Virkesmätning och Matrisfub

Förenklad timmerklassning men samma värde

3 inlägg 4133 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förenklad timmerklassning men samma värde

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30267 Jag läser att den 1:a augusti kommer de nya reglerna för klassning av timmer att införas även här i norrland, de infördes i mellersta och södra sverige redan den 1:a januari 2008.

Kortfattat så kommer tallen att klassas i fyra klasser jfm fem tidigare och granen kommer att klassas i två klasser jfm fyra tidigare. Virkesköparna lovar att ingen förändring i betalningen av virket kommer att ske.

Ni som levt med det nya systemet i snart sex månader vad har ni för erfarenheter? Blir betalningen verkligen densamma? Hur fungerar de nya apteringsreglerna? Har det varit några inkörningsproblem?



   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#31384 Hej,
ATL skrev om detta när mätningen ändrades i syd/mellan.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=44697

Bedöm själv, men med tanke på luddigheten ang info om prissänkning i direkt samband till ny rutin kan man ju börja fundera i ord som "dold prissänkning" osv...

Hur det blir i norr ska bli spännande att följa.

Avatar Fallback

Re: Förenklad timmerklassning men samma värde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31877
OAS-forests skrev:Jag läser att den 1:a augusti kommer de nya reglerna för klassning av timmer att införas även här i norrland, de infördes i mellersta och södra sverige redan den 1:a januari 2008.

Kortfattat så kommer tallen att klassas i fyra klasser jfm fem tidigare och granen kommer att klassas i två klasser jfm fyra tidigare. Virkesköparna lovar att ingen förändring i betalningen av virket kommer att ske.

Ni som levt med det nya systemet i snart sex månader vad har ni för erfarenheter? Blir betalningen verkligen densamma? Hur fungerar de nya apteringsreglerna? Har det varit några inkörningsproblem?


Min synpunkt i artikeln i ATL i febr. var för att upplysa om bristerna i trädbankerna från VMF SYD och Qbera.
Om Er trädbank för "gamla klassningen" saknar krökar (enbart tvångskap) har ni samma felvärdering. Någon förlust på strax intill 1% betyder felet, att det inte finns varierande kortningsbara krökar och i vissa fall långkrökar som kan (kunde) placeras i en stock ett stycke in från rot.
Fråga hos er mätningsförening om detta. (Om de begriper sej på frågan och svaren som behövs).
Problemet borde va löst eftersom det är ca 5 månader sedan problemet belystes.
Bertilsson

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).