Motorsåg och handhållet

Körkort ????

125 inlägg 46776 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Körkort ????

tallen100  
#314410 Skulle tro att arbetsgivaren sett vad dom anställda kan, finns nog inte många som anställer någon som inte kan hugga, inte ens om dom har det "fantastiska plastkortet" :roll:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314443 Jasså, du tror det? Okej, men arbetsmiljöverket vill veta att de anställda har i alla fall kunnat det en gång i tiden.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

tallen100  
#314449 En huggare som hållit på i 20 år kan garanterat använda en motorsåg, tycker det säger sej självt.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314456 Jag har använt motorsåg i 10 år. Vad säger det om mina kunskaper?

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

tallen100  
#314460 På heltid? Det vet du väl bäst själv? Ser bra ut i bloggen iaf. Känner du att du vill ta ett plastkort, så gör det, inget fel i det så länge ingen tvingar dej.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314461 Jo, men varken du eller arbetsmiljöverket vet hur säkert jag arbetar.Hur länge man jobbat med något säger inte allt om hur säkert man arbetar.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

mghg  
#314463 Motorsågskörkortet är ett intyg som styrker att innehavaren av kortet med godkänt resultat har avlagt teoretiskt och praktiskt prov. Det är proven som är det betydelsefulla inte att kortet är gjort av plast.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

tallen100  
#314464
Mangan skrev:Jo, men varken du eller arbetsmiljöverket vet hur säkert jag arbetar.Hur länge man jobbat med något säger inte allt om hur säkert man arbetar.

Det vet vi inte när du tagit "plastkortet heller", det enda vi vet är att du blivit några tusen kr fattigare.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

tallen100  
#314466
mghg skrev:Motorsågskörkortet är ett intyg som styrker att innehavaren av kortet med godkänt resultat har avlagt teoretiskt och praktiskt prov. Det är proven som är det betydelsefulla inte att kortet är gjort av plast.

I sånna fall skulle väl mångårig erfarenhet räcka, fick för mej att det var plasten det hängde på :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

palbin  
#314499 Jag träffar folk som har typ fyra-fem boenden och ändå
är för snåla att kosta på en gube med ansvarsförsäkring
pappersarbete mm för några halvbesvärliga träd ... .

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314712
Mangan skrev:Jag har använt motorsåg i 10 år. Vad säger det om mina kunskaper?

Att du är just nästan fullutbildad.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314714
Mangan skrev:Skaffa ett intyg på att du kan allt, så är det inga problem, knaggen. Arbetsgivaren måste ha ett intyg på att du kan allt, de kan inte bara gå på vad du själv tycker.

Om det är 2 personer som söker ett jobb som huggare ,den ena har plastkortet den andra har det inte men den första har gått en kurs i hur man använder en såg på ett säkert sätt med 0 i kompetens för det arbete han skall utföra .person 2 har rätt utbildning och erfarenhet för jobbet men har inte plastkortet .
vem får jobbet?
Jag hjälper en person just nu som har plastkort abc att fälla svåra träd ! vad säger detta då jag personligen pissar på dom som tror att plast kortet ger en utbildning i att fälla träd och trorn att dom kan något .men att kunna något så krävs det lång erfarenhet i det man håller på med.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Brickan  
#314715
knaggen skrev:
Mangan skrev:Skaffa ett intyg på att du kan allt, så är det inga problem, knaggen. Arbetsgivaren måste ha ett intyg på att du kan allt, de kan inte bara gå på vad du själv tycker.

Om det är 2 personer som söker ett jobb som huggare ,den ena har plastkortet den andra har det inte men den första har gått en kurs i hur man använder en såg på ett säkert sätt med 0 i kompetens för det arbete han skall utföra .person 2 har rätt utbildning och erfarenhet för jobbet men har inte plastkortet .
vem får jobbet?
Det är säkert att han utan kort inte får jobbet pga otillräcklig behörighet (= saknar kortet). Sedan skulle jag rata den andra också pga otillräcklig kompetens (= kan inte oavsett behörighet). Det finns fler att välja bland.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

anersimyra  
#314741
IMG_3592.JPG
IMG_3593.JPG
Trots lång erfarenhet blev det här ekipaget väl långt.. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

tallen100  
#314759 Hade han inget traktorkort :wink: :mrgreen: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).