Massaved

ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

33 inlägg 40241 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

stegmaster  
#312636
trondsenti skrev:En snabb manuell klyver er snabbare enn en vedmaskin (så sant virket er mindre enn 20cm).


Ja det er her jeg detter litt av lasset, for jeg kan ikke begripe hvordan dette er mulig (med en lovlig vedkløyver riktignok).
Min Dalen vedmaskin gjør en tur/retur rørelse på 2,5 sek, og da er neste kubbe kappet imellomtiden, så vil gjerne se video av en lovlig vedkløyver som er raskere enn en dette.
(selv på en 10cm stokk klarer jeg ikke å mate fram og kappe før kløyveren er "tilbake")
Manuelt må man først hente og legge kubben til rette, så legge ned sikkerhetsbur, eller betjene 2 håndsbetjeningen, og så gjenta det hele om og om gien,,,,,,,,
(selv ikke maskinen i videoen nedenfor vil kunne konkurre med en vedmaskin på lengre sikt, selv om selve kløyvingen går fort)


Men siden du skrev at dere drev og blandet noe parafin/fyringsolje til diesel selv, så er kanskje ikke kløyveren heller lovlig??

Og ikke virker det smart og stå og pakke småsekker og selge disse stablet som 1m3 for 600kr +mva, når man selge løst direkte i sekk for 700kr +mva.
Men som jeg har sett her i min nærhet, så er det ikke produksjonen av ved som er det store problemet, det er å selge den.
Vet ikke hvor mange som har startet og sluttet her bare de siste årene, for at de får ikke solgt veden.
Flaks at man har en kundeliste som strekker seg ca 20år tilbake i tid. 8)


Den såkalte verdens raskeste vedklyver.


Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312665 Tja... Klyven vår er ei Dunn 2/4.
Denne går frem og tilbake uten av man trenger å hold 2-håndsgrep eller lignende.
Trenger bare å skubbe til ventilen så går den... Den har 2 trinn innebygd i ventilen saktegang (ca 6T) på førstetrinn og hurtiggang (ca 3T) på siste trinn.
Det skal vel egentlig være et slikt sikkerhetsbur, men det er fjernet, så heeelt lovlig er den vel ikke.

Hvis den på filmen er raskest i verden så skal jeg melde meg på som kandidat.
Min går nemlig vesentlig raskere, og klyver i 4, ikke 2.... med andre ord over dobbelt så produktiv.

Film kommer når jeg kommer hjem fra Rotterdam.

   TS
Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

Førland  
#312668 Ja jeg må si jeg gleder meg til å se filmen,før regnet vi et mål(favn) i timen med 60cm ved opplagt rett ved kløyveren .Men med en satans stor pumpe går det jo self fortere.....Nå produserer jeg kun 1500l sekker som jeg stabler veden oppi,dette for å få fin ved og stabile sekker som kan stables oppå hverandre i 3-4 høyder.når jeg er alene,nesten alltid, regner jeg 50 min pr sekk.plukker også ut alt av flis fra sekkene,har kommet fram til at skal en selge ved nå om dagen må man ha kvalitet på veden

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

Tosca  
#312671 Veden krymper ju när den torkar, ni upplever inga problem med ostabila säckar när ni packar rå ved?

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312687 Det med kvalitet på veden, som jeg har nevt tidligere, er noe jeg merker meget godt, spesielt når jeg ikke har en 20års kundekrets.

Jeg lagde også 1000litere før, stablet rå ved, men synes ikke de ble ustabile når de tørket.

   TS
Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

Førland  
#312721 nei har ingen problemer med at sekkene bli ustabile, de står self ute og tørker før de settes inn på betong gulv med truck.Traktor er ubrukelig til pallestabling det blir fort mye riks iforhold til truck.

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

Tosca  
#312742 Jag tänkte snarare på 60L säckarna, behöver de efterfyllas när de torkat?

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

trondsenti  
#312746 Nei det behøvs ikke...

   TS
Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

Vedproducent  
#312750 Jag har packat både torr och rå ved. Men rå ved blir det inte bra säckar nog. Dom blir lätt slappa och hängiga. Men det är ju upp till var och en hur nöjda kunder man vill ha. Jämfört med importsäckarna så är nog de flesta bra nog. Men jag packar hellre med torr ved även om det blir lite dyrare. Det tror jag man har igen speciellt som det varit ett par år när kunderna faktiskt är lite kräsnare.

Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

stegmaster  
#312788
trondsenti skrev:Det skal vel egentlig være et slikt sikkerhetsbur, men det er fjernet, så heeelt lovlig er den vel ikke.

Film kommer når jeg kommer hjem fra Rotterdam.


Ja , jeg antok at den inte var lovlig, for det skal ikke være mulig da.

Hva, sitter du i Rotterdam, kom deg hjem straks, og husk å kjøp med et bra kamera. :wink:
Håper du forstår at selv om jeg kan virke litt frisk i kommentarene så det med et glimt i øyet.
Det er jo bra at du har fått til ett bra opplegg som er nesten gratis, men blir litt vanskelig og sammenligne med et opplegg som drives lovlig.
Med selvblandet "diesel" og kløyver uten sikkerhetsbur(eller 2 handsbetj.), så er nok HMS kontroll noe du bør prøve og unngå med det første. :mrgreen:

Finns/fanns en video på YT av 2 meksikanere eller hva det var som står med hver sin manuelle kløyver, og disse 2 er det ikke en vedmaskin i verden som kommer i nærheten av, om gubbene fremdeles lever da, for det såg virkelig farlig ut. Forsøkte og finne den igjen men fant den ikke, leting fortsetter. :o

Ble forresten bara 15 1m3 sekker for vår del i dag, men da var jeg hjemme kl 14.00.

Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

stegmaster  
#312794 Kan jo slenge inn noen bilder for å live opp tråden litt. :grin:
Bildet 1: slik ser sekken ut med rå ved.
De 2 andre er tørket ved.
Heldigvis leveres mesteparten før høsten, men noe må allikvel lagres, dette bruker vi gjøre med traktor og gravemaskin (skulle også hatt gaffeltruck som Førland om jeg hadde betonggulv.)

Foto0027.jpg


Foto0328.jpg


Foto0307.jpg

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

axwell  
#312839
stegmaster skrev:Finns/fanns en video på YT av 2 meksikanere eller hva det var som står med hver sin manuelle kløyver, og disse 2 er det ikke en vedmaskin i verden som kommer i nærheten av, om gubbene fremdeles lever da, for det såg virkelig farlig ut. Forsøkte og finne den igjen men fant den ikke, leting fortsetter. :o


Den videon har vi nog även sett här på forumet.

Tycker att det här är värre, Kellfri vill sälja sin klyv med den här videon. :???:
Det är andra gången jag lägger upp den från deras hemsida.
https://www.kellfri.se/vedklyv-eldriven-7-ton-70-cm
Klicka på "Filmer" under bilden.

Användarvisningsbild

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

stegmaster  
#312848
axwell skrev:Den videon har vi nog även sett här på forumet.


Jo du har nog sett den, men dessa nya medlemmer kanske inte sett den.

axwell skrev:Tycker att det här är värre, Kellfri vill sälja sin klyv med den här videon. :???:
https://www.kellfri.se/vedklyv-eldriven-7-ton-70-cm
.

:lol: :lol:
Ja det er ihvertfall inte den TS har. :smile:

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

axwell  
#312849
stegmaster skrev: axwell skrev:Den videon har vi nog även sett här på forumet.


Jo du har nog sett den, men dessa nya medlemmer kanske inte sett den.


Den är bra som avskräckande exempel, så fler borde få se den.
Det var tänkt som ett tips om var det ev. går att hitta den :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ved i 60L sekk, hur mange sekker pr time?

Førland  
#314532 har du kommet deg hjem fra roterdam?eller finner du ikke kameraet? :wink: vi venter spent på filmen!!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).