Uppvärmning

Vedsäckar "Big bags"

10 inlägg 9631 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedsäckar "Big bags"

MrFroling  
#311766 Den här frågan är säkert bollad fram och tillbaka på det här forumet, men det verkar som att sökfunktionen inte riktigt fungerar för mig som den ska, så därför startar jag en ny tråd i ämnet.


Jag får snart starta min Fröling S4 Turbo med 3500L ackumulatortank och jag har tänkt göra vedhanteringen så lätt som möjligt.
Jag funderar på köpa ett gäng bigbags, typ 30 stycken från Nima. S.k "Ventilerad storsäck 1.5m3". Har ni några erfarenheter om vedsäckar?

Hur håller dem? - Blir ju dyrt om man måste köpa nya varje år. Jag förstår att det är lite individuellt hur dom håller, men hur håller dom för dig?
Torkar dom i säcken? Jag är lite halvskeptisk till torkningen. Men det är ju därför jag frågar här.


Vilka säckar använder du? Nöjd? Missnöjd? Erfarenheter?



Mvh
MrFröling



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsäckar "Big bags"

Åke Nilsson  
#312998 Dom med nät, myggnät på sidan håller 2 år max sedan risk för att dom går sönder.
Risken är då man ska tömma dom att dom knäcks.
Kör själv ved i pallar som stapplas mellan 1,5-3 m3 travat i varje.

Nätsäckar över huvud taget kräver någon som ibland grejar till dom för att dom ska stå bra ,
använder bara 1m3 nätsäckar utan botten på pall för försäljning.
Haft 1,5 m3 säckar men är för dyra med tanke på hållbarheten.

Processa veden som vi i mars då är det torrt i juni 16-18%.
Avverka veden på hösten Oktober-December.

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckar "Big bags"

Skogstomte  
#313023 Våra har hållit fem år och håller nog lika länge till. Tömmer dem manuellt, har alltid en pall under, lätt att hantera och det torkar även i botten. Kan mögla i säckarna om man är sen ( framåt midsommar) med att hugga veden. Helst maskinavverkad ved eller randad med motorsåg. Ser man bara till att vara klar tidigt på våren så torkar det utan mögel. Gäller att inte skicka med för mycket spån och skräp i säcken, bara ren ved. Man får sparka till säckarna ett par gånger under fyllning så blir de mycket stadigare.

Vi brukade låta säckarna stå nakna ett par veckor utomhus, lade sedan en presenning på toppen. Tumregel: det ska vara möjligt att gå mellan säckarna, viktigt med luft. Vid midsommar brukade det gå att ställa in säckarna om man var färdig i tid...

Bra om du kan ställa in två eller fler säckar samtidigt i pannrummet så slipper du "panikbyta".

Överlag nöjd. Lite meckigt att tömma säckarna för hand men det går skapligt.

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckar "Big bags"

Åke Nilsson  
#313040 Veden ska huggas innan April samt kapas senast April då torkperioden är April-Juni.
Sommaren , samt höst ska ingen ved kapas !!

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckar "Big bags"

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313050
Åke Nilsson skrev:Veden ska huggas innan April samt kapas senast April då torkperioden är April-Juni.
Sommaren , samt höst ska ingen ved kapas !!


Jag kapade och klöv lite ved efter semestern förra året, ved som jag skall elda med först nästa eldningssäsong, var detta då helt fel?

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckar "Big bags"

Åke Nilsson  
#313059 Beror då du avverkat den ? om maskinavvverkat på våren innan April kan du ha tur om det inte möglar .
Ingen ved ska huggas i månader som inte har bokstaven R i sig !!
Ex. MAJ,JUNI,JULI AUGUSTI.
Det då saven är som högst då.

Jag skulle då inte riskera veden blir möglig genom att hugga efter April.
Tänkte köra björken genom vedprocessor för jul då det var lite snö men tänkte säkrast
att vänta framåt Mars så inget surväder kommer.

Avatar Fallback

Re: Vedsäckar "Big bags"

stektlök  
#313079 Min ved är nedtagen, kapad och klyvd senast slutet av Mars i år :)
Bor i skaraborg.

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckar "Big bags"

Skogstomte  
#313082
Åke Nilsson skrev:Veden ska huggas innan April samt kapas senast April då torkperioden är April-Juni.
Sommaren , samt höst ska ingen ved kapas !!


Så är det. Försökte bara berätta vad som händer om man slöar. Kan gå med lite tur men beror på väder och typ av ved.

Avatar Fallback

Re: Vedsäckar "Big bags"

axwell  
#313105
Åke Nilsson skrev:eden ska huggas innan April samt kapas senast April då torkperioden är April-Juni.
Sommaren , samt höst ska ingen ved kapas !!


Stämmer bra det, fast det räcker inte alltid med när den är avverkad.

Hade några granar som blev liggandes mycket luftigt på sågbordet lite för länge, dvs över sommaren från föregående års december (Dagmar).

Gjorde ved av timret i juli/augusti, trots finklyvning och luftig stapling blev det svartmögel utanpå granveden och delvis på björkveden som hade direktkontakt.

Ett svart damm sedan det torkat.

Avatar Fallback

Re: Vedsäckar "Big bags"

Markus  
#313995 Använder säckar för första året verkar fungera bra .
Jag använder beg potatis säckar på ca 1.5kbm köper dom för 20:- st ink moms
dom är glesare i nätet än dom vedsäckar jag har.

Mvh Markus

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).