fre 30 jan 2015, 12:16#313688
Givetvis menar jag inte att man ska ha "lön" för all nerlagd tid i ett företag. Men det är lätt att underskatta all ställtid och övrig tid och bara fokusera på arbetad tid. Har man inte tagit lite höjd för detta i sin timpeng så kan det bli bistert när man tvingas sitta med arbete som inte genererar pengar in. Man brukar säga att 7-8st anställda kräver 1gubbe på heltid för administrativa tjänster, dvs ca 12,5-14% av din arbetstid går åt till administration. Låter mycket kanske för en del men det finns månader på året då inte den tiden räcker till!!!
Tar man då dessutom med beräkningen att det finns tider på året då man varken kan jobba 8timmar eller får man inte in jobb så det täcker 100% då blir det ganska snart tråkigt att driva eget. Jag förespråkar absolut inte att man ska ta i från tårna när man ska prissätta, men det måste vara skäligt och ge en ersättning som tillåter yttre faktorer som man inte kan påverka (sjukdom mm). Jag vet flera duktiga entreprenörer som är värdelösa på att driva företag, just för att dom tar inte betalt som ett företag, de tänker som en löntagare. Alla ni som är löntagare har en företagare bakom sig som tänker som jag om det ska funka, annars hade ni aldrig kunnat ha semester, vara sjuka etc. Är man helt själv så går det an, men ibland måste man eller vill expandera på kort eller lång sikt, har man då inte med sig "alla" kostnader så kommer företaget successivt gräva sin egen grav. Att höja taxan med 20-30% blir en chock för uppdragsgivaren samtidigt som många små höjningar genererar irritation. Ligger man rätt från början så kan man göra små indexreglerade höjningar i lagom takt (olika för olika branscher). I min vartannat år ca 5% vartannat år. Kanske annat för skogen?
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem