Motorsåg och handhållet

Dödsfallet i skogen

10 inlägg 2742 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dödsfallet i skogen

Jonashuggare  
#313842 Hej
Det var en Fredagseftermiddag 2011 och vi högg ekstock i solsken och livet kändes på topp.
Jag skulle lägga mitt sista träd för veckan och hade gjort "fälle" skulle bara såga av det säkra hörnet, då lyfte jag blicken och såg att en gren rörde sig bakom ett mindre träd i fällriktningen jag tänkte vänta så ekorren/djuret fick chans att flytta sig. Jag stod med sågen i skäret med fingret på gasen ca 3-5 sekunders kap sen skulle träden "gå".
Ekorren visade sig vara en 11- årig pojke som stack ut huvudet bakom trädet och flinade, det han inte visste var att jag just räddat hans liv. Han och hans jämngamla kamrat hade bestämt sig för att smyga på huggarna i skogen. Jag skällde ut han och senare hans föräldrar i ren ilska.... Sa till dem att köpa en tårta och fira att han klarat sig. Jag har ju ansvaret att ha fri väg där jag fäller!!!
Chocken kom när jag kom hem och föll ihop i hallen och grät som ett barn.. Tror inte många förstår hur nära det var,, vad skulle stått i tidningarna och på nyheterna kan man ju fantisera om....

fotnot: Trädet jag fällde var ca 1 meter i diameter i brösthöjd och 30-35 meter högt. Trädet pojken stod bakom var ca 35 cm brösthöjd jag var osäker på om det skulle klara förbi fällningen. Jag såg förödelsen där han hade stod och är säker på hans död.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dödsfallet i skogen

mghg  
#313843 Stort tack för att du delade med dig av din erfarenhet och känslor.

Avatar Fallback

Re: Dödsfallet i skogen

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313848 Fy för! Skönt att det gick bra, tur för er alla att du såg att det var nåt som "fel" innan du släppte iväg trädet.

Avatar Fallback

Re: Dödsfallet i skogen

zeetorg  
#313851 Oj, det har kunnat sluta illa! :surp:

Tur att det gick bra och man får läsa om det här och inte bland dödsannonserna i tidningen. Jag förstår verkligen att du kunde bli så rädd och chockad att det övergick i ren och skär ilska.

Avatar Fallback

Re: Dödsfallet i skogen

Jonashuggare  
#313871 Ja, det kunde verkligen slutat illa. :sad: Jag tänker på det fortfarande nån gång då och då. Det första månaderna kunde knappt prata om det utan att det stakade sig.
Hade det varit mitt fel? Hur mycket ansvar har man? De gjorde ju allt för att jag inte skulle se dem....

   TS
Avatar Fallback

Re: Dödsfallet i skogen

Hema  
#313890 Du skrev VI, så hur var din/dina arbetskamraters reaktion. Måste varit jobbigt helt klart.

Avatar Fallback

Re: Dödsfallet i skogen

Jonashuggare  
#313891 Min kollegas reaktion var att han blev arg att föräldrarna som var hemma och ute inte hade bättre koll och berättat för barnen att man inte går dit , det trots att fadern var anställd i skogs o träfacket som tjänsteman, men min kollega kunde nog inte ta in det ordentligt att det var så nära att bli en tragedi..

   TS
Avatar Fallback

Re: Dödsfallet i skogen

Hema  
#313896 Vi är nog många som någongång kanske missat att kasta ett sista öga innan man fäller, tack vare ditt agerande och din berättelse så kommer antagligen fler titta lite noggrannare.

Avatar Fallback

Re: Dödsfallet i skogen

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313914 Körde ris & virke åt grannkommun för 3 år sen. Gick huggare först & sen typ fas 3 som drog ihop grenarna så jag kunde nå de mesta från cykelbanor & väg.
En dag körde jag inte långt från en skola. Ser att det går ngr ungar en bit bakom vagnen, som försvinner!!!!
Slutar köra kran & rätt som de är kommer de fram med en gren jag lagt på vagnen. Jag ut & frågar vad de sysslar med.
Jo de hade en sport som gick ut på & dra bort en gren från lasset!!!
Tittar bort mot skolan, jo där står det 2 lärare ute & röker...
Fråga om de inte skulle hålla koll på eleverna, jo de ska vi men de har ju gått utanför grindarna så där har inte vi koll!!
Ett samtal till kommun & jag fick en fas 3 are som gick bredvid & kolla så inga ungar skulle göra samma sak igen.
Nu va det inga större saker jag lasta utan mest ris, men de va ju kanske 5-6m långt så de hade nog piskat till ordenligt om de hade hänt ngt..

Avatar Fallback

Re: Dödsfallet i skogen

Hema  
#313923 Ja usch för rökare asså! ;) Nee men snacka om taskig attityd av lärarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).