Motorsåg och handhållet

Uppkopplad motorsåg

61 inlägg 20534 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Uppkopplad motorsåg

Fredrik Reuter  
#314763 Husqvarna har nu startat ett projekt med att koppla upp sina produkter på nätet. I NyTekniks pappersupplaga är en artikel som beskriver tankar och idéer från Husqvarna. En idé är att koppla upp motorsågen. I artikeln står det vidare att en idé är att göra så motorsågen kan "prata" med ex motorsågshjälmen och de kan byta information.

Ungefär så flyktig är artikeln och inget mer ingående tas upp.

Men det måste vi kunna diskutera här!

Vilken information skulle kunna utbytas mellan motorsåg och ... ? Ja, vad som helst!

Vi kan väl spåna fritt här.

Något som slog mig: interaktiva skyddskläder. Kommer sågen närmre än 1cm från plaggen så stoppar kedjan på mindre än en tiondels sekund?

Uppdatering i hörlurarna så när bensinen börjar ta slut så varnar sågen och man kan jobba sig ut mot sågdunken?

Vinklas sågen 90gr så ändras karaktäristiken på sågen så man får mer kraft (fällning).
Håller man sågen vanligt så premieras acceleration (kvistning)?

Förstår ni grejen? Ovanstående är fritt spånat ur mitt huvud, kanske helt irrelevant, till och med galet.
Men låt det vara det, spåna fritt som sagt!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Blivande snickare  
#314783 Visst, bra med lite galenskap ibland men får bara en tanke i huvudet, låter DYRT! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Fredrik Reuter  
#314791 Hej,
Dyrare blir det, men det behöver inte bli så dyrt faktiskt. Idag är priserna på denna typ av elektronik relativt billig.
Kolla här t ex, en bluetooth sändare för Arduino, 99.- http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ver-p87942

Är det i denna tråd vi ska lösa ersättningen till måttbandet? :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Nonkan  
#314797 I första läget blir det transponder som loggar driftstid och vibrationer t.ex. Bra för planering av serviceintervaller för företag, samt för de som ska ha koll på att de anställda inte utsätts för dagliga vibrationer över gällande gränsvärden.

Blir riktigt spännande att följa detta projelt, vi som serviceföretag ser massor av användningsområden. Även vettigt vid t.ex. uthyrning av maskiner eller personal. För en privatperson som sågar lite hemma är nog nyttan begränsad.

Kostnaden borde gå att räkna hem på under en dags stillestånd p.g.a bristande underhåll. I sammanhanget är det försumbart.

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

en_dator  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314816 Det hade varit riktigt bra om smartfånen visste vad jag har för såg hemma, så att jag slipper stå som ett fån i butiken bara för att jag råkat glömma fusklappen hemma :grin:

Men annars kan jag tänka mig sensorer som håller koll på avgaserna och vibrationer. Ett gyro skulle kunna öka säkerheten än mer.

/1d

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

anersimyra  
#314821 :surp: :surp: Kanske en interaktiv hammare när vi ändå håller på, den kan ju kommunicera med den smarta självupprätande spiken när hammaren är på väg att träffa snett.. :o :o.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Hema  
#314825 Jag förstår inte denna hets att få alla saker uppkopplade? När jag ringde o bad om att de skulle börja tillverka 540, så fick jag kommentaren att jag inte var den första, men att HVA ansåg att det skulle handla om för små volymer. Jag undrar jag om kunderna har efterfrågat uppkopplade sågar, jag menar täckingen är ju typ bäst i skogen.

Gillar dock admins tankar, även om jag inte vill ha mer elektronik o sensorer. Men visst vore det trevligt om man tidigare fick info om bränslenivå (men det är väl ett ilandsproblem. Sågskyddsförslaget var dock mycket intressant.

Tempvarning kanske kunde vara bra?
Sensor som talar om att kedjan är för slapp/spänd eller om den har markant blivit mycket mer slapp?
Metallsensor, så att man inte sågar i spik.
Stensensor (mäter densiteten i ämnen som är i närheten av kedjan).

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Vardon  
#314852 Det borde väl gå att göra uppskattning hur mycket man har huggit per dag och få en uppskattning hur många lass man fått ihop för hämtning. Kanske kräver att man övar sågen lite men ska det ändå spånas.

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314926 Jag tycker nog att kvalité, prestanda och kostnadseffektivitet dvs drift timme/kr borde vara mer önskvärt än mer lull lull på sågarna...

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314931
en_dator skrev:Det hade varit riktigt bra om smartfånen visste vad jag har för såg hemma, så att jag slipper stå som ett fån i butiken bara för att jag råkat glömma fusklappen hemma :grin:

Men annars kan jag tänka mig sensorer som håller koll på avgaserna och vibrationer. Ett gyro skulle kunna öka säkerheten än mer.

/1d


Ett gyro vore ju kanon, sen en elektromagnet som stoppar kedjan vid kast. Inga kastskydd behövs...

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Fredrik Reuter  
#314933 Hej,
Kul med lite förslag!
Också tack till Nonkan som kom med lite fundamenta i tråden. Ska bli spännande att se vad det kan bli av det.

Men nu till fredagstokigheter.
Vad tror ni om följande:

Två lasermätare på motorsågen. De sitter i 90 gradig vinkel, den pekar neråt den andra åt samma håll som svärdsskruvarna. Båda mäter avstånd och genom Pytaghoras sats får man ut hypotenusan vilket i detta fall skulle kunna bli stocklängd.
Håll sågen över stocken när du kvistat och rikta in laser mot roten och sedan tänkt kapställe.

Den undre lasern skulle också kunna vara rörlig och genom det kan man även genom enkel matematik få ut diameter på bark vid kapstället.

All denna info går till en app som du själv matat in med en prislista. Under sekunden så får du priset på stocken. Känns det bra kapar du och trycker på en ok knapp. Då lagras stocken i en databas och vid dagens slut har du sortiment, volym och pris direkt i appen!

Vilken grej! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314935 Är det fäste för telefonen på sågen då eller nåt så man slipper släppa sågen kanske... Då ska telefonen vara tåligare än det den monteras på med...
Laser mätning har ju provats på olika sätt i vitkes mätning förr och visat sig vara klurigare än man tror, och då ändå på något fast monterat...

Ska man släppa sågen borde en mätare med app och display vara smartare och då ersätta bandet i bältet.
Tror nog mer på det än att ha det monterat på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Uppkopplad motorsåg

Fredrik Reuter  
#314941 Nja, jag tänkte att man aldrig ska släppa sågen ens. Telefonen med appen i fickan, blåtand till hörlurarna och tal. Sedan konfirmerar man allt med en sån där Flic knapp vi diskuterat tidigare, fäst på främre handtaget på motorsågen. Det är också i röret i främre handtaget som de båda lasrarna sitter. Ett hål för vardera laserstråle och mottagare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314960 Om jag fick välja:
1) Gps och nödsändare
2) Ladduttag till telefonen (nöd)
3) Räkneknappar för stam och bit.
4) Klave för att mäta brösthöjds- och annan dia.
5) Måttband :)

Avatar Fallback

Re: Uppkopplad motorsåg

tallen100  
#314965
Mangan skrev:Om jag fick välja:
1) Gps och nödsändare
2) Ladduttag till telefonen (nöd)
3) Räkneknappar för stam och bit.
4) Klave för att mäta brösthöjds- och annan dia.
5) Måttband :)

Och hytt! :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).