Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 69292 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

röjar kalle  
#311700 Kan du svara mig på varför skall jag betala för nåt som jag redan kan.Jag och många andra ser ju genom tokigheterna erfarenheten säger vafan är det frågan.Sen gäller inte kraven ensam företagare så jag behöver inte något kort Sen har jag sånt renome´så ingen ifråga sätter min kompetens. Mycket av jobben jag får går på rekomendationer.Sen är det inte aktuellt att jobba åt kommuner eller länstyrelsen mm.Bara en massa krav men dåligt betalt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311707
Mangan skrev:Hallå där, man får faktiskt arbeta ensam i annan skog också. Såtillvida man gör det självständigt, tex om man köper en rotpost.


Visa mig var det står att det är OK. Hittar inte det och det har tidigare sagts här att det inte går.

Nu är det väl en del grejer som ska provas i domstol så man ser var gränser går men detta borde vara tydligt skrivet eftersom det inte är ovanligt med rotpostköp.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Brickan  
#311729
Mange skrev:
Mangan skrev:Hallå där, man får faktiskt arbeta ensam i annan skog också. Såtillvida man gör det självständigt, tex om man köper en rotpost.


Visa mig var det står att det är OK. Hittar inte det och det har tidigare sagts här att det inte går.

Nu är det väl en del grejer som ska provas i domstol så man ser var gränser går men detta borde vara tydligt skrivet eftersom det inte är ovanligt med rotpostköp.
Såvitt jag förstår handlar allt detta om arbetsgivarens ansvar snarare än den som utför arbetet. Han är skyldig att se till att arbetarskyddet fungerar och att inte hans anställda utsätt för onödig fara i arbetet. Däri ligger att se till att den anställde har rätt kompetens för jobbet. Det kan man skapa behörighetssystem för - t ex motorskågskörkort. Vad en enskild gör utanför en anställning lägger sig arbetsgivarverket knappast i. Sedan är förstås frågan hur man definierar anställning.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311730 Hitta var det står att det ej är tillåtet? Undantagen gäller om du är självständig ensamföretagare jobbar ensam och inte på uppdrag av någon. Var träden står spelar så vitt jag vet ingen roll.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311738 Så vitt jag begriper efter diskusioner vi haft tidigare hjälper det inte att köpa rotpost. Man måste vara markägare eller arving till den.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311745 Var hittar du att man måste äga marken man hugger på? Jag skall se om jag hittar nåt ikväll.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311746
Mangan skrev:Var hittar du att man måste äga marken man hugger på? Jag skall se om jag hittar nåt ikväll.


Problemet med att köpa ett eller ett par träd på rot av en husägare är väl att man kan anta att du inte är intresserad av träden i sig, utan att den största nyttan med affären har husägaren som blir av med träden, och därmed är den H*n som har arbetsgivaransvaret...
Ungefär så är det väl man har resonerat...

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311753 Antagligen,.men jag tänkte man köpte 1 ha rotpost av grannen och avverkade självständigt.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312501
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:Nej min käre Myra det gjorde jag inte alls. Du har själv sagt att kursen var en kompetens höjning av din yrkesutövning tex användning av kil och säkra hörnet. Sen märker man ju mer mothugg ni får ändras er hållning
Syftet med kurserna är att delvis öka kompetensen för redan yrkesverksamma. Anser du det vara fel ? Att jag efter kursen börjat använda kil i stället för brytjärn eller stalp är tack vare kursen, anser du det vara fel ? Att jag upplever att arbetet går lättare vid användning av kil kallar jag inte kompetenshöjning, jag kallar det för att ha fått förnyad inblick i arbetet med kil. Men låt nu säga att jag upplever att arbetet med kil höjt min kompetens...tycker du att det är fel ? Tycker du helt enkelt att utbildning är fel ? Var din egen utbildning rätt eller fel ? Vad är unikt med din egen utbildning ? Vad är unikt med din erfarenhet som gör att du absolut inte har något som helst att lära ? Skulle du klara en utbildning ? Om ja, varför skaffar du inte det lagstadgade AB kortet ? Du blir ju utesluten från arbetsmarknaden om du inte skaffar det. Såvida du inte arbetar ensam i egen skog förstås.. :smile: Skål.. :smile:

man kan ta ett litet exempel här på en person som innehar AB men är totalt farlig i skogen sågar sönder ett par byxor i månaden.
Han är godkänd enligt säkerskogs kriterier .

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312508 Godkänd på provet innebär inte att man gör som man skall.Se bara på de som dagligen bryter mot reglerna för sitt körkort.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Vilsten  
#312959 Kul att se att min fråga drog igång en så lång diskussion :)

Jag har en liten följdfråga, en kedjeröjsåg är det att betrakta som en röjsåg eller motorsåg enligt säkerskogskörkortsregler? Jag gissar att det räknas som motorsåg, men är lite osäker...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#312964 Kedjeröjsåg och kedjestångsåg omfattas enligt säker källa inte av kraven.. :geek: :geek: . :smile:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Åke Nilsson  
#312990 Finns inga krav heller på repetion på motrsågskörkort, bara en rekommensation om man
inte är verksam sedan länge i branchen !!

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Vilsten  
#313042 Tackar, det var inte som jag trodde då :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

palbin  
#313297 Hur är det med relationen mellan "motorsågskörkort"
och "svartjobb" - det lär ju finnas folk som både sysslar
och inte sysslar med varken eller, endats ettdera eller
bådadera - enligt vad jag erfarit i vart fall ... ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).