Motorsåg och handhållet

Batteridriven motorsåg för skogsbruk

70 inlägg 29297 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

palbin  
#314493 Det finns tryckluftsåg oxå - tryckluftslangarna kan göras
märkligt långa utan allvarlig tryckförlust tror jag (utan
att iofs veta ngt om det annat än vad jag sett/inregistre-
rat) - och så är det ju inte med elsladdar (man kan inte
dra en 100 meter elsladd och hoppas att det funkar som
om sladden vore en meter ...).

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

BjörnM  
#314512
palbin skrev:Hur är det med elverk - lär väl finnas lättflyttade dylika
- som är så effektiva förbränningsmotorer kan bliva VB
alstra energi - så startar man det, ansluter sin sladdsåg
o sågar ner allt i omgivningen snabbt och effektivt?


Kom på några tjuvar som gjorde just så, när jag var ute i skogen och vandrade utomlands. De var i full färd med att kapa upp ett teakträd de precis fällt. Allt för att få ned ljudvolymen och hoppas ingen märkte nåt.

Kan kanske vara nåt för mig också, eftersom jag ändå behöver köpa ett elverk till timmerstugan.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 00I-17452/

Men jag undrar om jag orkar släpa runt på ett 28 kg elverk i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Hema  
#314513
BjörnM skrev:
palbin skrev:Hur är det med elverk - lär väl finnas lättflyttade dylika
- som är så effektiva förbränningsmotorer kan bliva VB
alstra energi - så startar man det, ansluter sin sladdsåg
o sågar ner allt i omgivningen snabbt och effektivt?


Kom på några tjuvar som gjorde just så, när jag var ute i skogen och vandrade utomlands. De var i full färd med att kapa upp ett teakträd de precis fällt. Allt för att få ned ljudvolymen och hoppas ingen märkte nåt.

Kan kanske vara nåt för mig också, eftersom jag ändå behöver köpa ett elverk till timmerstugan.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 00I-17452/

Men jag undrar om jag orkar släpa runt på ett 28 kg elverk i skogen.

Ptja, om du ändå ska ta ned något, så måste du väl tänkt att ta med något hem.. Så då kan du väl lika gärna ha elverket på vagnen som veden eller vad det nu är du ska "sno" ska läggas i. :)

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314516 Et traktordrivet elverk (eller en fet generator på traktorn kanske man skall kalla det, men 200 A bör det ju vara i alla fall och elmotor på sågen via sladd. Jag undrar om det går åt mer eller mindre bränsle om man gör så med alla förluster än om man får ut samma effekt via en 2-taktare. :)

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Hema  
#314521
Mangan skrev:Et traktordrivet elverk (eller en fet generator på traktorn kanske man skall kalla det, men 200 A bör det ju vara i alla fall och elmotor på sågen via sladd. Jag undrar om det går åt mer eller mindre bränsle om man gör så med alla förluster än om man får ut samma effekt via en 2-taktare. :)

Nu kanske jag tänker fel här, men 200A låter lite mycket eller? Eller har du kommit över någon värstingsåg från 40-talet?

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314531 200A * 12V => 2,4 kW. TÄnkte 12V generator, men det är ju bara dumt. Skyller på trötthet. :)

Väger AC eller DC motor minst? Här är en DC-motor på 8kW som väger 1800g...

http://www.jobymotors.com/public/views/pages/jm1s.php

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314539 Överbelastningsskydd vet jag inte men temp skydd är där i alla fall så de inte går för varma. Både i såg och batteri.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

axwell  
#314546
Mange skrev:Överbelastningsskydd vet jag inte men temp skydd är där i alla fall så de inte går för varma. Både i såg och batteri.


OK, du tänker på batterisågarna som ju tråden eg. handlar om.
Lite utanför ämnet kom nätanslutna med 230 V att jämföras med bensindrivna.

Mitt svar gäller Stihls MSE 170, -190, -220, och -230, dom har både mjukstart och överlastskydd, mer eller mindre avancerat.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

BjörnM  
#314552
axwell skrev:Mitt svar gäller Stihls MSE 170, -190, -220, och -230, dom har både mjukstart och överlastskydd, mer eller mindre avancerat.


Axwell, hur har det funkat för dig med din Stihl MSE 220? Styrkor/svagheter? Använder du den till allt möjligt eller bara i Solosågen? Några tips till en ny användare som jag?

Funderar på om en MSE 230 plus ett mobilt elverk skulle vara en lämplig lösning för mig. Tanken var att fälla träd under en månad, såga dem i Solosågen, och efter det blir det mest snickerier.

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

axwell  
#314571
BjörnM skrev:Axwell, hur har det funkat för dig med din Stihl MSE 220? Styrkor/svagheter? Använder du den till allt möjligt eller bara i Solosågen? Några tips till en ny användare som jag?

Funderar på om en MSE 230 plus ett mobilt elverk skulle vara en lämplig lösning för mig. Tanken var att fälla träd under en månad, såga dem i Solosågen, och efter det blir det mest snickerier.


Jag har inte detaljstuderat MSE 230, vet därför inte om den kan användas i Solosågen.
För "solosågning" skall sågen ha 2 st muttrar på svärdsinfästningen, den bakre på 220 är en dold tapp som man byter ut till en likadan tapp som den främre, den som originalmuttern sitter på.
Den gängade delen som skruvas in i sågen är för lång, får kapas till samma längd som den bortskruvade tappen har.
Om det går att göra på MSE 230 vet jag inte.

Min MSE 220 används mest bara som klyvsåg för plank och brädor samt vid vedkapning.
Kör med 16" svärd, 18" hade varit bättre främst vid vedkapning.

Innan jag investerade pengar i ett mobilt elverk skulle jag ha försäkrat mig om att elsågen i längden mår bra av den modifierade kantvågen. Tänker i första hand på mjukstartsfunktionen med sina komponenter.
Alternativt satsa ännu mer pengar i ett elverk med riktig sinusvåg och stabil 50 hz.

Det blir mycket grejer ut i skogen för ett mindre antal träd, har du fortsatt behov av prylarna?

Ser du det här som ett engångsjobb i skogen eller kommer du att fortsätta även med den delen under framtida år?
Hyra bensinsåg tillfälligt?

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

BjörnM  
#314577
axwell skrev:Innan jag investerade pengar i ett mobilt elverk skulle jag ha försäkrat mig om att elsågen i längden mår bra av den modifierade kantvågen. Tänker i första hand på mjukstartsfunktionen med sina komponenter.
Alternativt satsa ännu mer pengar i ett elverk med riktig sinusvåg och stabil 50 hz.

Det blir mycket grejer ut i skogen för ett mindre antal träd, har du fortsatt behov av prylarna?

Ser du det här som ett engångsjobb i skogen eller kommer du att fortsätta även med den delen under framtida år?
Hyra bensinsåg tillfälligt?


Bra synpunkt ang modifierad sinusvåg, tänkte på samma sak. Ska kolla med Stihl och se vad de säger.

Hade en liten Stihl bensinsåg tidigare och den var alltid svårstartad, plus jobbet med att blanda tvåtaktsbränsle, stå i avgaser, ljudet, osv. Så jag tyckte en elsåg kunde vara något nytt och kul att prova. Men om ingen elsåg är lämplig för tunga skogsjobb, så får det bli en bensinsåg igen.

Mitt behov är engånginsats för att fälla träden och bygga timmerstugan. Efter det blir det mest vedkapning och en mindre del gallring i skogen. Kanske kan vara vettigt att hyra något som du säger. Men elverk behöver jag ju ändå, så därmed tankarna kring elsåg. Ska fundera lite till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314589 Om du köper alkylat slipper du två av problemen i alla fall. Svårstartad är väl ingen såg numera? Om den.funkar som den skall.

Batterisåg är en.sak, men upparbeta träd med sladdsåg? Använd jordfelsbrytare... :D

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

brassel  
#319840 Någon som testat Oregons batteriare?
Såg i Bsmsebladet att åtm. De sålde den för 3-4000 nånting
http://oregoncordless.com/product/chain-saw-cs250/

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Hema  
#319852 Ahh du fann en bättre tråd nice. Jag har tyvärr inte testat sågen, men att det i batteriserie erbjuds en stångsåg tycker jag stt den blir attraktiv. Ja fler maskinen erbjuds, men denna sticker ut jämf. mot HVA. Jag har bara HVAs grästrimmer 36V, men det blir nog fler o när jag testat batterisåg i butik så känns det inte fel.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319896 Max kedjehastighet 12 m/s impar inte å mig. Väger också 5,4 kg, vilket känns väldigt mycket. Källa http://www.oregonproducts.se/se/produkt ... rktyg.html Då är Husqvarna 536 Li XP mycket lättare och kedjan når upp till 20 m/s, d.v.s. som en vanlig bensinare.

Batteridriven stångsåg vore trevligt. Hoppas Husqvarna tar fram en. Annars hade visst Stihl en.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 05 mar 2015, 20:27, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).