Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Trend mot mindre maskiner i gallring

30 inlägg 13235 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trend mot mindre maskiner i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313370 Någon som vet ungefär hur mycket dyrare det blir?

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313373
Mangan skrev:Någon som vet ungefär hur mycket dyrare det blir?


Stanna till Mangan nästa gång du åker till tippen, så skall jag informera dig om allt ! :grin:

Skämt åsido men det rör sig om 30-40 kr kubiken, samt extra ersättning för längre köravstånd.
Prisskillnaden känns som ett större problem för virkesinköparen än markägaren....

mvh

Magnus

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

loppan  
#313390 En bekant gallrade förstagallring före nyår med H8 och vimekskotare.
Han fick 88 kr m3f vilket jag tycker var bra eftersom det var en nästan stickvägsfri och snyggt
utförd gallring.
Själv var han mycket nöjd.

Kan tilläggas att det var bara massaved gran och lite klentimmer.

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

skogshasse  
#313441
swetrac skrev:
Mangan skrev:Någon som vet ungefär hur mycket dyrare det blir?


Stanna till Mangan nästa gång du åker till tippen, så skall jag informera dig om allt ! :grin:

Skämt åsido men det rör sig om 30-40 kr kubiken, samt extra ersättning för längre köravstånd.
Prisskillnaden känns som ett större problem för virkesinköparen än markägaren....

mvh

Magnus


bra skrivit Magnus håller med dej

mvh skogshasse

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Axl  
#313450 Jag tror Snarare det handlar om 40-60 kr och ökande skillnad med avstånd till väg. Observera att det gäller vid samma medelstam, troligtvis blir medelstammen lägre med mindre maskiner som inte hugger upp vägar.

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313455 Pratar ni totala drivningskostnaden dvs avverkning och skotning, eller är det per del som det blir så mycket dyrare?

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313464 totala kostnaden avser jag.

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Axl  
#313491 Total kostnad ja, huggningen skiljer inte många kr (kanske borde skilja mer det har diskuterats i andra trådar) det är skotningen som kostar. 1/3 i lasset och nästan samma timpeng. Men jag förstår inte riktigt hur det skulle vara virkesköparens problem? Skogsägaren får ju samma betalt för veden, vill han betala mer för avv är det väl inte köparens problem?

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Baggböla  
#313515
Axl skrev:Total kostnad ja, huggningen skiljer inte många kr (kanske borde skilja mer det har diskuterats i andra trådar) det är skotningen som kostar. 1/3 i lasset och nästan samma timpeng. Men jag förstår inte riktigt hur det skulle vara virkesköparens problem? Skogsägaren får ju samma betalt för veden, vill han betala mer för avv är det väl inte köparens problem?


Nej det förstår inte jag heller. Jag kan iofs tänka mig en ovilja pga sämre netto och vid senare gallring endå behöva hugga upp stickvägar men med sämre resultat. Sedan så leder ju även beståndsgående avverkning till fler skador på det kvarvarande beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Fredrik Reuter  
#313521
Baggböla skrev: Sedan så leder ju även beståndsgående avverkning till fler skador på det kvarvarande beståndet.


Källa på det? :wink:
Personligen tror jag det beror mest på den bakom spakarna...

Avatar Fallback

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

axwell  
#313525 På tal om mindre maskiner i gallring.
Ett ynka kort klipp från skogsdagarna i Åkersberga.
http://www.lantbruk.com/skog/farre-mark ... newsletter

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Baggböla  
#313531
Admin@skogsforum skrev:
Baggböla skrev: Sedan så leder ju även beståndsgående avverkning till fler skador på det kvarvarande beståndet.


Källa på det? :wink:
Personligen tror jag det beror mest på den bakom spakarna...


Nu har jag inte det i huvudet. Men jag ska ha läst ett par sådana studier, varav av en så var det samma förare som körde samma maskin. Men framförallt så är det uttalanden från prod.ledare från Södra som tyckte sig se rätt tydligt att det var en viss högre skadenivå på beståndsgallring.

I övrigt tycker jag att de var synd att Timbear gick i konkurs. Konceptet var nog inte så dåligt. Då jag egentligen bara hört positivt om maskinen. Men maskinen är ju iofs inte för den delen uträknad och kan ju komma igen i ny tappning. Skulle inte bli allt förvånad om någon etablerad skogsmaskintillverkare är mer intresserad nu av konceptet när det har visat sig dugligt. En sådan maskin kan ju konkurrea med minimaskiner rörande skonsamhet men har även även istället också en större lastförmåga inte lika nischlåst som mindre maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Fredrik Reuter  
#313537 Hej,
Ja, jag tror jag läst iaf en av de studierna. Vore roligt om det kom något nytt om detta, men annars få vi reda i det själva! Vore mycket roligt om vi kan diskutera vidare detta, men det får bli en annan gång.

Tycker också det var riktigt synd att inte Timbear klarade sig. Jag hörde ryktas att det var en del skruvande för en del som körde, vet inte om det stämmer, men å andra sidan inte alls ovanligt med en helt ny modell. Sedan det vi diskuterat tidigare, att många iaf tror, att den är mer eller mindre okörbar i stenig terräng och därför låser man fast sig till bara en del av den traktbank man som entreprenör får vara med och dela på. Huruvida detta stämmer vet jag inte heller.

Men vi får hoppas att det kan återuppstå, kanske var Timbear några år för tidig (eller den som fick ta första smällen)...

Användarvisningsbild

Re: Trend mot mindre maskiner i gallring

Kse  
#313545
Admin@skogsforum skrev:Men vi får hoppas att det kan återuppstå, kanske var Timbear några år för tidig (eller den som fick ta första smällen)...



Hur bra ide eller maskin man än har så är det en mycket tuff uppgift för nya tillverkare att etablera sig, ingen vill ju vara försökskanin och köpa den första maskinen.
Eller som nu är fallet för den som köpt en ny maskin och vips så finns inte ens tillverkaren kvar.

Skulle tex. Komatsu lanserat en liknande maskin så skulle det ju var världssensation och tekniksprång, en liten, helt ny tillverkare har ju inga ekonomiska resurser bakom sig och går inte allt som på räls så har man nog mycket liten chans att ta sig in på marknaden.
Hade Timbear fått finnas kvar på marknaden några år till så hade det säkert lossnat, men vem har råd med det om man inte säljer några maskiner?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).