Arbetskläder för skogen

Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

10 inlägg 8125 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

Hema  
#312728 Jag vill ha nya huggarkläder men priset för de man är mest intresserad av avskräcker.. Så min tanke var att ta de byxorna som man önskar, men att sedan välja röjarjackan istf. huggarjackan då den saknar skydd och är nästan dubbelt så dyr som röjarjackan.

Tänker jag fel/knas här, så att jag uppenbart missar något i mitt resonemang, förutom att kombon inte blir helt enhetlig?

Edit: fingrarna har svårt för att skija på "men" o "med".


Senast redigerad av Hema lör 24 jan 2015, 19:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

Erre  
#312758 En bra och godkänd jacka.
Och halva priset då det inte står något motorsågsmärke på den.

http://ehandel.softtouch.se/product-det ... der%204900

Avatar Fallback

Re: Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312770 Oregons huggarjacka passar mig bra. Nu har jag:
Hjälm - Huskvarna
Jacka - Oregon
Byxor - Stihl
Stövlar - Jonsered

Avatar Fallback

Re: Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

Hema  
#312776 Glömde nämna att jag hade tänkt utnyttja någon av mina rabattkuponger, som jag fick i anslutning till motorsågskortet. Fast varför betala mer än nödvändigt. Tackar för tipset, men den blir nog väl varm även om det står att den är luftig.

Min utrustning idag är:
Peltorhjälm med hva-visir (funkar till 99%)
reflexväst eller reflex-piké över något annat, beroende på väderlek.
Bahco byxor klass 1
Tretorn timber-stövlar klass 2

Ps: Får man kanske någon rabattkupong även vid C-kortet? :Ds

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

Erre  
#312781 Ok.
Ja rabbaten kan du inte använda här, tyvärr.
Men jackan är nästan identisk min huggarblus från husqvarna.
Kanske lite tjockare tyg men ofodrad så sval och smidig.
Min brorsa köpte en sån jacka och jag tänker inte köpa fler "märkesjackor" efter att ha testat den.
Märkesjackorna är ju rena skämt egentligen, kostar från ca 2000 och uppåt och är ungefär lika bra som en jacka man får när man köper tränings kläder. :grin:
Senast redigerad av Erre lör 24 jan 2015, 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

Hema  
#312784 Lät ju lovande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

Blivande snickare  
#312958
Erre skrev:En bra och godkänd jacka.
Och halva priset då det inte står något motorsågsmärke på den.

http://ehandel.softtouch.se/product-det ... der%204900

Det står inte vad den kostar? :geek:

Användarvisningsbild

Re: Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

Erre  
#312967 Ca 1000 kr. Ska kolla om man får pris när man lägger en i kundvagnen. Återkommer

Avatar Fallback

Re: Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

Nonkan  
#312971 Verkar som att det är Husqvarna som avhandlas?
Röjjackan är betydligt kortare i ryggen, så de har en tendens att lämna glipa där bak när man hukar sig för fäll- och riktskär.
Fickorna sitter med dragkedjorna på bröstfickorna utåt för att inte skava mot selen, kan vara bra att tänka på om man har första förbandet i bröstfickan.
Röjjacka technical kan närmast jämföras med huggarjacka functional då de har corduranylon som bas-tyg. Skojsjacka technical har ett stretchtyg från Schoeller som är ganska mycket dyrare.


Hema skrev:Jag vill ha nya huggarkläder men priset för de man är mest intresserad av avskräcker.. Så min tanke var att ta de byxorna som man önskar, men att sedan välja röjarjackan istf. huggarjackan då den saknar skydd och är nästan dubbelt så dyr som röjarjackan.

Tänker jag fel/knas här, så att jag uppenbart missar något i mitt resonemang, förutom att kombon inte blir helt enhetlig?

Edit: fingrarna har svårt för att skija på "men" o "med".

Avatar Fallback

Re: Köpa nya huggarkläder, men välja enklare jacka..

Hema  
#312999
Hema skrev:Jag vill ha nya huggarkläder men priset för de man är mest intresserad av avskräcker.. Så min tanke var att ta de byxorna som man önskar, men att sedan välja röjarjackan istf. huggarjackan då den saknar skydd och är nästan dubbelt så dyr som röjarjackan.

Tänker jag fel/knas här, så att jag uppenbart missar något i mitt resonemang, förutom att kombon inte blir helt enhetlig?

Edit: fingrarna har svårt för att skija på "men" o "med".
Nonkan skrev:Verkar som att det är Husqvarna som avhandlas?
Röjjackan är betydligt kortare i ryggen, så de har en tendens att lämna glipa där bak när man hukar sig för fäll- och riktskär.
Fickorna sitter med dragkedjorna på bröstfickorna utåt för att inte skava mot selen, kan vara bra att tänka på om man har första förbandet i bröstfickan.
Röjjacka technical kan närmast jämföras med huggarjacka functional då de har corduranylon som bas-tyg. Skojsjacka technical har ett stretchtyg från Schoeller som är ganska mycket dyrare

Ptja lite mer HVA är det, men det kan lika gärna bli Stihl. Det där med glipan bak var bra info. Dock brukar ju de bättre byxorna vara högre i ryggslutet, men gillar kommentaren. "Problemet" med HVA resp. Jonseredskuponjerna är att de har ett maxbelopp och ska man köpa sig en hel uppsättning är det lätt att komma över 5000:-. fast det är ju rätt mycket pengar ändå. Får va glad för den erbjudna rabatten, bättre än inget, men Stihl var generösare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).