Jakt och Fiske

Köp av kikarsikte.

41 inlägg 25482 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köp av kikarsikte.

masterchief  
#31389 Lägger ut lite frågeställningar här 8)
I nuläget sitter jag med en Tikka T3LiteSS i kaliber 308win.
På den sitter en obelyst Zeiss 3-12X56.
Tycker den kikaren rimmar lite dåligt till den smidiga bössan.
Frågan är vad man ska ha?
Kommit fram till att belyst är en fördel iom att grisen är på intåg.
Nu hade det iofs fungerat att konvertera kikaren jag har till belyst, men när man går med taxen och jagar rådjur så upplever jag bössan med kikaren som lite väl klumpig.
Har lurat lite på olika alternativ.
En fundering var att sätta snabbfästen på bössan och kompletera med 2 olika kikare. Dock så spräcker det budgeten lite.
Kikade i ett trijicon, men blev lite besviken på optiken, även om riktmedlet verkar kanon.
Har även tittat i en del leupold, men blir lite less på att ögonavståndet förändras med förstoringen.
Som det är nu så lutar det åt Zeiss, Swarowski, eller Schmidt&Bender.
Problemet är nog lite av karaktären att iom man har en Zeiss, så får man lite skygglappar åt andra märken.
Har funderat på nykomlingen 2,5-10X42 varipoint med riktmedel 0.
Verkar vara en smidig kikare i förhållande till förstoringen.
Tror man skulle sakna föstoring om man gick ned till 1,5-6.
Så vad har ni jaktintresserade här på forumet för erfarenheter och synpunkter?



   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31393 Grattis till bössan! Verkar vara en mkt trevlig sak. Jagar du rådjur o gris samtidigt? Annars skulle jag funderat på en ny bössa till Zeissen och en vettigare kikare till Tikkan.
En begad 9,3x57 går att hitta mkt billigt o borde väl vara bättre griskaliber?

Pecar o Helia har några hyfsade modeller om man hittar en fin.Oavsett val kan jag tipsa om att titta in på optikaffärer i USA.Även ink moms o tull kan man tjäna en del på detta.

/Nisse

Användarvisningsbild
masterchief  
#31396 Det är en trevlig bössa tycker jag, har haft den en sässong.
Zeissen var det jag hade innan, därav fick den hänga med på nya bössan 8)
Dock blir den lite onödigt klumpig med stora Zeissen på.
Problemet är att jag är vänsterskytt, annars skulle det vara kanon med en en Husqvarna med mauser 98 mekanismen. Då gärna i 9,3X57 alt 62.
Har i vapengarderoben en Varberger i 358Nm så grovjärn har jag.
Man kanske skulle sätta över Zeissen på den, har i nuläget en S&B 1,5-6*42 på den. Obelyst där med. Skulle bli en skaplig grisbössa på vak.
Har vakjagat en del med den men tycker man saknar lite av förstoringen.
Något man märkt är att obelysta kikare är heldöda på eftermarknaden just nu, synd då ingen av dem är sliten eller defekt.
Tror T3 skulle göra sig ypperligt med en kikare som har objektiv kring 40-42mm.
Det mest ekonomiska är hur som helst att bara byta siktena på bösssorna, men vad gör man när suget att förnya sig slår till :oops:
Det är dock sällan man jagar gris och rådjur samtidigt.
Möjligtvis om man kommer på grisar under pågående jakt.
En variant är att köpa belyst på till grovsingen och vakjaga med den, sälja Zeissen och sätta på S&B på T3an..
Men sedan jag köpte T3an har grovsingen mest stått o samlat damm.
Man börjar nog bli lite bekväm och bär hellre omkring på en smidig och lätt bössa :roll: Tror 308 är fullt tillräcklig på gris bara man sätter kulan rätt.
Har suttit och kikat nu under eftermiddagen lite på kikare, Zeiss varipoint 2,5-10X42 verkar vara rätt allround. Kikat lite på priser utomlands, de är helt klart bättre :D
Är någon intresserad av ett Zeiss 3-12X56, skulle tippa det är från 96 eller något så bara att skicka ett PM.

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31401 Hej tycker inte du ska köpa någon 9,3 utan behåll din nuvarande Ticka och jaga Griser,Älg och kanske pycha ner någon bock. Men om du jagar rådjur med hund tycker jag du ska skaffa dig en hagelbössa eller kanske en drilling. Något tips på kikare har jag ej :(

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31415 Har själv en Varberger med en Zeiss 3-12X56...Dock inte en 358:a..
Har den till bockjakten i Augusti och måste bara säga, att jag kommer aldrig att köpa något annat än Zeiss..Oavsett vad dom kostar..
Kanonbra optik helt enkelt..Så snika inte...Du blir bara ångerköpt... 8)
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31416 9.3 x 57 = "paltslunga".

9.3 x 62 skulle jag oavkortat klättra upp till, men för kombinerad gris/rådjursjakt + älg så räcker väl 308 långt?, med reservation mot att jag faktiskt aldrig jagat gris.

Lär visst vara ena "hårdskjutna" rackare det där,,,,,,

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31418
Skogshuggarn skrev:9.3 x 57 = "paltslunga".

9.3 x 62 skulle jag oavkortat klättra upp till, men för kombinerad gris/rådjursjakt + älg så räcker väl 308 långt?, med reservation mot att jag faktiskt aldrig jagat gris.

Lär visst vara ena "hårdskjutna" rackare det där,,,,,,

Tror nog att en "paltslunga" räcker till...Dom grisar och älgar som jag har sett bli skjutna av den kalibern har dött...Fast det är ju klart, någon långhålls-kaliber är det ju inte..Dom markerna jag jagar på är det sällan något blir skjutet som står längre bort än 100 meter..Och grisjakt kan ibland jämföras med "närstrid"..Bajonett på.. :)
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
smaland  
#31423 Hade jag varit i din sits så hade jag slängt på Zeissen på de grova järnet och 1,5-6*42 på Tikkan. Perfekt combo ju! Gärna snabbfästen på Tikkan så du kan slänga på ett aimpoint eller köra med öppna riktmedel.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31424
Ulf skrev:
Skogshuggarn skrev:9.3 x 57 = "paltslunga".

9.3 x 62 skulle jag oavkortat klättra upp till, men för kombinerad gris/rådjursjakt + älg så räcker väl 308 långt?, med reservation mot att jag faktiskt aldrig jagat gris.

Lär visst vara ena "hårdskjutna" rackare det där,,,,,,

Tror nog att en "paltslunga" räcker till...Dom grisar och älgar som jag har sett bli skjutna av den kalibern har dött...Fast det är ju klart, någon långhålls-kaliber är det ju inte..Dom markerna jag jagar på är det sällan något blir skjutet som står längre bort än 100 meter..Och grisjakt kan ibland jämföras med "närstrid"..Bajonett på.. :)
Mvh. Ulf


Jagar man älg på "bolagsskog" så kan det ibland bli lite längre håll över kalhyggena. :wink:
Ja, det vill säga 10 första åren efter slutavv,,, därefter klarar man sig med "djungelkniv och revolver". :lol:

Användarvisningsbild
masterchief  
#31426 Jag tror 308an räcker till bra för nämda vilt.
Grisen har rykte om att vara hårdskjuten, men jag tvivlar lite i det fallet.
Känner flera som nedlägger gris med 6,5X55 utan problem fast kalibern idag enligt en del förståsigpåare knappt går genom skinnet på en älgkalv :lol:
Klart är dock att en grov är aldrig fel vad man än skjuter på bara man kan få kulorna dit man vill 8)
Har skjutit älg med bäde 308 och 358nm. Kan inte säga att att det är någon större skillnad i skotttecken..
Dock så får man i regel genomslag om man skjuter i vettiga vinklar.
Ska man ha mer skotttecken får man nog gå på en långsam grov, eller köra med splitterbomber till kulor :oops:
Är inne lite på din linje Ulf, lutar åt Zeiss, rätt sugen på varipointen med riktmedel 0.
Har en docter holosight rödpunkt på kombin och gillar punkten som riktmedel skarpt. ögat liksom dras automatiskt till punkten.
Att det sedan kanske är lite svårt att hålla exakt på en klisterlapp när man skjuter in är nog av mindre betydelse.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#31428
smaland skrev:Hade jag varit i din sits så hade jag slängt på Zeissen på de grova järnet och 1,5-6*42 på Tikkan. Perfekt combo ju! Gärna snabbfästen på Tikkan så du kan slänga på ett aimpoint eller köra med öppna riktmedel.

Tanken har slagit mig med.
Tikkan blir väldigt nätt och fin med en 42tub, har måttat lite hemma mellan bössorna.
Tyvär är det inga öppna på Tikkan,annars har jag synen än för att skjuta med öppna.
Fast det är lite av belysningen jag vill åt, Säkert är det en fix ide, men har man fått för sig något så har man :oops:
En variant är att köpa nya kikaren med snabbfästen, sedan kan man komplettera med en rödpunkt eller liknande vid senare tillfälle.
Det här med förstoring har jag grubblat på.
Faktiskt så skjuter iallafall jag inte bättre med som idag 12gånger, eller 6 gånger som jag har på grovsingen.
Är lite av falsk trygghet med hög förstoring, även om det är trevligt att se ordentligt på lite håll. Därför är jag sugen på en gluggmed upp till 10ggr förstoring. om inte annat så underlättar det att räkna taggar med på älgen.
På kombin har jag som sagt en docter holosight och den fungerar bra ut till 80m tycker jag. Håller snusdosan där. Skulle säkert gå att få tätare men punkten är lite stor för extremt precisionsskytte och undertecknad är för lat för att moderera fram en perfekt riktpunkt..

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31429 En bra riktpunkt är en stor cirkel.Av ngn anledning har ögat lätt att centrera en cirkel i en större cirkel.

Anledningen till att köpa en "paltslunga" är att kalibern är gravt underskattad=billiga bössor.
Titta i en kulbanetabell och tala om vid vilket avstånd en 9,3x57 blir oanvändbar samtidigt som en 62:a fungerar..

Själv har jag en .338 och längsta avstånd en älg fallit är 160m och en 9,3x57 hade gått lika bra.

Kaliber är ju ett kärt disskutionsämne,men med dagens fina kulor duger alla klass 1. Iaf enl min åsikt.

/Nisse

Användarvisningsbild
masterchief  
#31433 Kulorna är något som gått framåt sista decenierna.
Förtillfället kör jag med laupa naturalis i 308an.
I 358an kör jag med Norma Oryx.
Tidigare handladdade jag men av tidsbrist så kör jag numera med fabriksplugg.
Körde då med Barnes X till 358an, en kanonkula.. Hittat en kula av den.
Efter ett skott snett framifrån på 7m :shock: på älgkalv. Satt i skinnet bakom motsatt lår. restvikt 99% perfekt uppsvampad som Barnes brukar bli med 4 flikar.
Till 308an körde jag då med Nosler ballistic tip, 9,7gram, en riktig splitterbomb inget för älg och gris. men kanon till rådjur med bra skotttecken och effekt. Till nackdelarna ska sägas att den kulan har tendens att mer eller mindre förstöra bogarna om man sätter kulan där.
Dock så är det alltid trevlig när viltet blir närma skottplatsen, därav det kulvalet på rådjur.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#31466 Letar man studsare i tex husqvarnas äldre sortiment så är ju valet lätt mellan 57án och 62 om man likaså funderar på att belamra vapengarderoben med en "9 hela 3"

62án har högre utgångshastighet/betydligt bättre anslagsenergi och är mera flacksjutande över 150 m.
Ett "kärkommet" tillskott nu när det dräller björn överallt och därmed en extra garanti att man slipper ha djuret framför stövlarna innan det tippar.
Prismässigt så är det inte heller någon större skillnad mellan kalibrarna om man letar i omnämnda segment (HVA 640/1640)
Kan det skilja en tusing?,,,,max!.

Långa avstånd.
Åtminstonde jag letar mig gärna kring myrhalsar och hyggeskanter för att få lite "öppna vidder" om jag sitter på pass.
Anser det "värdelöst" som många gör, att tex sitta och trycka bakom skuffluckan på bilen efter skogsbilvägar som erbjuder 6-10 m skottgata.
Dock med 100% förståelse för "de äldre" som deltar, men av olika skäl inte vill/kan traska kilometervis.

Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31468 Har använt ngr ggr kikare av olika
märken, men helt gåt över till AIMP.
Varför :?
Jo det finns begränsningar och fördelar.

På tal om punktens storlek som begränsar
precisions skytte (långa håll), jag anser att
pga det blir inte frestellsen så stor att försöka
skjuta på alltför långa avstånd.

Skott skjutna ex.vis skymmning och grynning
med dålig ljus blir heller inte avlossade iom att
man inte har ljusförstärkning.

Snabba skott som så ofta krävs speciellt vid
Grisjakt,löshundsjakt osv. finns inget bättre.
Man behöver inte tänka på hur anläggningen
ansätts för att komma rätt för att se i sikten.
Punkten behövs inte centreras i sikten.
båda ögonen kan användas medans man
skjuter, snabbare ansättning mot vilten,
lättare följa med vid viltens rörellse osv.

AIMP devisen är att man inte sikta,r man
ansäter punken dit man vill och skjuter.
:wink: :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).