Motorsåg och handhållet

Husqvarna 254 xpg service

18 inlägg 12357 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 254 xpg service

Blivande snickare  
#313722 Hej!
Skaffade mig en äldre 254 redan i somras men när jag skulle starta den hemma å provsåga lite mera så brast såklart startsnöret :roll:
Vet att den går å fungerar, fick provköra den innan köp men jag gjorde nog bort mig lite när jag skulle byta snöre :oops:
20150130_170227.jpg

Som synes har startfjädern (heter den så?) kommit ut. Ett riktigt skämmigt misslyckande, skulle bara putsa bort lite spån å så "sproing!"
Blev lite upprörd då när jag inte fick tillbax den så den har fått "svalna" i ett hörn sen dess. Ända tills nu alltså! :grin:

Frågan är alltså om det finns nåt smart sätt att få tillbax den ellerom jag ska föra både fjäder å kåpa till verkstad. Skulle helst dock skruva själv.

Suget till en större såg kom åter när jag missade en 266:a :(( :(( :((
Kommer förhoppningsvis flera :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 xpg service

Jim_the_one  
#313725 De är väl bara att springa å köpa en 562 :-BD

Snurra ihop fjäder å dra en tejp över nåt varv på tvären, sen när du fått den på plats borde det vara en smal sak att snitta tejpen å dra bort den.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 xpg service

Blivande snickare  
#313729
Jim_the_one skrev:De är väl bara att springa å köpa en 562 :-BD

Pyh! Skaffar hellre nåt gammalt :grin:

Bra ide med tejpen, ska prova det! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 xpg service

tallen100  
#313741 "Bara" att börja linda fjädern utifrån och in i kåpan, när du väl har lärt dej knepen går det faktiskt ganska bra, man svär fortfarande när fjädern hoppar ut dock :mrgreen:. Det där med tejp och snören tycker jag aldrig har fungerat något vidare bra, men det är jag det :smile: . Lycka till och tänk på språket! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 xpg service

Blivande snickare  
#313752 Success! :grin:
20150130_195629.jpg

Ett par gånger hoppade den halvvägs ut tillbaka men jag gjorde som du sa tallen, tänkte på språket (sitter i köket :mrgreen: ) och gjorde om! :grin: :wink:
Tack för hjälpen, återkommer både om det är mer som trilskas eller om det spelar! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 xpg service

tallen100  
#313754 Så bra :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254 xpg service

totte  
#313782 Bra jobbat snickarn! Nu vet du hur det går till, funkar i de flesta startapparater. Finns några gamla, djupt liggande där det inte går, då får man tillgripa snöre, tejp, ståltråd och såna knep, men vanligtvis behövs det inte.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254 xpg service

anersimyra  
#313806 Att snurra samman fjädern mellan fingrarna och montera den i startapparaten är en annan metod. Den enda jag sett klara detta var en lärare jag hade i skogsskolan .. :o gubbjäveln fick det att se så enkelt ut. Efter två år hade inte en käft i klassen klarat att göra om det, däremot hade varenda käft fått en fjäder i käften både en och två gånger.. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 xpg service

Blivande snickare  
#313810 Jag har åxå fått fjädern runt öronen ett par gånger :D

Var just ute i garaget å skulle montera allt men det verkar saknas en skruv som ska hålla fast hjulet som startsnöret går i (linhjul?) å tro på fan nog kom fjädern ut igen... :lol:
Nytt försök i morgon.

Hej btw det är inte någon son har ett sånt där plastskydd liggande som kommer mellan svänghjulet och kåpan?
Kan ta en bild i morgon, är lite sönder på min såg :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254 xpg service

molnia  
#313812 efter att startapparaten har gått sönder 3-4 ggr (ink fjädern gått av ett par ggr, och importören vill inte ta i dem med tång längre, så delar finns inte) på en kinatillverkad manick/farkost så känns det enkelt att fixa en husqvarna som är lite smartare konstruerad.
sista gången orkade jag inte lagat den. stått och vrålat något som kineserna nog vad glada att slippa höra flera gånger i verkstaden. Den ligger fortfarande och skäms uppe på logen. :sad:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 xpg service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313902
Blivande snickare skrev:Jag har åxå fått fjädern runt öronen ett par gånger :D

Var just ute i garaget å skulle montera allt men det verkar saknas en skruv som ska hålla fast hjulet som startsnöret går i (linhjul?) å tro på fan nog kom fjädern ut igen... :lol:
Nytt försök i morgon.


Glöm inte att göra rent kåpan innan! Slarver! :D

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 xpg service

Blivande snickare  
#313909 Glömde det men mycket passande nog så flög fjädern ut tillbaka innan jag han montera! :lol:
Ska putsa den här gången! :D

Ska det sitta nån skruv som håller fast linhjulet i kåpan?
Har nämligen ingen sån kvar ( :oops: ) om det ens fanns nån från början?

Fick en såg till idag åxå, fick överta morfars husqvarna 51:a så nu har jag en såg mer än dig Mangan! ;)
20150131_151325.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 xpg service

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313920
Blivande snickare skrev:Ska det sitta nån skruv som håller fast linhjulet i kåpan?
Har nämligen ingen sån kvar ( :oops: ) om det ens fanns nån från början?


Jadå, skruv 503 21 27-16 :ugeek:

254.jpg


Här är IPL:en. Finns för andra årgångar också. :)

http://www.jonsered.ws/254.pdf

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 254 xpg service

Blivande snickare  
#313929 Tack!
Måste hitta passande skruv å bricka. Fanns inte på sågen :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 254 xpg service

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313935 Betyudligt lättare att leta sprängskiss på Husqvarnas hemsida, där finns mycket tillgängligt.
En bra service de ger som borde uppmärksammas mer än Simonians saw service vilket har ett väldans smalt utbud i jämförelse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).