åker allt med in i motorn och förbränns.

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

stegmaster  
#314810 Var just et program på tv här i Norge nu, med alla problem som dette RME(7%) som man har i bildieseln för med sig.
Bilar stannar ju hur som helst och kunden får betala. Alt från 10000-60000kr :shock:
Som tur er så finns det inget RME i Traktor och Anleggdieselen (grön diesel) här, så inget problem för min del, då jag kör med gamla dieselfordon (traktorar och bil) utan alla möjliga miljöfilter och CR(common rail) som kan ställa til det.
Men tror som Admin at dessa dyr kryper fram even i diesel utan RME.
Har man mycket kondens/vatten i tanken er man utsatt ovasett diesel.

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

Pe_Er_79  
#314822
Seb macahan skrev:Dessa bakterier har jag haft i silen i tanken på en traktor. När jag väl fick den ren så fick jag ut en växt som var ca 20cm lång och såg ut som sjögräs. Jag fick hetvattentvätta plus skölja tank och bränslesystem med t-röd. Efteråt behandlas dieseln med en lösning på flaska som är skitdyr men effektiv. Det blandas 1 på 100 har jag för mig. Bakterierna växer i miljödiesel och jag tror dom lever på restprodukter av organiskt avfall som fäller ut i dieseln. Jag kan kolla vad medlet heter om du vill. Har väl bakterierna satt sig i tanken så måste den rengöras och behandlas. Tydligen har man stora problem med detta i olje pipelines där man pumpar in antibiotika för o stävja problemen.


Kolla gärna vad medlet heter..
Jag har alltid köpt diesel av den lokala Preem macken, är det alltså miljö diesel som Preem saluför?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

Pe_Er_79  
#314827
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Det är väl vattnet som nästan ofrånkomligt finns i tanken som är en bov i dramat. Det finns i botten och det är även där det växer har jag hört.
Jag har använt Tripak Dieselbooster för att förhindra detta. Har iofs inte haft det, men detta och liknande medel ska både ta bort och skydda mot det.

http://www.tripak.se/index.php?action=02


Känns som att jag snarast måste skaffa en flaska Dieselbooster!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

Hema  
#314828 Bäst är nog att höra med någon traktorverkstad eller dyligt. Tanken får nog spolas ren. Kanske skulle man kunna UV-behandla på samma sätt som vattenverk gör för att sterilisera dricksvattnet.

Snor denna tråd lite. Är det nog mack som erbjuder mindre biologisk diesel? (så man i största mån kan undvika att detta händer)
Själv undviker jag Preems diesel.

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

Pe_Er_79  
#314830
Erre skrev:Finns även medel idag som gör att vatten blandar sig med bränsle.
Rekommenderas att köra i detta medel några gånger per år i maskinerna.
Slå i medel, tanka fullt.
Då blandas eventuellt vatten med full tank drivmedel och då blir vattenhalten inte så hög i % till andel bränsle. Sen åker allt med in i motorn och förbränns.


Du har ingen koll på vad detta medel heter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Erre  
#314831 Kan kolla på måndag. Ledig från jobbet imorgon.

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

axwell  
#314854 Tidigare fanns det bara skitdyra medel, nu finns det lika bra grejer lite var stans.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovriga ... bil-36676/
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... at-366762/

Swedols
BIO-PROTECT 2
Används för bekämpning av existerande dieselbakterier eller i förebyggande syfte för att undvika tillväxt av bakterier, mögel och alger i bränslesystem och tankar.
Art.nr Pris
OF-3230041 313,00 st

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

mghg  
#314895 Biologisk diesel såsom RME och HVO är inte skitig i sig , men vid långvarig lagring tar biologisk diesel lättare upp vatten än fossiloljediesel och kan lösa upp skit som sitter i en tank.

Om man har en rengjord gårdstank som inte utsätts för snabba temperaturvariationer och om man har hög bränslekonsumtion så är min uppfattning att det inte är några problem med att använda biologisk diesel och ha kortvarig lagring på en gårdstank.

Jag har ganska liten bränslekonsumtion jämfört med min far som var lantbrukare på heltid. Efter ett rejält och kostsamt problem med min traktor (bl.a. skickades bränslepumpen iväg för rengöring) så har jag slutat använda gårdstanken. När jag behöver diesel så hämtar jag från närmsta Preem-tapp. ACP Diesel från Preem görs delvis på tallolja från Södra och det gillar jag. Numera går min traktor utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

ÅsaNisse  
#314943 Problemen uppkommer i samband med RME-diesel och skitig tank med vatten i. Ser man till att hålla tanken kondensfri så är det inga problem med någon diesel, men lite vatten och RME tillsats gör att det börjar växa alger. De finns med naturligt i rapsoljan och ligger bara och väntar på vatten för att kunna börja växa.
Ren diesel utan RMA har inte heller några alger och är som den gamla hederliga dieseln var, dvs ren petroleum.
Någon skrev ovan att han undvek Preem diesel och det var rätt för några år sedan, men nu är det Q8 som har största problemen. De har inte erkänt, men ändå backat på mängden RME.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).