Vedmaskiner, flishuggar

livsfarlig vedklyv!

13 inlägg 14758 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

livsfarlig vedklyv!

dmoberg  
Trejon
Användarvisningsbild

Re: livsfarlig vedklyv!

swe#kipp  
#58560 ja den är riktigt skön :)

Användarvisningsbild

Re: livsfarlig vedklyv!

Fredrik Reuter  
#312978 Hej,
Ändrade videon ovan så den fungerar igen.
Såg också när jag kollade om den fortfarande existerade att det fanns ett epic fail klipp med dessa vedmaskiner, kan ses nedan:


Avatar Fallback

Re: livsfarlig vedklyv!

Blivande snickare  
#312988 :lol: Gillar hur han räknar fingrarna!

Användarvisningsbild

Re: livsfarlig vedklyv!

johan eriksson  
#314522 Gillar de här gamla klyvarna, jäkligt effektiva och inte så farliga som de ser ut.

[youtube-klipp]http://youtu.be/7w9-lR2wnTQ[/youtube-klipp]


Någon som kan förklara för en novis hur man får det inbäddat???

Användarvisningsbild

Re: livsfarlig vedklyv!

svampbob  
#314530 Vi har klyvt enorma mängder ved med en sådan under 50 år tids utan skador. Till sist hade den skakat sönder så den största Bala klyven blev inköpt istället oj vilket nedköp det var kapacitetsmässigt.

Användarvisningsbild

Re: livsfarlig vedklyv!

stegmaster  
#314537
johan eriksson skrev:Gillar de här gamla klyvarna, jäkligt effektiva och inte så farliga som de ser ut.

[youtube-klipp]http://youtu.be/7w9-lR2wnTQ[/youtube-klipp]


Någon som kan förklara för en novis hur man får det inbäddat???

:grin:

Avatar Fallback

Re: livsfarlig vedklyv!

brassel  
#314587 Fanns en sån där tror jag igång på gårn i min tidiga barndom, men nu är bara järnet kvar...
Men bygger inte Bilke och numera nedlagda Superpillkke på lite samma princip med skovelhjul?

Användarvisningsbild

Re: livsfarlig vedklyv!

Fredrik Reuter  
#334782 Här kommer ett hemmabygge som kvalificerar in sig under "Livsfarlig vedkap". Kolla tanten i slutet, hon verkar vara ganska nära topptrissan med händerna...


Avatar Fallback

Re: livsfarlig vedklyv!

jannee  
#334785 Sådan klyv som Johnny använder sig av är helt suverän. En person på var sida + att motorn, en 1 hästars är upphängd i klyven, då går det undan. Visst den hoppar och studsar lite då och då. Använder mig än i dag lite då och då av den - inköpt tidigt 60 tal och den är fortfarande gulbrun.
Har på över 50 år ännu inte hänt någon olycka, visst klämt någon finger + fått någon liten smäll när något vedträ kommit på tvären.

Avatar Fallback

Re: livsfarlig vedklyv!

Midgård  
#334859 Hemma hade vi också en likadan som Johnnys klyv. Den drevs av en rem från själva vedkapan, som i sin tur drevs av traktor alt 15 hk elmotor. 3 vuxna karlar och 2 småpojkar kapade och klöv årsbehovet för ett gammalt timrat 2-våningshus på 250 m2, på en vecka.

Avatar Fallback

Re: livsfarlig vedklyv!

jannee  
#334906 Minns kanske fel men det var en dyr dj**l, tror att priset låg på i runda slängar 300kr i början av 60 talet - fel eller rätt?

Användarvisningsbild

Re: livsfarlig vedklyv!

JensSkoog  
#334908
jannee skrev:Minns kanske fel men det var en dyr dj**l, tror att priset låg på i runda slängar 300kr i början av 60 talet - fel eller rätt?

Om jag inte reknar fel, så skulle det bli 25000 i dag - 5% en god årslön på en halv miljon. 300 är 5% av vad min far tog in i året i början av sextiotalet :lol:
Vet att det byggdes likadana klyver i Norge, Fredrikstad om jag inte har hörd fel, och några av dom används fortfarande. Mycket effektiva.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).