Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Polaris 850

16 inlägg 11232 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Polaris 850

halvproffs  
#313724 Tyvärr har man nu fått bekräftat att Polaris har underdimensionerade drivknutar. Och jag som trodde jag köpte en kvalitetsmaskin. Dom har ju ca30 år produktionserfarenhet. Får se om Polaris gör det till en Good-will sak. Vore ju även bra om dom kunde såga ja eller nej så man visste nånting efter flera veckors väntan. Gått 88timmar, det mesta lätt körning. Kört fram ca 50m ved och några älgar.
Till frågan; skulle ni ta saken i egna händer och beställa kompletta axlar med knutar till bägge sidorna och montera det själv? Ca 7500:- par. Är det någonting som att tänka på när man drar ur axeln? I övrigt är det nog inga problem att byta ut axlarna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris 850

Åke Nilsson  
#313765 Låt dom bekosta alla drivknutar tills dom är less.
Så länge du har garanti kvar.
Är det fram problem eller bak ?
Du har väl inte lyft maskinen med längre fjädrar, då är det kört för det varnas överallt att då far knutarna.

Avatar Fallback

Re: Polaris 850

Henrik Petersen  
#313772 Tråkigt när grejorna går sönder, katastrof när nästan nya "kvalitets grejor" går sönder. Inte ska du väl behöva laga den själva med bara 88 timmar på mäteren. måste vara en garanti fråga!!.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Polaris 850

halvproffs  
#313779 Helt original. 2 års garanti men hjulingen är 2,5år gammal. Det är i fram och den yttre knuten, höger sida. Polaris har själv kommit med en starkare knut så det är väl ett erkännande att originalen var för klena.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris 850

anersimyra  
#313781
halvproffs skrev:Helt original. 2 års garanti men hjulingen är 2,5år gammal. Det är i fram och den yttre knuten, höger sida. Polaris har själv kommit med en starkare knut så det är väl ett erkännande att originalen var för klena.
Jag vet att Polaris bytt ut till HD axlar utan någon extra kostnad för kunden. Sannolikt har de som fått HD axlar på garantin haft en riktigt bra ÅF som tagit diskussionen me d Polaris.

Användarvisningsbild

Re: Polaris 850

Skogshuggarn  
#313924 Kan samma underdimensionering gälla -13 800 EFI 6x6?.
Har 45h på mätaren och ska in på första garantiservice snart,,,, något att påpeka för åf?

Avatar Fallback

Re: Polaris 850

hfab  
#313971
halvproffs skrev:Tyvärr har man nu fått bekräftat att Polaris har underdimensionerade drivknutar. Och jag som trodde jag köpte en kvalitetsmaskin. Dom har ju ca30 år produktionserfarenhet. Får se om Polaris gör det till en Good-will sak. Vore ju även bra om dom kunde såga ja eller nej så man visste nånting efter flera veckors väntan. Gått 88timmar, det mesta lätt körning. Kört fram ca 50m ved och några älgar.
Till frågan; skulle ni ta saken i egna händer och beställa kompletta axlar med knutar till bägge sidorna och montera det själv? Ca 7500:- par. Är det någonting som att tänka på när man drar ur axeln? I övrigt är det nog inga problem att byta ut axlarna.



Har en polaris 550 som jag knäckte en drivknut på efter ca90 tim.
Polaris ville inte ta den på garanti, åf däremot bekostade hela kalaset.
Enl åf var knutarna under dimensionerade. Han fick ersättning av polaris efter ett halvårs diskutioner.

Användarvisningsbild

Re: Polaris 850

anersimyra  
#313979 Generalagenterna för olika maskiner menar att axlarna knäcks då maskinerna används under tävlinglika former. Can Am maskiner fick rykte om att ha riktigt dåliga axlar och knutar. BRP gick därför igenom startlistor över olika evenemang och fann flera fall där ingen garanti medgavs då maskinerna körts sönder under dessa evenemang. Generalagenterna hänvisar till att axlar och knutar ska hålla för körning under förhållanden vilka maskinerna är konstruerade för. Att t.e.x knäcka en axel efter körning i ett djupt surhål ger inte rätt till reparation på garantin.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Polaris 850

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314011 Kan även meddela att kullederna i framvagnen är totalt värdelösa! dom fick byta 2 st på garantin på min 850-13 som gått hundra timmar! enl åf så är det mer regel än undantag att dom byts.Dom har tom fått byta på nya maskiner! ångrar att jag övergav min grizzly 660,det var kvalitet rakt igenom!
Vet inte hur jag ska bli av med maskinen utan att förlora för mycket pengar bara!polaris är rena skiten i mina ögon!dom tål verkligen inte att arbeta med,tyvärr!

Avatar Fallback

Re: Polaris 850

r93  
#314121 Detta har jag funderat på lite, jag har en can am 400, det är 32 hästar i den, sist jag var på maskinvisning så tittade ja på en tusenkubikare och när jag tittade på drivaxlar och dyligt så såg dom identiska ut.
Är det någon som vet om dom använder samma axlar på alla modeller?
Det är ju lite skillnad om 32 hästar eller 82 hästar skjuter på!
Är det så att dom stora maskinerna är för starka för sitt eget bästa?

Användarvisningsbild

Re: Polaris 850

halvproffs  
#314135 Har funderat på samma sak. Hade tidigare en Polaris 450 som det inte var några problem med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris 850

crille_h  
#315027 Jag har fyra kompletta axlar till 850 att sälja om nån är intresserad, damasker på dom bakre är utbytta mot icke oem, alla hela och fina, 40h gångtid.
skicka pm om det är intressant.

Användarvisningsbild

Re: Polaris 850

halvproffs  
#315034 är det original eller Heavy duty?

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris 850

crille_h  
#315035 Det är original axlar

Användarvisningsbild

Re: Polaris 850

halvproffs  
#315978 Efter alldeles för lång tid har jag fått besked att Polaris står för en ny starkare framaxel. dock inte byteskostnad. Beställt byte även av den andra sidan.
Är väl inte precis helnöjd iom att originalet är undermåligt. Tack Crille för erbjudandet men jag hoppas dom här kommer att hålla nu så jag inte behöver byta igen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).