Skogsnyheter

Skogsrally på Stockhomsbörsen

17 inlägg 4761 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

Baggböla  
#313728 Det är avverkning sammantaget, dvs kostnaden för att få ut virke till väg oberoende av vilken metod. Staitstiken visar kostnaden för den totala drivningen inte någon kostnad för just motormanuell avverkning, var får du det ifrån?
Verkligheten bakom är ju att man övergett motormanuell avverkning och gått mot mekaniserad avverkning med högre produktivitet, vilket gett lägre kostnad. Man har gått från ineffektiva manuella huggare mot effektiva skördarförare helt enkelt.

Jag skulle vilja vara så djärv och påstå att den mesta avverkningen sker i dag maskinellt och inte motormanuellt har tyvärr ingen ljugande statistik på det dock. Det är bara en känsla jag har.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsrally på Stockhomsbörsen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313753 Ev. värdestegring på fastighet ger ingen avkastning i skogsbruket. Den sätter inte mat på bordet för den som driver skogsbruk. Det kommer du bli varse när du väl köper en gård, och skall sköta den.

Rotnetto har väl legat stilla eller den långsiktiga trenden kanske till och med är svagt neråt. Skogsbrukets rationalisering har hjälpt till, men det senaste jag såg så var kostnaderna på väg upp igen (även jämfört med KPI)

http://www.skogforsk.se/contentassets/4 ... jpg/Medium

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).