Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Vilken farmare ska jag ha?

33 inlägg 32003 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken farmare ska jag ha?

Fredrik Reuter  
#125872 Hej,
Ok, det är sent att tipsa dig om tankar ser jag, men tänkte ändå om vi kan fortsätta diskutera flaktankar här.

Vad tror ni om denna från Rudskoga Svets?

http://www.rudskogasvets.se/index.php?p ... _produkter

Tycker det är lite nytänk med lådhurtsar och rostfri tank för pergamentsvatten som tillbehör.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Vilken farmare ska jag ha?

Kse  
#126193 Den här modellen är ju lite cool.
Är säkert svinaktigt dyr eller så grisar den som bara den.
Nån tank e har dom väl haft eller bara för att sätta knorr på tillvaron.
Från finska Finncont.
gris.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken farmare ska jag ha?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127669 Den kanske är en riktig spargris för firman :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken farmare ska jag ha?

tomasb  
#127816
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Ok, det är sent att tipsa dig om tankar ser jag, men tänkte ändå om vi kan fortsätta diskutera flaktankar här.

Vad tror ni om denna från Rudskoga Svets?

http://www.rudskogasvets.se/index.php?p ... _produkter

Tycker det är lite nytänk med lådhurtsar och rostfri tank för pergamentsvatten som tillbehör.



En sån rudskoga har jag, Dock utan lådor. Det är det sämsta svetsarbete jag sett och hopbankad och hamrad i skarvarna för att dom ska få det att stämma. Manluckan har det gått åt en hink silicon för att få tät. Ringde och påpekade detta och undrade om dom verkligen vill ha så dålig reklam att dom skickar en sån. Det ville dom naturligtvis inte och jag blev lovad en ny FÖR FEM ÅR SEN. Har forfarande inte sett någon ny. Och lär väl knappast få göra det heller.

Avatar Fallback

Re: Vilken farmare ska jag ha?

Gubben  
#127936 Jag kör själv omkring med en titan 430 liters på flaket och har en wikers 650 liter i skogen. Vi kör 2 skift och jag brukar fylla pikisen 2 gånger i veckan och det som blir över i wikers farmaren. Det verkar funka fint för mig som har skotare.

Avatar Fallback

Re: Vilken farmare ska jag ha?

grotförare  
#127941 jag har en wikers 450 liters på flaket på min pickis å de tycker jag funkar kanon bra.

Användarvisningsbild

Re: Vilken farmare ska jag ha?

Kse  
#310560 Jaha, då är det dags för ny farmare igen.
Nu är det plast som gäller så att den går lätt att lasta i och ur bilen, 200-300 liter.
Nån som har tips på lämplig farmare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken farmare ska jag ha?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310803 Ett fat är oslagbart, det finns ju även plastfat.

Avatar Fallback

Re: Vilken farmare ska jag ha?

Tosca  
#310868 Kse vill nog ha något typgodkänt skulle jag gissa.

Användarvisningsbild
Kse  
#310897 Ja ett fat är väl godkänt eller?
Problemet är att det bygge lite för mycket på höjden, är en såndär lite fyrkantig plastsak med lock och inbyggd pump jag tänkt mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken farmare ska jag ha?

Tosca  
#310901 Jag har för mig att det var något krav i certifieringen som inte tillåter fat, fast det kan ha rört sig om att behållaren måste märkas rätt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken farmare ska jag ha?

Kse  
#314328 Idag fick jag hem nya minifarmaren, beställd från Argo Maskin i Uppssla som hade kampanj, 3990:- ex moms.
200 liter komplett med pump, slang och automathandtag och inga problem att lyfta i och ur bilen för hand när den är tom.
Kommer att bli helt perfekt, tyvärr missade jag att locket inte ingick så det blir till att komplettera med ett sådant.
image.jpg
image.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken farmare ska jag ha?

loppan  
#314330 Dom där funkar ganska bra.
Jag har en jag kastar i och ur Caddyn.
Dom är dock inte så hårda så man får spänna spännbanden över dom med förnuft.
Det kan skvalpa och gunga lite i dom med om dom är halvfulla.

Användarvisningsbild

Re: Vilken farmare ska jag ha?

Seb macahan  
#314368 Jag har en sån som du köpt KSE. Den har funkat bra i två år men: Så fort det är frysgrader ute så måste jag tina upp pumpen. Och detta får man oftast göra ute i backen men gasolvärmare pga att det inte finns tillgång till el. Det känns inte jättebra att stå med öppen låga o värma på en dieselpump men 200L diesel under. Någon som har en ide vad som fryser i pumpen?
På min sitter dessutom säkringen inne i plasthuset på pumpen så har man inte tinat upp pumpen måste man skruva bort plastkåpan för o byta säkring. Så här var den inte i början.

Avatar Fallback

Re: Vilken farmare ska jag ha?

Tosca  
#314505 Prova att skruva loss pumpen och ta in den i värmen ett tag, skruva isär den så mycket du kan.
Det känns ju inte troligt att det stannar kvar vatten i pumpdelen, troligare är att det är kondens i motordelen som fryser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).