Motorsåg och handhållet

Batteridriven motorsåg för skogsbruk

70 inlägg 29323 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Batteridriven motorsåg för skogsbruk

BjörnM  
#314232 Har tittat på nätet på Husqvarna 536 och motsvarande från några andra fabrikat. Skulle vara skönt att slippa oljud och avgaser.

Passar någon av dessa batterisågar för avverkning och allmänt skogsarbete, eller är de för klena?

Driftstid kan vara en begränsning, men anta att man plockar med sig tillräckligt med batterier.

I mitt fall ska jag fälla 100 tallar, ca 25 cm diameter, och sedan bygga mig ett timmerhus. Jag tänkte att snickeriarbetet skulle vara mycket praktiskt med en batterisåg, och det vore toppen om den också klarade avverkningen.


Senast redigerad av BjörnM mån 02 feb 2015, 17:22, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Blivande snickare  
#314236 Niking här på forumet kör med en 536 Li xp och han verkar va nöjd med sin.
Vill minnas att han skrev i nån tråd att den är bra så länge svärdslängden räcker till. Instick är den för klen till.
Men han kommer säkert själv att svara i tråden så får du allt verifierat! :D

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314285 Jo, jag lär nog svara allt :grin:

25 cm i rotändan är i det mesta laget - särskilt när det gäller 100 träd. Då är den nog dessvärre bensinare som gäller - givetvis med alkylat!

Edit: batterisågen kan ju funka bra till kvistningen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

BjörnM  
#314290 Tack för svaren Blivande snickare och Niking!

100 träd totalt ja, men inte på en gång! Räcker om jag hinner fälla, kvista och kapa i tre bitar, tre fyra tallar per dag. Skulle t ex Husqvarna 536 vara lämplig för det? Jag undrar främst om den tål lika mycket stryk som andra Husqvarna-sågar, så den inte går sönder direkt. Känns som det mesta som är batteridrivet automatiskt har lägre kvalitet, men det kanske inte är fallet här. Undrar också om den har kraft nog att ta sig igenom 25 cm träd så man slipper kämpa så mycket.

Och sedan sågar jag nog lite brädor i en Solosåg med den också, om det sulle funka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

sundelius  
#314291 Såga brädor i Solosågen kan omöjligen fungera :shock:

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

BjörnM  
#314294 Sundelius, jasså varför det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

sundelius  
#314295 Det krävs mycket mer kraft för att klyva än när man kapar

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

palbin  
#314298 Bra handsåg (dvs människomotor) måste väl jämföra sig
väl med batteriapparater, eller?

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

BjörnM  
#314299 Ok, jag förstår. Vore intressant att få veta vad en Husqvarna 536 motsvarar i kubik bensindrivet. 40 cc? Elmotorer har ju väldigt bra vridmoment, så det kanske inte är en enkel jämförelse. I denna video verkar den ha samma prestanda som en 40 cc maskin, och klara rejäla stockar rätt bra.



Sundelius, vad rekommenderar du för storlek på såg till en Solosåg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

sundelius  
#314303 När jag sågar på Solon har jag Logosols elsåg som är bra. Kolla på deras hemsida vilken storlek på motorsåg dom rekommenderar

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314304
BjörnM skrev:Tack för svaren Blivande snickare och Niking!

100 träd totalt ja, men inte på en gång! Räcker om jag hinner fälla, kvista och kapa i tre bitar, tre fyra tallar per dag. Skulle t ex Husqvarna 536 vara lämplig för det? Jag undrar främst om den tål lika mycket stryk som andra Husqvarna-sågar, så den inte går sönder direkt. Känns som det mesta som är batteridrivet automatiskt har lägre kvalitet, men det kanske inte är fallet här. Undrar också om den har kraft nog att ta sig igenom 25 cm träd så man slipper kämpa så mycket.


Nu när jag har röjt upp i stormskogen, så har jag roat mig att ta några fallna granar med batterisågen. Dessa granar stod i åkerkant och beståndet 1:a-gallrades för 4-5 år sedan. Längd 18-20 meter och ca 20 cm i rotkapet. 1 batteri räckte ungefär till ett träd. Så har du möjlighet att ladda det ena batteriet i fält så är det kanske inte helt omöjligt. Fast idealet är träd med 10-15 cm i rotkapet.

Naturligtvis måste kedjan vara sylvass på en så pass klen såg. Originalkedjan (H38 på HVA-språk och 90PX på Oregon-språk) filas med 4,5 mm fil http://www.oregonproducts.com/pdfs/90PX ... wChain.pdf
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

palbin  
#314305 Det går nog inte att jämföra el- och bensinarprestanda
"på papperet" så där bara - ja det går iofs, men det ger
ej en riktig bild av verkligheten (konstigt nog ...) - man
kan (om man skulle vilja ...) kapa en 50 cm fet lövträd-
stock med en puttebensinare (liksom med en välvald
fogsvans) genom såga från båda hållen, men det går
väl knappt alls med en elmaskin ... . (Eller så har jag
fel som vanligt :) ... .)

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314308
BjörnM skrev:Ok, jag förstår. Vore intressant att få veta vad en Husqvarna 536 motsvarar i kubik bensindrivet. 40 cc? Elmotorer har ju väldigt bra vridmoment, så det kanske inte är en enkel jämförelse. I denna video verkar den ha samma prestanda som en 40 cc maskin, och klara rejäla stockar rätt bra.



Snarare 30 kubik. Stoooor skillnad i kapacitet mellan 536 och den gamla 242:an.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

BjörnM  
#314311
Snarare 30 kubik. Stoooor skillnad i kapacitet mellan 536 och den gamla 242:an.
/Niklas


Ok. Hur känns den att jobba med? Rejäl och hög kvalitet, eller som att man måste vara försiktig så den inte går sönder?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg för skogsbruk

BjörnM  
#314316 Palbin, jag håller med. Bilar med elmotorer har oftast mycket bättre prestanda än en bensinmotor med samma effekt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).