Små skogsmaskiner och övriga maskiner

WOODTIGER GJ30 6WD

46 inlägg 32531 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30515 Film finns här!


http://www.woodtiger.se/film/woodtiger1.wmv

Användarvisningsbild
BosseA  
#30546
Mangan skrev:Film finns här!
Tydligen finns bara "snigelfart". De bakre rullarna ligger tydligen i hela tiden. För att köra till hygget i den farten får det inte vara långt.
Jag såg inga stödben heller.
//Bosse

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30670 Hur går det att köra fallande längder med en sån där maskin?

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30683 Kanske är riskabelt o köpa en sådan maskin innan eventuella barnsjukdomar har hittats och återställts, fast och andra sidan kanske dom är snabba på service, dom verkar ju vara rätt seriösa i övrigt. :wink:

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30696 Verkar komma en massa nya småmaskiner för skogsbruk..Läste i skogsbruksdelen i tidningen Land om någon som hade gjort en åttahjulig miniskotare av en större jordfräs som grund..
Man kan undra hur stor marknaden är för alla dessa fordon som dyker upp..? :? Dom kostar ju en bra slant trots allt..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30767
Ulf skrev:Verkar komma en massa nya småmaskiner för skogsbruk..Läste i skogsbruksdelen i tidningen Land om någon som hade gjort en åttahjulig miniskotare av en större jordfräs som grund..
Man kan undra hur stor marknaden är för alla dessa fordon som dyker upp..? :? Dom kostar ju en bra slant trots allt..
Mvh. Ulf


tror faktiskt att folk vill ha mindre maskiner på sin mark som inte kör sönder allt va man äger. O då betalar dom nog en slant extra oxå.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30769 Menade inget negativt med att det kommer ut många nya mini-maskiner på marknaden...Tycker själv att dom är intressanta och tekniskt fiffiga, men...Jag har svårt att räkna hem en sådan maskin med ett så smalt användningområde..Den enda punkt som håller är väl just att man inte kör sönder en massa och att man inte behöver hugga upp breda vägar för dom..Kan bara gratulera dom som har pengar över att köpa dom..Med mina få hektar, så är det inte en ekonomisk realitet.. :(
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30776
Ulf skrev:Kan bara gratulera dom som har pengar över att köpa dom..Med mina få hektar, så är det inte en ekonomisk realitet.. :(


I så fall är det enda rätta att köpa mer skog! :-)

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30781
Mangan skrev:
Ulf skrev:Kan bara gratulera dom som har pengar över att köpa dom..Med mina få hektar, så är det inte en ekonomisk realitet.. :(


I så fall är det enda rätta att köpa mer skog! :-)


. . . eller billigare maskiner. Det går ju faktiskt att köra med grejor som kostar betydligt mindre än 100000 (allt från Grålle och uppåt) om man har lite lagom med skog. En större enstaka avverkning fixar man väl enklast med iatt leja ut, det känns ju lite dumt att ha prylar för flera hundratusen som bara står och dammar.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30857
Mangan skrev:
Ulf skrev:Kan bara gratulera dom som har pengar över att köpa dom..Med mina få hektar, så är det inte en ekonomisk realitet.. :(


I så fall är det enda rätta att köpa mer skog! :-)

Kanske det.. :) Eller så struntar man i att titta på lönsamheten i maskininvesteringarna...Överbelastar "nöjeskontot" istället, och har kul i skogen med en mini-skotare... :D
Mvh. Ulf

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30859
th skrev:
Mangan skrev:
Ulf skrev:Kan bara gratulera dom som har pengar över att köpa dom..Med mina få hektar, så är det inte en ekonomisk realitet.. :(


I så fall är det enda rätta att köpa mer skog! :-)


. . . eller billigare maskiner. Det går ju faktiskt att köra med grejor som kostar betydligt mindre än 100000 (allt från Grålle och uppåt) om man har lite lagom med skog. En större enstaka avverkning fixar man väl enklast med iatt leja ut, det känns ju lite dumt att ha prylar för flera hundratusen som bara står och dammar.

Jupp..! Jag har redan fyrhjulsdriven traktor med huggarvagn..
För min del så har jag mer nytta av en traktor om man tittar på användningområdena i jämförelse med en mini-skotare..
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30884
Ulf skrev:
Mangan skrev:
Ulf skrev:Kan bara gratulera dom som har pengar över att köpa dom..Med mina få hektar, så är det inte en ekonomisk realitet.. :(


I så fall är det enda rätta att köpa mer skog! :-)

Kanske det.. :) Eller så struntar man i att titta på lönsamheten i maskininvesteringarna...Överbelastar "nöjeskontot" istället, och har kul i skogen med en mini-skotare... :D
Mvh. Ulf

"Nöjeskontot" är ju en bra motivation att skaffa sig diverse prylar. Mer än två motorsågar eller diverse svårmotiverade skotaralternativ hamnar ju lätt under denna rudrik :)

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31133 jag tycker överhänget fram är för långt, försök köra över ett dike med den där och det kommer ta tvärstopp.

Återigen förundras jag över vad det är som är så jävla dyrt?

Kinatraktorn ca 50 papp en kran ca 40, då återstår det 350000 kr för en vagn med robsondrift.

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31272 Man kan bygga en själv om man har tid. I grannbyn byggde en kille en egen skotare utav en Fordson Major. Han har en egenbyggd vagn med skjutbar boggi vilket gör den mycket smidig.Sedan monterade han in stolsmonterad tvåspaksstyrning till kranen. Senaste tanken jag hörde var att han skulle sätta vagnsdrift på den med hjälp av drivhjulsmotorer till en Valmet skördare. Har även fått förevisat bilder av ett BM Viktor bygge där man vänt portalaxeln om och satt en mohedavagn med movikran och direktdriven robson drift. Den var riktigt fin! Givetvis har båda demonterat framaxlarna och monterat midjestyrning med orbitrol. Viktor bygget vet jag inte mycket om men Fordsonen skal ha kostat mindre än 100k färdig, om jag inte minns fel...var ju ett tag sedan.

Användarvisningsbild

Re: WOODTIGER GJ30 6WD

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52972 Jag har just sett film på skotaren "in action" i skogen på Woodtigers hemsida http://www.jinma.se/. Om jag jämför den med en VIMEK 606 så finner jag följande.

Positivt:
+ Tycker att den verkar stadig, rör sig knappt då stora stockar lastas
+ Lastar mycket
+ Rymlig hytt
+ Billig

Negativt:
- Den ser ut att vara lång
- Stort överhäng fram
- Långsam

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).