Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Trend mot mindre maskiner i gallring

30 inlägg 13241 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

loppan  
#313618 Jag har stått och tittat på en JD 1270E i en vecka nu som förkapare.
Maskinen går i stort sett alltid med band på boggin.
Det känns ganska omordernt på något vis med hjul med boggiband på.
De stora maskintillverkarna borde kunna konstruera bandställ som håller i stenig terräng men ändå går att köra i 20 km/t med.
Om man tittar på tröskor så håller bandställen på att ta över marknaden helt.

Timbear är nog ett steg för långt i utvecklingen men om 15-20 år kanske maskinerna är sådana.

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

finskpinne  
#313620
loppan skrev:Det känns ganska omordernt på något vis med hjul med boggiband på.
De stora maskintillverkarna borde kunna konstruera bandställ som håller i stenig terräng men ändå går att köra i 20 km/t med.


Finska Prosilva tillverkar en skotare med band.



Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

loppan  
#313623 Jo men det lär inte hända något i de svenska skogarna förrän det står Komatsu eller JD på en sådan maskin.

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Baggböla  
#313637
loppan skrev:Jag har stått och tittat på en JD 1270E i en vecka nu som förkapare.
Maskinen går i stort sett alltid med band på boggin.
Det känns ganska omordernt på något vis med hjul med boggiband på.
De stora maskintillverkarna borde kunna konstruera bandställ som håller i stenig terräng men ändå går att köra i 20 km/t med.
Om man tittar på tröskor så håller bandställen på att ta över marknaden helt.

Timbear är nog ett steg för långt i utvecklingen men om 15-20 år kanske maskinerna är sådana.


Det är ju inte så enkelt. Jag skulle påstå att förhållanden på åker och skog är fundamentalt olika att några jämförelser inte egentligen går att dra.

20 km/h i stening terräng håller nog varken maskin eller bandställ för. En skotare går i dag runt 5 km/h.

BAE-systems maskin med sväljande band trodde man att man kanske kunde komma upp i kanske 10h/h men den byggdes aldrig. Vilket jag tror hade varit en mycket bra lärdom att bygga en. Vilket hade blivit något liknande detta. En fördel med sväljande band är ju att lastbäraren inte är lika högt upp och även ger stabilitet på skotaren. Stelbandade som ProSilva tror jag inte har någon framtid.

Samtidigt så ger band och larver större påverkar på marken vid skjuvkrafter (sväning) vilket är snarare en nackdel. Då skulle man snarare vilja ha en maskin som Elforest 6 hjuliga maskin vilket vad jag vill minnas var väldigt bra ur spår synpunkt trots bara 6 hjul och bandlös, just för de var samspårande och inte hade lika stora skjuvkrafter.



Timbearmaskinen sväljer ju hinder med sin trippelboggie men med stel axel så blir det nog för skumpigt endå. Kombination med en pendlande framaxel så kanske det har blivit något. Ungefär som Ponsses ADS eller Active Frame.

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313665 Kanske framtiden är fem-sex axlar (eller hjulpar) där varje axel har drivning och lastkännande så att varje hjul bär upp sin del. Det är väl så elforest funkar?

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Axl  
#313668
Mangan skrev:Kanske framtiden är fem-sex axlar (eller hjulpar) där varje axel har drivning och lastkännande så att varje hjul bär upp sin del. Det är väl så elforest funkar?


Funkade, den är väl också nedlagd.

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

molnia  
#331214 undrar vad det var som gjorde att skogsjan 2000 soft -prototypen inte blev någon större tillverkning av..??
http://app.elmia.se/classic/files/Skogs ... re1995.pdf
tänk er att den hade kompletterats med ett fast bandställ i buken på vardera del av maskinen.. 6 hjul och bandställ ... undrar hur det hade blivit med marktrycket då...?

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

sputtnick85  
#331389 Har en kompis som köpt en timbear.ska ut å se den nästa helg.en fin maskin i gallringar.ska bli väldigt spännande å se den i action

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Hema  
#331399
molnia skrev:undrar vad det var som gjorde att skogsjan 2000 soft -prototypen inte blev någon större tillverkning av..??
http://app.elmia.se/classic/files/Skogs ... re1995.pdf
tänk er att den hade kompletterats med ett fast bandställ i buken på vardera del av maskinen.. 6 hjul och bandställ ... undrar hur det hade blivit med marktrycket då...?

Ser helt klart vettig ut, men någon anledning till att boggi inte har ersatt finns det säkert.

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

alias  
#331610
Hema skrev:
molnia skrev:undrar vad det var som gjorde att skogsjan 2000 soft -prototypen inte blev någon större tillverkning av..??
http://app.elmia.se/classic/files/Skogs ... re1995.pdf
tänk er att den hade kompletterats med ett fast bandställ i buken på vardera del av maskinen.. 6 hjul och bandställ ... undrar hur det hade blivit med marktrycket då...?

Ser helt klart vettig ut, men någon anledning till att boggi inte har ersatt finns det säkert.


Tror att många vill ha möjlighet att köra med band på maskinerna och det blir ju lite svårt med den konstruktionen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Fredrik Reuter  
#331615
sputtnick85 skrev:Har en kompis som köpt en timbear.ska ut å se den nästa helg.en fin maskin i gallringar.ska bli väldigt spännande å se den i action


Hej,
Ta gärna kort/video om du har möjlighet.

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

sputtnick85  
#331623 Ska försöka lösa det.nån som vet hur många timbear d går i skogarna.fin maskin men få som har vågat satsa på dom

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

sundelius  
#331657 Håller med dig sputtnick, jag blev riktigt förtjust i den maskinen på förra Elmia.
Hade jag bara haft ett par hundra hektar till så.... :oops:

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

mrvimek  
#331667 Nu så har ja köpt mig en alstor och ska göra en 12 ha gallring där en 901 ska hugga och ja ska skota ut så de ca 100 kr tjäna ja rent på att leja för huggningen men ska bli spännande att få,se hur de går och blir :)

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331684 Kan du inte leja en mindre maskin att gallra? Känns lite onödigt stort med en 901 när det ska skotas med en Alstor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).