Arbetskläder för skogen

Handskar ger inte alltid skydd mot vibrationer

5 inlägg 4777 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Handskar ger inte alltid skydd mot vibrationer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Handskar ger inte alltid skydd mot vibrationer

rikard_e  
#313211 Aldrig hört talas om att handskar ska minska vibrationer, har bara hört att man ska ha handskar när man kör luftmaskiner pga kyla.

Konstigt att man inte hört detta rykte, då man ändå gått 3 års fordonsutbildning och varit mekaniker på tunga fordon sedan 2010

Användarvisningsbild

Re: Handskar ger inte alltid skydd mot vibrationer

anersimyra  
#313214 Jodå, tjocka fodrade handskar fungerar hyggligt mot vissa vibrationer vilket också nämns. Jag har själv en mindre trimmer / röjsåg som kräver en tjock handske för att kunna köras utan obehag.. :???:

Avatar Fallback

Re: Handskar ger inte alltid skydd mot vibrationer

axwell  
#313229 Det finns på marknaden speciella "vibratons dämpande" handskar, hittar dom inte på Clas O, Jula eller Swedol.
Biltema har haft i storlek "L", ändå så små att jag aldrig lyckats tvinga in handen i dom.
Nu är det utgående artikel och jag förstår varför.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetskla ... kar-38295/

Användarvisningsbild

Re: Handskar ger inte alltid skydd mot vibrationer

totte  
#313331
anersimyra skrev:Jodå, tjocka fodrade handskar fungerar hyggligt mot vissa vibrationer vilket också nämns. Jag har själv en mindre trimmer / röjsåg som kräver en tjock handske för att kunna köras utan obehag.. :???:


Jo, det stämmer bra, vibrationsdämpande handskar ger en viss förbättring med motorsågar och röjsågar, som just har en stor andel mycket högfrekventa vibrationer. Sen att det inte hjälper för tjälspett, borrhammare och annat sånt är en annan sak.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).